Annons:
Etikettdjurparker
Läst 17171 ggr
medde
2009-08-28 13:04

Djurpark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Världens nordligaste zoo är Polar Zoo i Bardu nära Narvik i Norge, världens nordligaste zoo med både nordiska och exotiska djur är Frösö Zoo på Frösön i Storsjön vid Östersund i Sverige och världens sydligaste zoo är Reservation Animal Park Zoo i Gore på sydön i Nya Zeeland.

Nordens största zoo är Kolmårdens djurpark som ibland även räknas som Europas till ytan största djurpark.

    
      Foto:medde

Termen djurpark går tillbaka på ordet djurgård från tyskans Tiergarten, vilket under medeltiden innebar ett område med vilda djur, oftast hjortar och liknande inhemsk fauna. Ofta var djurgårdarna före detta jaktmarker för kungligheter. Än idag heter djurparken i Helsingfors på lite äldre finlandssvenska Högholmens djurgård. Området Djurgården i Stockholm hägnades in som hjortpark av kung Karl XI på 1680-talet.

Offentliga eller privata inrättningar med burar med tropiska djur kallades på den här tiden menagerier, men ibland hölls djuren ensamma i en bur, som till exempel Lejon på Lejonslätten eller i Humlegården i Stockholm. I städer som Berlin och Bern fanns det björngropar, varav några lär finnas kvar än i dag.

Under 1800-talet när de första egentliga urbana djurparkerna grundades, kom begreppet att "gå ihop" när egenskaper från båda begreppen förenades på ett ställe. Zoo är en förkortning av zoologisk trädgård.

1752 grundades världens äldsta zoo, Tiergarten Schönbrunn, i Wien. I Jardin des Plantes i Paris anlades 1793 ett menageri med djur från olika privata djursamlingar och 1828 grundade The Zoological Society det berömda London Zoo i Regent's Park

             
              Foto:medde

Under 1800-talet grundades flera av Europas stora djurparker i t ex Amsterdam, Antwerpen, Köln, Frankfurt am Main, Leipzig, Köpenhamn, Budapest, Wroclaw, Barcelona, Basel, Berlin, Dresden, Hannover, Dublin, Helsingfors och Skansen i Stockholm.

1907 grundades och öppnade den berömda Carl Hagenbecks Tierpark i Hamburg. Detta är en milstolpe inom djurparkernas historia. Carl Hagenbeck experimenterade med att använda vallgravar och vatten som hinder mellan djuren och människorna. Omgivningen skulle likna miljön djuren lever i.

På 1900-talet tillkommer ett flertal stora och kända zoon, bl a Nürnberg, Tierpark Hellabrunn i München, Vincennes Zoo i Paris, Rom, Edinburgh, Chester, Paignton, Lissabon, Stuttgart, Dortmund, Duisburg, Zürich, Ålborg, Warszawa, Kolmården och Prag.

På 1960-talet grundades de två mest kända djurparkerna i Sverige i Borås och Kolmården. Där lät man flera djur leva tillsammans på savannliknande områden. Experter trodde inte att detta skulle vara möjligt, men idag använder man detta sätt att visa upp djur i stort sett alla djurparker runt om på vår jord. Kolmården och Borås Djurpark var alltså det andra steget efter Hagenbecks djurpark i Hamburg.

De senaste åren har man också börjat att mer och mer efterlikna djurens naturliga miljö. Genom miljöberikning ges djuren möjlighet att uttrycka sina artspecifika beteenden. Det kan vara att låta djuren leva tillsammans i samma organisation som de gör normalt i naturen. Djur som ägnar stor tid i naturen åt att söka efter föda, gömmer man fodret runt i anläggningen. Klättrande djur ges möjlighet till det i sin anläggning och så vidare. Detta gör att det blir så likt ett liv i frihet som möjligt.

     
        Foto:medde

Exempel på nya anläggningar enligt den "senaste modellen" är Lied Jungle i Henry Doorly Zoo i Omaha, Ituri Forest i San Diego Zoo, Gorillaanläggningen i Bronx Wildlife Center i New York och Björnanläggningen i Woodland Park Zoo i Seattle Alla dessa parker ligger i USA. Dessa anläggningar är "tematiserade", det vill säga inredningen inne hos djuren, publikplatser och skyltar är gjorda så att man ska känna sig som att man befinner sig i den miljön som djuret lever i ute i naturen.

USA kan ses som föregångare när det gäller den nya typen av djuranläggningar. Flera stora djurparker i Europa har anammat detta sätt att bygga nya eller renovera gamla djuranläggningar. Ett exempel är Kolmårdens nya tigeranläggning Tiger World som byggdes 2007.

      
       Foto: medde

Djurparker idag samarbetar i olika regionala och globala organisationer. I organisationerna bedriver man tillsammans bevarandearbete med avelsprojekt och man utbyter kunskap och erfarenheter. I Sverige är de större djurparkerna medlemmar i Svenska Djurparksföreningen, (SDF). Många är även medlemmar i den europeiska djurparksföreningen EAZA (European Association of Zoos and Aquaria). Ett mindre antal är också medlemmar i den internationella djurparksorganisationen WAZA, World association of Zoos and Aquaria

Externa länkar

Svenska Djurparksföreningens webbsida

EAZAs webbsida

WAZAs webbsida

Källa för artikel: Wikipedia 280809.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
nera
2009-08-28 22:35
#1

Jättefin artikel medde med fina bilder . Detta ska jag läsa fler ggr. Glad

AndreasS
2009-08-29 01:37
#2

Intressant läsning och bra och fina bilder.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

medde
2009-08-29 11:57
#3

Tack till er bägge.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2009-08-29 12:12
medde
2009-08-29 12:16
#5

God morgon LeffeD.

Tycker det var en bra sak att lägga in den, då den innehöll en bra historik om djurparker.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2009-08-29 12:19
#6

Jättebra information!

Anser Du att t ex Orsa Björnpark är av typen "senaste modellen".

Jag har upplevt, att där är naturen inne i hägnen så naturliga, att man inte får syn på några djur.

För övrigt är jag naturligtvis inte kritiskt till den "naturliga" parken. Det är så det skall vara.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
medde
2009-08-29 12:23
#7

#6 Har inte varit på Orsa på väldigt många år. Tyvärr kan jag inte ge då ett redigt svar på din fråga. Mycket händer i parker under åren som går. Där av mitt flyende svar

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
2009-08-29 12:30
#8

Vilken lärorik artikel! Den ska min son absolut läsa.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Tom-B
2009-08-29 12:31
#9

Det är OK att inte vara "allvetare". Det är omöjligt. Även solen har ju sina fläckar (min tröst här i livet!)

Men någon annan kanske har en kommentar.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2009-08-29 12:31
#10

God morgon till  GittanL.  Bra idée ska hämta dotter så även hon får läsa den här.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
2009-08-30 15:35
#11

#6 Jag skulle nog inte kalla Orsa Björnpark för senaste modellen, men visst har dem djuren i stora vackra miljöer. Har själv aldrig varit där , men har sett en film. Dem har ju fått en stor ny isbjörns anläggning också, Orsa Polar World

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Leffe
2009-08-30 15:41
#12

#11 Orsa Polar World invigdes 18 maj i år. Länk

sissie
2010-02-25 11:20
#13

Superfina bilder du tagit! Tack för en bra artikel.Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
medde
2010-02-25 20:39
#14

Kul att du gillade bilderna sissie

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-02-25 20:45
#15

Dom är helt underbara. Tigern var ju bara för läcker.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-02-25 20:52
#16

Blir väldigt glad över det du säger.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
2012-02-15 20:32
#17

Grym artikel och väldigt fina bilder.

medde
2012-02-15 21:01
#18

# 17 Kul du gillade bilderna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
2012-02-15 21:11
#19

Ja de är jättefina.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Ypsilon1
2012-02-16 14:06
#20

Kan bara hålla med, jag förväntar mig att giraffen ska öppna munnen när som hels och prata med mig Skäms

Annons:
medde
2012-02-17 11:02
#21

Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: