Annons:
Etikettskansen
Läst 211 ggr
[Jimmy.L]
10/6/21, 2:32 PM

Skansen har avlivat alla djurparkens vargar

Skansen har avlivat alla djurparkens fyra vargar.
Beslutet fattades av ledningen efter flera års diskussioner med olika parter om vilka djur man ska bevara i ett artbevarande syfte.

https://sverigesradio.se/artikel/skansen-har-avlivat-alla-djurparkens-vargar

Skansen har avlivat alla djurparkens fyra vargar. Beslutet fattades av ledningen efter flera års diskussioner med olika parter om vilka djur man ska bevara ...
Annons:
kamera0710
10/6/21, 2:58 PM
#1

Ska satsas på Fjällräv i stället. Från Skansens hemsida:

"När Skansen ska börja arbeta med Fjällräv innebär det bland annat att några djur på Skansen kommer att flytta inom parken. Fjällräven kommer att flytta in i nuvarande järvhägn. Järvarna kommer att flytta till lodjurshägnet och lodjuren kommer att ta över Skansens varghägn. Det innebär att Skansen inte längre kommer att ha varg i djurparken. Det har varit ett mycket svårt beslut att ta bort vargen från Skansen när det saknas möjlighet att placera ut dem i naturen eller genomföra en omplacering till annan Djurpark. Skansen har utifrån en samlad bedömning tyvärr varit tvungna att fatta beslut om att avliva vargarna. Vargarna avlivades med veterinär närvarande. Det är aldrig önskvärt, eller Skansens första alternativ, att avliva djur."

Vi får se hur det går. Vet att det varit problem att hålla Fjällräv på sydligare breddgrader pga. att de ofta blir sjuka. Sydligaste park som har Fjällräv i dagsläget är, vad jag vet, Järvzoo i Hälsingland.

https://www.skansen.se/sv/varg-fjallrav

Skansen är en föränderlig plats som präglas av och följer årets alla tider.
[Jimmy.L]
10/6/21, 3:08 PM
#2

#1: Jag tycker dom tar rätt beslut i att ta bort vargarna, sen återstår det att se hur det funkar med Fjällräv.

kamera0710
10/6/21, 4:03 PM
#3

#2 Vet i alla fall att det blev ungar vid något tillfälle på 80-talet, när fjällrävar hölls i det som nu är berguvarnas voljär.

[Jimmy.L]
10/6/21, 4:11 PM
#4

#3: Okej förhoppningsvis blir det lyckat.

Jag tror lodjuren får ett roligare hägn nu. Dom får nog modifiera hägnet lite först.

kamera0710
10/7/21, 12:05 PM
#5

Väldigt upprörda reaktioner på Skansens officiella facebook-sida, citerar några av dem. Det känns som om folk tappar alla proportioner, men mycket handlar nog om biologisk okunnighet bland många storstadsbor.

"Jävla muppar ni som jobbar på Skansen. Avliva er själva tack."

"Tycker synd om er som jobbar på Skansen, som måste stå bakom en ledning som tar psykopat-beslut som detta."

"Ni borde överväga att avliva utvalda delar av ledningen. Döden är en del av livet."

Draken
10/7/21, 12:17 PM
#6

#5: Jag tyckert det var lite trist att de blev avlivade, men de var väl rätt gamla, och vargstammen har tagit sig bra i det fria. Fjällräven är på väg att försvinna.

Jag stödjer väl inte beslutet att avliva friska djur, men samtidigt inser jag att man ibland inte har så mycket val.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
kamera0710
10/7/21, 12:23 PM
#7

#6 Så gamla var de inte, den äldsta var 6 år. De övriga föddes 2020 och 2019.

[Jimmy.L]
10/7/21, 12:29 PM
#8

#6: Ja det är tråkigt och samtidigt förstår jag att man avvecklar vargarna.

Kolmården la ner sitt hägn med vargarna och det är ett svårt djur att hantera. Inte många parker är villiga att ta i mot varg.

[Jimmy.L]
10/7/21, 12:32 PM
#9

#7: Mycket bråk bland dom, jag hör ofta från det hägnet när dom kivas.

Draken
10/7/21, 11:49 PM
#10

#7: Hade för mig de var äldre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
10/8/21, 8:09 AM
#11

Efter flera års överläggning beslutade Skansen förra veckan att avliva djurparkens fyra varghanar. Istället ska fjällräven ta plats.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skansen-efter-vargkritiken-forstar-att-folk-bli-upprorda

Efter flera års överläggning beslutade Skansen förra veckan att avliva djurparkens fyra varghanar. Istället ska fjällräven ta plats.
kamera0710
10/11/21, 6:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ingången till lyan igenbommad, såg jag vid mitt besök i lördags.

Hade väntat mig att det skulle vara demonstrationer vid huvudentrén, men det var lugnt. Men jag fick intryck av färre besökare, men det kanske snarare beror på att det var Stockholm maraton och inställda spårvagnar till 18:30.

[Jimmy.L]
10/11/21, 6:24 AM
#13

#12: När jag och brorsan dök upp vid 09:30 hade man satt upp trästaket som en halvmåne vid huvudentrén i går strax efter dök dom första demonstranter upp och där efter en polisbuss med två poliser som gick fram till dom. Strax efter dök en civilpoliser på en mc upp. Dom pratade lite och sa vad jag kunde höra att dom inte fick gå innanför staketet. Folk i kön tog inte i mot deras flygblad. Det var en del folk inne på Skansen trots kyligt väder och inga vargar.

Annons:
[Jimmy.L]
10/11/21, 6:52 AM
#14

#13: Deras demonstration blev en misslyckad tillställning, dom lockade kring maximala 15 personer istället för 100-tals som dom hoppas på. Bilden dom tog strax innan Skansen öppnade var dom 8 personer på plats och dom brukar vara snabba med bilder på sociala medier men denna gång endast en bild på deras FB-konto, hot och hat har framförts till Skansen och deras personal på sociala medier.

kamera0710
10/17/21, 8:54 AM
#15

Jonas Wahlström berättar i boken "Det hände på Skansen" om när det var ett j-a liv om en avlivad björnunge som hette Molly:

"Jag tyckte att det gick för långt.

Då drog jag mig till minnes att jag jag några år tidigare blivit tillfrågad av en chef på tidningen om det gick att få prova en björnstek. Jovisst, sa jag och ordnade fram en bit.

Nu flög fan i mig. Jag ringde till chefen på tidningen.

-Du som vet, hur smakade egentligen Molly?

-Va? Vad menar du undrade chefen?

-Jo, den där björnsteken du fick, den var ju från Molly. Kan du inte berätta i tidningen hur ni anrättade Molly? Då får ni ju en löpsedel till.

Det blev dödstyst. Sen rann hela historien ut i sanden."

[Jimmy.L]
10/17/21, 9:08 AM
#16

#15: Jag har hört få negativa röster om att Skansen avlivade vargarna inne på Skansen, dock är det många barnfamiljer som saknar dom.

Igår när jag väntade på ekorren mellan Järven och Visent hörde jag några som undrade vad det var för mening att skaffa vanlig räv till tidigare varghägnet.

kamera0710
10/17/21, 9:34 AM
#17

Här är en diskussion i Studio Ett om detta. Där är det viss (och mer kompetent) kritik från en utbildad biolog, Sandra Jönsson.

https://sverigesradio.se/artikel/avlivade-vargar-ror-upp-kanslor

Igår avlivade Skansen sina sista vargar efter att ha haft vargar på djurparken under ungefär 100 år. Anledningen är att man ska ge plats ...
kamera0710
10/17/21, 6:47 PM
#18

Test

kamera0710
11/4/22, 12:01 PM
#19
De sista vargarna på Nordens ark i Bohuslän har avlivats. Riksdagens beslut att den svenska vargstammen ska minskas gör
Draken
11/5/22, 11:51 AM
#20

Men varför just vargarna 🥺😞. Det finns väl fler rovdjur i Sverige som är betydligt farligare än vargen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
kamera0710
11/9/22, 4:00 PM
#21

Nu har även Borås valt att avliva vargarna i parken. Men arten kanske återkommer på sikt.

https://www.borasdjurpark.se/djur/varg/

En vargflock består av en grupp individer som är nära släkt med varandra och som leds av ett ledarpar, även kallat alfapar.
Upp till toppen
Annons: