Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettdjurparker
Läst 1320 ggr
medde
0

Späckhuggare tar ned.. /klipp

Inte ett av det trevligare klippen som visats på sajten, detta är ett klipp från San Diego och ar en del år på nacken.,. Men återigen så är det bara en bekräftelse. Späckhuggare ska inte vara i fångenskap!

Länk till klipp

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Luckysoul
1

Nu hade jag inte ljud på när jag såg videon men det se rut som att späckhuggaren leker med honom. Annars hade den ju varit betydligt mer våldsam.

Tyvärr är det ju så att de späckhuggare som har varit i fångeskap klarar sig ju inte i det vilda om man släpper ut dem. Det är ju så med alla djur. Men man kan ju sluta att ta in djur till djurparker om man bara vill.

medde
2

Det fanns en unge som ropade på sin mamma, vilket fick hon nog att agera som hon gjorde. Men visst lekte hon. Hade hon velat döda hade det varit en snabb brutal död. Som några år senare den kvinlliga skötaren blev, Brutalt mördat av en desperat späckhugggare. Men jag vidhåller dessa djur ska inte vara i fångenskap. Ren skär djurplågeri

Luckysoul
0

#2 Tragiskt är det iallafall. Jag tycker att man hade kunnat ta djur som inte kan klara sig i vildmarken. övergivna eller skadade djur och ge dem ett hem på djurparker men inte friska djur som faktiskt skulle ha en chans i det vilda bara för att vi människor vill ha något att titta på.

SwedenZoo
1

Om anläggningen klarar kraven ser jag inga problem med att hålla något djur i fångenskap. Dock måste kraven för djurparker höjas i många länder. Men om kunskap, utrymme, pengar och syfte finns så tycker jag det är helt okej.

Detta var väldigt olyckligt och dessutom mycket tråkigt att se på. Här är det ju helt klart biten om hur stor del människan ska ta av djur i fångenskap. Hur ska de hanteras så båda parter mår bra osv.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

SwedenZoo
0

Att tillägga i denna disskussionen är att jag har en vän i en utomeuropeisk Djurpark. Där arbetar de på så sätt att de föder upp ,tränar och "umgås" som jag förstår det ALLA djur så de blir präglade på människan. Detta ska fungera jättebra och det ska också bidra till att djuren blir mer stimulerade och lättskötta. Är själv lite kritisk till att handskas med Lejon och Tiger tex. Men enligt denne person fungerar detta toppen och uppmuntrar till att liknande metoder ska användas på flera platser för djurens skull.

medde
2

Ingen anläggning finns i dag anpassad för späckhuggare! Se till hur dom lever i haven

SwedenZoo
0

Jag har tyvärr inte besökt någon späckhuggaranläggning ännu. Jag hoppas kunna göra det snart, för att se hur de fungerar och hur anpassade det är. Det är jätteviktigt att lyfta fram de här frågorna och se hur vi ska utveckla anläggningar för marina Däggdjur. Jag är själv medlem i IMATA (Internationella Organisationen för Tränare av Marina Däggdjur) och ser det som en självklarhet att djuren ska ha det bra och att vi hela tiden ska förnya oss för att möta djurens behov. Detta gäller ju självklart inte bara de marina däggdjuren men vi vet ju sedan tidigare att det är svårare att skapa en naturlig miljö för dessa.

medde
1

Jag skulle aldrig i mitt liv betala för att få se späckhuggare lida i dessa små shotglas dom befiner sig.. Det är imot helt vad jag står för och tycker.

SwedenZoo
0

Problemet är ju helt klart pengar, det är väldigt dyrt att bygga marina anläggningar och dessutom kostar de ju en hel del i drift.

Jag försöker se det på ett annat sett än vad du gör och det är helt enkelt att besöka dessa anläggningar och istället konstruktivt kristisera de brister som finns. Och som sagt, just Späckhuggar-anläggningar har jag inte besökt, så jag säger varken bu eller bä. Men jag förutsätter att de håller måtten.

medde
2

Men hur kan en pool vara bra för ett djur som späckhuggare? Enkel början är att se hur djuren lever i sin naturliga miljö. Det finns ingen pool som kan ersätta det, i både storlek miljö och flock.

Även om man inte besökt en marinpark som har dessa djur, så kan man läsa om djuren och se sedan till hur dom lever.

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är klippet från "början" och efter ha sett det, så kan man bara säga tränaren Ken Peters ska vara glad att har en skyddsängel med sig.

kamera0710
0

Det är väl också dilemmat: Hur nära kontakt skall man ha med potentiellt farliga djur? Frågan har ju aktualiserats efter händelsen i Kolmården. Elefanter i djurparker dödar tydligen också en och annan skötare etc.

#4 När det gäller att klara lagkraven tycker jag en del av dessa minimikrav kan ifrågasättas även här i Sverige. För isbjörnar exempelvis är minimikravet 1500 kvadratmeter. För Lodjur och Tiger 500 resp. 1000 kvadratmeter. Detta har jag svårt att begripa när exempelvis vargar skall ha minst 2000 kvadratmeter.

När det gäller rovdjurshägn har ju dock många svenska parker glädjande nog satsat på anläggningar som är mångdubbelt större än dessa minimikrav. Isbjörnarna i Orsa, t ex, är ju underbara att se i sitt jättehägn på över 40 000 kvadratmeter.

För att återknyta till den inledande diskussionen: Det har väl även börjat ifrågasättas allt mer hur delfiner egentligen mår i sina bassänger. Huruvida detta stöds av några studier eller om det är löst tyckande får dock vara osagt.

medde
0

#12 Många kloka ord i ditt inlägg. Jga har är även imot ett ha delfiner i fångenskap i pooler