Etikettkolmårdensdjurpark
Läst 3986 ggr
medde
2012-07-18, 21:16

Efter vargattacken

Enl press i dag så har Kolmården fått färre besökare efter den tragiska vargattacken.. Men hoppas det är den dåliga sommaren som spelar en stor roll…

Läs gärna vidare på länken

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Maria
2012-07-19, 06:23

Ja, fy vilken dålig "reklam" för Kolmården men jag hoppas också att det beror på annat som väder eller liknande.

/Maria

medde
2012-07-19, 10:14

Jga har lite svårt att tro att det hela beror på den som hände. Men man kan ju bara sia i det hela.

kamera0710
2012-07-19, 10:42

Själv var jag i Orsa i går, där var det bra med folk. Har förut aldrig köat så länge när jag behövt något att äta som denna gång. (Och då har jag varit där i mitten på juli 4 år i rad, sedan de öppnat sin fantastiska isbjörnsanläggning.) Den nyanlända kodiakbjörnen är väl en bidragande orsak till detta.

För ett par veckor sedan besökte jag också Järvzoo. Där kom intressanta iakttagelser fram efter det lyckade försöket förra året med att flytta vargvalpar. (Järvzoo har två vargflockar som båda fick ungar förra året.) Vårdarna berättade att det ena alfaparet är skyggare än det andra. De 2 valpar som flyttades till den skyggare flocken visade sig vara väldigt oskygga även där. Det ligger ju annars nära till hands att tro att skygga (foster-)föräldrar skall innebära skygga ungar. Men arvet/genetiken väger tydligen tyngre.

Samma sak fick jag för övrigt höra vid mitt besök i Lycksele Djurpark. Deras rävtik är uppnappad och väldigt kelig. (Jag har under åren suttit i timmar och kliat henne på halsen.) Hennas valpar var dock väldigt skygga.

Jimmy.L
2012-07-20, 19:14

Haft fler vänner som har besökt Kolmården iår som annars aldrig besöker Kolmården dom blev sugna efter jag var där. Tror fler iår väljer semester utomlands det kan ju vara en orsak.

Björn.B
2012-07-20, 19:26

Jag tar ungarna med mig till Kolmården nu på onsdag fanns inga lediga rum när jag försökte boka för 3v sen utan det fick bli hotell i Norrköping.

Skärgårdskocken.

medde
2012-07-20, 20:04

Jag tror att det pressen "blaskade" om är enbart säljsyfyte. Det är så många andra parker och även Skara som rasat i siffror. Intre har dte med vargen att göra.

#5 Hoppas ni får en riktigt trevlig dag.

[Havsödlan22]
2012-07-21, 20:33

Jag tror ändå det ligger något i det, skulle kännas jobbigt att besöka Kolmården i år.

Jimmy.L
2012-07-21, 20:40

#7 Inget roligt att gå i en Djurpark när regnet vräker ner. Tror heller inte barnfamiljer känner sig så sugna att gå där med blöta barn när man har betalat en massa i inträde.

medde
2012-07-21, 22:29

#7 Du  tror jag som du själv säger inte besöker parken av denna anledning, men dom inte har något band till parken på ett sätt. tänker nog inte så mycket så. Utan att dte är väder och vind som avgjort det hela. Då det är så många parker och annat som tappat besökare.

SwedenZoo
2012-07-23, 00:40

Var ska jag börja… Jag är helt tom och ledsen efter det som har inträffat. Jag har inte besökt lika många gånger i år, det tog många dagar innan jag orkade åka till Kolmården efter olyckan. Fortfarande jättejobbigt eftersom man har ett så starkt band till djurparken och personalen. Jag tror nog sänkningen beror mycket på väder men jag tror det är fel att säga att olyckan inte har spelat in alls. Den har iallafall sänkt Kolmårdens rykte något enormt.

På bilden syns två ljus som jag och en vän tände i Kolmårdskyrkan i djurparken första besöket efter olyckan.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Luckysoul
2012-07-25, 22:45

Jag hade gärna åkt till Kolmården om det inte varit så långt bort bara Gråter Jag vill så gärna dit!!

Jimmy.L
2012-08-06, 15:43
medde
2012-08-07, 10:45

#12 Visst är det så

Jimmy.L
2012-08-07, 10:47

#13 Jo när vi planerad vår tripp så kollade vi in flera vädersajter.

medde
2012-08-07, 10:50

Jag tror faktiskt dom flesta gör så. Inte är det roligt att gå i en park då det öser ned.. Med familj och allt, då väntar man nog inte bättre väder. Det ska ju vara en dag att minnas.

kamera0710
2012-08-08, 15:31

Själv var jag där förra helgen, på mitt tredje besök i år. Har kostat på mig årskort varje år sedan jag 2008 flyttade till min nuvarande bostadsort Södertälje. För visst är parken sevärd om än lite överskattad i mina ögon.

Framför allt har jag ibland känt mig trött på allt tal om hur mycket större utrymmen de har jämfört med andra parker. Det kanske stämde när de öppnade på 60-talet. Det har ju dock gått över 45 år sedan dess och utvecklingen i andra parker har ju inte stått stilla under denna tid. De senaste åren har det ju dock inte varit så mycket "skryt" kring detta från parkens sida.

En tråkig utveckling i parken är också att byggnaderna fått mer "skrikiga" färger. Jag tycker det är trevligare om byggnader och anläggningar kan fås att smälta in i den omgivande naturen och på denna punkt tycker jag att "det var bättre förr".

Jimmy.L
2012-08-08, 17:51

I en Djurpark går man väl inte och tittar på byggnader då finns ju torekällberget eller Skansen och gå och titta på hus om man nu vill det. Jag tittar på djuren när jag besöker en Djurpark. Jag tycker Kolmården gör det lätt som besökare att se djuren, sen att utrymmet inte alltid är den bästa är något man kan önska att dom blir bättre på.

SwedenZoo
2012-08-08, 23:07

#17 Självklart är miljön där djuren vistas viktig också. Kolmården har väl ett område där det är skrikiga färger och det är ju Marine World, men det tillför ändå en strandkänsla och passar i temat.

#16 Förutom Marine World tycker jag de arbetat bra med färger och form, se tex. Tiger World där man försökt göra en vacker naturlig anläggning, istället för att låta väggarna vara betongfärgade osv.

kamera0710
2012-08-09, 07:49

#17 Ja smaken är olika, inget konstigt med det. Själv tycker jag, som sagt, att det är trevligare om byggnader och anläggningar kan döljas i den omgivande naturen så gott det nu går. Och att det i denna park var bättre för några år sedan på denna punkt.

Jag tycker Kolmården har bra utrymmen till de flesta djur, däremot kan jag inte se att dessa utrymmen är så märkvärdigt mycket STÖRRE än i flertalet andra parker. Att man har bra sikt in i de flesta hägn instämmer jag helt i.

#18 Ja där ser man igen att smaken är olika. Själv tycker jag att färgerna i Tiger World är lite för skrikiga. Men tigrarna har ju fått mycket större plats så det positiva överväger ju helt klart.

Stationen till safarin tycker jag också har väldigt skrikiga färger.

Har för övrigt noterat i andra inlägg här på sajten att Parken Zoo är favoritpark för många. Själv har jag samma invändning där om dåligt inpassade anläggningar. (Men visst är parken värd ett besök en eller ett par gånger om året.) Vid mitt första besök där på 80-talet med min mor var hon dock helt överväldigad av miljön och blomsterarrangemangen…

Jimmy.L
2012-08-09, 08:22

#19 Jag tror inte djuren bryr sig om färgvalen på husen i en Djurpark. Har nog aldrig hört folk stå och diskutera om anläggningen smällter in i miljön inte heller har jag vänner som nämner det. Istället väljer jag och många andra rikta fokus på det viktigaste som djuren, matställen, och vädret.

Att Parken Zoo gillas av många är nog för att man inriktar sig mycket till barnfamiljer men även för att sthlm saknar en "riktig" Djurpark. Samt att det är billigare än om man löser inträde på Skansen och Skansen Akvariumet. Det är ett bra alternativ för många som inte har råd med Kolmården.

kamera0710
2012-08-09, 12:44

#20 Nej jag tror inte heller att djuren bryr sig om färgvalen. Det är en personlig åsikt att det är trevligare om anläggningarna smälter in i omgivningen. Tror vi kan vara ense om att vi har olika uppfattning där.

Det är möjligt att jag representerar en ytterst liten minoritet med denna uppfattning, men visst har jag hört/läst fler som framfört liknande tankar. Läs till exempel boken "Vilda vänner" av Boråsparkens grundare Sigvard Berggren. (Tveklöst den bästa bok jag läst av någon som grundat en Djurpark eller varit djurparkschef.) Han hade ju hela tiden mottot "djur i natur" och betonar just detta. Bland annat berättar han att han valde bort flera föreslagna områden pga bedömningen att det var svårt att inhägna på ett sätt som inte störde.

Läste för övrigt en intressant sak i ett examensarbe om schimpanser i djurparker. Enligt en studie innebar en lummig miljö åt besökarna att besökarna var lugnare, detta i sin tur resulterade i lugnare schimpanser. När jag läste detta kom jag att tänka på just Kolmårdens apöar där det är kiosker och butiker på rad där besökarna vistas.

[Nynäs]
2012-08-09, 19:21

Jag bryr mig inte om färgen på byggnader i en Djurpark, utan jag vill kunna uppleva djuren. Nog första gången jag har någon nämna byggnader i en Djurpark.

medde
2012-08-09, 19:53

Mycket intressant tråd att läsa då detta är ett ämne vi inte haft uppe förr. Men jag måste nog helt instämma med #21

[Nynäs]
2012-08-09, 20:27

Men att Kolmården tappar besökare har väl knappast med vilken färg eller hur byggnader ser ut? Eller är det så att folk inte vill besöka Kolmården för färgen är ful och byggnaderna inte smälter in i miljön?

medde
2012-08-09, 20:32

#24 Nej abolut inte.Men jag gillar parker somn är "naturliga" och inte kiosker och "balla coola färger.

Jimmy.L
2012-08-09, 20:33

#24 Ja jag håller med dig om att det skulle vara mindre troligt att man tappar besökare tack vare färgvalet på byggnader eller att vissa byggnader inte passar in i miljön.

kamera0710
2012-08-09, 20:36

Låt mig citera nämnda bok "Vilda vänner" av Boråsparkens grundare Sigvard Berggren:

"'Djur i natur.' Ja, nog hade vi en underbar natur att starta i men också att vara rädda om. Man kan bygga djurparker på olika sätt. I många fall fördyras anläggningarna genom att man inte anpassar sig till de naturliga förutsättningarna. Byggnader o.d. framträder dessutom ofta i kontrast mot naturen i stället för att följsamt försvinna i terrängen. Byggnader i en Djurpark måste finnas men helst inte synas. Det är frianläggningarna som skall dominera.

(…)

Jag nämnde tidigare att man kan arbeta med eller mot Naturen. Att arbeta emot blir inte bara dyrbart och fult utan ger också en otrevlig olustkänsla, som man aldrig blir av med så länge resultatet av misstagen står kvar. Vi gjorde väl också en del misstag, vilka jag kommer att irriteras av, tills vi kan rätta till dem. Men till största delen arbetade vi med Naturen. Utnyttjade terrängen, anpassade oss till den, fick byggnader och begränsningar att smyga in så att djurens frianläggningar gick in som en del av helheten. Vi inte bara drog undan stallbyggnader för att gömma dem, vi klädde dem också med trä på sådant sätt att de skulle kamoufleras så mycket som möjligt. Det arbetet är ännu inte klart, eftersom det tar lång tid att få fram den vegetation som slutligen mjukt skall bädda in och dölja de nödvändiga byggnaderna. Det slutliga målet är att vi på få undantag när skall komma därhän att man bara ser 'Djur i natur'."

Till stora delar tycker jag att Boråsparken lever upp till denna policy alltjämt, och det är en bidragande orsak till att jag gillar Boråsparken bättre än Kolmården. Även om båda hade samma arkitekt vid grundandet, Tage Hedlund.

Med all respekt för att andra har en annan åsikt.

[Nynäs]
2012-08-09, 20:41

#27 Nu blir jag ännu mer förvirrad! Vad har ett citat med att Kolmården tappar besökare iår?

Jimmy.L
2012-08-09, 20:44

#27 Vänta lite nu, vad har ett citat ur en bok med och göra att Djur parken tappar så många besökare iår.

kamera0710
2012-08-09, 21:20

#25 Det gläder mig att fler verkar dela min uppfattning!

#28 och #29 Visst, vi kom långt bort från från det ursprungliga ämnet. Jag menade inte att byggnadernas färger etc. är huvudorsaken till att Kolmården tappat besökare detta år, men visst har jag hört flera som delar min invändning. Och när synpunkter kom på den utvikning jag gjorde sist i #16 så försökte jag svara efter bästa förmåga, därav utsvävningarna från det ursprungliga ämnet och det långa citatet i #27. Era inlägg #24 och #26 hade inte kommit när jag började skriva #27.

SwedenZoo
2012-08-09, 22:49

kamera0710! Jag håller också helt med dig när det gäller utformning och färgsättning av djurparksmiljöer. Självklart kan det bidra (utan att vara en grundorsak) till att en Djurpark tappar besökare. Det handlar ju om inramningen av djurparken och jag tror nog det i hög grad bidrar till helhetsintrycket.

Jag håller dock inte med till hundra procent att Kolmården har växt ifrån sitt "djur i natur tema". Jag vill därav presentera två nya anläggningar som byggts de senaste åren där staket och annat smält in i omgivningarna.

1. Dholehägn (2007) Här gjordes få ingrepp i naturen vid byggnationen.

http://www.zoochat.com/472/kolm-rden-wildlife-park-dhole-exhibit-162178/

2. Pandahängn (2012) Detta hägn är inte helt och hållet nytt utan är en tillbyggnad på en redan befintiig anläggning. Räkna med att alla de nyplanterade rhododendronbuskarna och bambuplantorna kommer växa till sig och snart kommer denna tidigare karga anläggning bli riktigt lummig.

http://www.zoochat.com/472/new-red-panda-enclosure-269817/

http://www.zoochat.com/472/new-red-panda-enclosure-269814/

Att poängtera är också att dessa hägn är några av de absolut nyaste.

Medde får också ursäkta att jag flyger iväg lite men tyckte detta var en väldigt intressant diskussion!

kamera0710
2012-08-10, 07:44

#31 Jag menade inte heller att det gäller HELA Kolmårdsparken. De hägn du nämner håller jag med om är rätt väl inpassade i den omgivande naturen. Savannen och apariet likaså. (Sedan är det en annan sak att jag tycker att gorillorna i apariet borde ha större plats).

Tror inte att du behöver be Medde om ursäkt, även hon(?) verkar ju tycka att denna diskussion var intressant.

Jimmy.L
2012-08-10, 08:29

31# 32# Så färgen på ett hus och hur den är byggd är en bidrag till att Djurparken tappar besökare? Jag själv jobbar i byggbranschen och har aldrig hört att färgvalet eller utfomningen av en byggnad skulle minska antal besökare.

Finns det någon fakta som styrker det ni säger eller är det en vild gissning från er sida? Läser man vad Djurparken tror så är regn en orsak en annan är biljettpriset vilket nämns i artikeln.

Och läser man kommentarena i artikeln så tycker många att det är helt enkelt fördyrt för en barnfamilj.

SwedenZoo
2012-08-10, 10:57

#32 Jag ville bara poängtera att det fortfarande görs ansträngningar, speciellt i och i direkt ansluting till djuren. Aparium kommer antagligen renoveras inom de närmaste åren.

#33 Nej du förstår iallafall mig fel. Ifall djurparken ser "förjävlig ut" (ursäkta svordomen), samtidigt som korven är kall och kön till delfinariet är 200 meter i en timme, så påverkas självklart besökarna av detta och kanske inte återkommer. Det är många faktorer som spelar in när föräldrarna påväg hem från djurparken diskuterar "Var det värt att åka dit igen?"… Det handlar inte bara om biljettpriset utan vad man får för pengarna. Är anläggningen ful så spelar det såklart in, precis som om alla papperskorgar är överfulla. Det kanske sker i den "vanliga djurparksbesökarens" undermedvetna, men i den vane djurparksbesökaren så tänker man på ALLT… Speciellt om man just besökt tex. Järvzoo där anläggningarna och husen smälter fint in i naturen.

Och kamera070, jag ville bara försäkra mig om att det inte blev för OT nu därför jag ursäktade mig för medde ;)

Jimmy.L
2012-08-10, 11:09

#34 Men köa är något man får räkna med när man ska in till delfinariet. Maten på Kolmården var faktiskt riktigt bra om man jämför med Parken Zoo. Även priset blev jag förvånad över att det billigare än jag hade räknat med, man fick välldigt mycket mat för en billig peng.

Om du läste kommentarena på länken så diskuterar så gott som alla inträdet för en barnfamilj två vuxna och 2 barn är 1380kr för en dag. Inte alla som tyvärr idag som har råd med det. Så priset är viktigt för barnfamiljerna.

medde
2012-08-10, 11:25

#35 Det med priserna är ett gissel faktiskt, Jag vet att parker behöver har pengar in, men för en förälder är det just detta med för dyra priser som gör att det endast kan bli ett besök/år. Skulle priserna kanske man skulle kunna ta sig till fler parker och oftare.

Jimmy.L
2012-08-10, 12:11

#36 Absolut, klart att dom ska kunna gå med vinst. som du även säger blir det ingen billigt nöje för en barnfamilj med en sänkning av inträdet så tror jag dom skulle helt klart uppfylla sitt mål med 600.000 besökare.

1 Dags besökarna är väl deras största målgrupp om jag fattar det rätt, med sthlm 1 timme med bil gör att över 1 miljon människor kan ta sig dit över en dag.

SwedenZoo
2012-08-10, 12:21

De flesta djurparker drags med skulder, enligt en artikel i NT har Kolmården brutit den trenden genom att också Vildmarkshotellet nu finns i bolaget. Djurparken ensam är nog svår att driva. Behåll priserna som de är nu säger jag, om man vill besöka och har för lite i kassan får planera långt i förväg och prioritera.

Jimmy.L
2012-08-10, 13:01

#38 Men deras mål var att få 600.000 besökare iår, den siffan är ju långt att infinna sig. I priset ingår allt i parken, men hur mycket hinner en barnfamilj under endag på Kolmården då? Jag skulle vilja se en prissättning utefter vad man väljer att göra i djurparken. Inte alla vill se delfinerna eller åka linbanan.

Dela upp det i stället i olika smarta paket lösningar. Om jag vill åka linbana och se delfinerna och gå i djurparken vill jag betala för det och inte bli tvingad att betala för allt i parken jag inte använder. Tex så kör Parken Zoo med extra om man vill ha tillgång till karuseller.

Deras bästa PR är nöjda barnfamiljer, tycker dom det är dyrt ja då berättar dom det såklart det för vänner och bekanta och det är ingen god PR.

kamera0710
2012-08-10, 13:21

#33 Att det är trevligare om anläggningarna är väl inpassade i miljön är en ÅSIKT först och främst. Jag vet dock att vissa andra delar denna åsikt, hur representativa vi är för djurparksbesökarna kan jag inte uttala mig om.

Att det främst är en privat åsikt tycker jag att jag var tydlig med, bland annat i inlägg #21.

#34 Instämmer helt om Järvzoo.

Jimmy.L
2012-08-10, 13:46

#40 Vi diskuterar väl orsaken till att Kolmården har tappat besökare?

kamera0710
2012-08-10, 14:15

#42 Ja, och i sista stycket i #16 gjorde jag en utvikning i ämnet, vilket jag fick frågor om. Har försökt att besvara dem efter bästa förmåga.

kamera0710
2012-08-10, 17:51

#41 Ja, och i sista stycket i #16 gjorde jag en utvikning i ämnet, vilket jag fick frågor om. Har försökt att besvara dem efter bästa förmåga.

Kanske bäst att förtydliga vem jag svarar! Beklagar missen i #42.

SwedenZoo
2012-08-10, 21:36

#41 Jo visst gör vi det, men det är ju ett problem för de flesta parker i Sverige idag. Angående just Kolmården… vädret just i år har varit till det sämre men parken har inte lika många besökare som för några år sedan. En nedåtgående trend, som jag personligen inte tror att det har med biljettpriset att göra. Vi pratar ganska rimliga priser för en stor del av de svenska barnfamiljerna men inte minst de utländska som gör en tripp till Sverige.

Och dessutom, att lägga några tusen på en helg i Kolmården med familjen är verkligen värt pengarna.

Jimmy.L
2012-08-10, 21:54

#44 Kollar man in tex familjeliv och kommentarer i tidningar så nämner 9 av 10 att det är för dyrt med inträdet så det kan man ju inte bortse ifrån. Dags besökarna är ju oftas dom som bor omkring 2 timmar från parken. Flera undersökningar visar ju att folk håller hårdare i plånboken nu. hade jag tex inte fått så mycket tillbaka på skatten hade jag inte besökt Kolmården, och många av mina vänner väljer samma sak som mig.

SwedenZoo
2012-08-10, 22:02

Det handlar ju helt klart vad man värdesätter. Att barnen får komma ut i Kolmårdsskogen och se och lära om djur, ha roligt, ta en liten glass och få ett litet äventyr… Eller köpa diverse datorspel eller annat mer onödigt.

Jimmy.L
2012-08-10, 22:06

#46 Många barnfamiljer som har svårt att få ekonomin att gå ihop tycker nog inte det? Resten av barnens sommarlov då ska dom sitta hemma i stan medans deras kompisar kan göra en massa kul?

SwedenZoo
2012-08-10, 22:14

Vi kanske uppfattar samhället lite olika… Och jag kanske värdesätter saker lite annorlunda möjligtvis.

Jimmy.L
2012-08-10, 22:28

#48 Troligen ja.

SwedenZoo
2012-08-10, 22:31

Haha tur det :) Om alla var som jag skulle Kolmården vara rätt full (dagligen) Tungan ute

kamera0710
2012-08-11, 08:37

En annan bidragande orsak är nog vad som händer i andra parker. Orsa har, vad jag förstår, ökat besöksantalet rejält de senaste åren. Detta sedan de 2009 byggt världens största isbjörnsanläggning, och nu har Europas enda kodiakbjörn etc. Jag kan tänka mig att många under sin semester bara besöker en enda park som inte är nåbar över dagen.

Vad gäller priser ringde jag förra året och frågade vad billigaste övernattningen är på Vildmarkshotellet för en person. Svar: 1500 per natt.

När jag i somras besökte Lycksele Djurpark bodde jag på Hotell Lappland för 795. Och 2003 fick jag bo där för 150 kr/natt! Detta hotell var då ett av Sveriges lönsammaste.

Lycksele Djurpark verkar för övrigt ha klarat sig bra i år, enligt artikeln nedan. I slutet tar den också upp besökssiffror i år på många djur- och nöjesparker. Och det verkar vara minussiffror för flertalet, jämfört med föregående år.

http://www.vk.se/669138/lycksele-i-topp-trots-kall-sommar

medde
2012-08-11, 09:56

#44 Att lägga några tusen på en helg och Kolmården är verkligen värt pengarna. Ja tänk om det vore en möjlighet för flera familjer! Men så är inte fallet alls. Det gäller med helt säkert för många och även jag och min familj. Inte har man som en "vanlig"Svenssonkanske råd med det. Att lägga tusenlappar undre en helg är nog inte det första man tänker i en smal kassa att göra- Då kanske man tar sig till Skansen eller annan park som har ett lägre pris eller rent av gör ett annat nöje med sin familj.

Några tusen lappar som du skriver kan vara det en familj kanske har att spendera med och för  under hela sommaren.

Det är lätt att råd atycka tänka i detta, men jag tycker att dte inte gör att få rätt. Tills man själv sitter där och en en begrännsad budget och även har kämpat ihop det man har, samt är en färälder och ska få denna budget att gå ihop och även få sina barn nöjda.

Det finns många familjer i dag som inte ns har råd att köpa ett par glasögon till sitt behöavde barn, då det lilla bidraget som fanns för det försvann, Inte tänke rman då på att spendera några tusen på Kolmården.  Jg verkligen lider med dessa familjer som kämpar och drar in allt dom bara kan, och sedan förska ge sina barn en minnesvärd sommar.

Det är inte fråga om en prio fråga. Utan att man måste överleva. Samtidigt för dessa barn och familjer inte en chansen att kunna göra saker som många andra kan. Men att bara säga det är ju billigt att lägga ett par tusen under en helg, Känns hårt.

kamera0710
2012-08-11, 10:48

#46 Många barnfamiljer har nog varken råd med dataspel eller besök i Kolmården.

Fick man önska fritt skulle jag gärna se att fler kommunala anläggningar hade samma policy som Boråsparken. Den får ju gå med några miljoner i förlust varje år, eftersom man menar att parken gynnar kommunen i sin helhet. Detta eftersom besökarna också innebär övernattningar på hotell osv.

Var där förra året och årskortet kostade endast 250 kr. (Årskort där lönar sig redan vid 2 dagars besök.) Skansen tar nu 490 kr som jämförelse.

Kolmården kan ju dock inte ha någon sådan policy, eftersom parken är privatägd. Men nog hajar jag till när priset för årskort höjts från (tror jag) 590 kr år 2009 till 930 kr i år.

Visst, de har storsatsat med safarilinbanan, men denna satsning borde väl också innebära minskade personalkostnader för safariparken?

SwedenZoo
2012-08-11, 11:01

#52 Jo jag känner till att det finns sånna problem. Synd att barnen blir de som lider i slutändan. Men om man kollar hur många som istället har råd, så är det nog en stor majoritet.

Det är ju också så att de som fortfarande har pengar kvar i plånboken efter löst entré är intressanta djurparksbesökare ur affärssynpunkt för de är ju de som också handlar (mat, sovenirer osv.) Jag står fast vid att biljettpriset inte är det stora problemet, jag tror inte vi skulle märka en större ökning i besökarantalet om det inte gjordes en riktigt drastisk sänkning.

För Kolmårdens skull hoppas jag att allt i ett biljetten hålls kvar och att man har kvar biljettpriset. Ur en familjesynpunkt så visst det kan låta dyrt men egentligen är det ju ett större problem som borde lösas med tillexempel sänkt inkomstskatt för låginkomsttagare (+ Det finns mycket mer att arbeta med just där, men det är en annan diskussion).

medde
2012-08-11, 11:19

#54 Visst är det många som har pengar kavr, men även dom som inte ar det ska på något sätt kunna även få en chans att se djur. Klart biljett priset är en stor del, jag vet flera som just inte kan åka tid för just att det kostar flera tusen under helgen för en stor familj. Vilket gör mig så oehört ledsen att det finna många som inte kan. Då blir det ett hån att säga at det endast är ett par tusen under en helg och det är väl ingenting. Den dagen man jobbar sliter och rider och vänder på slantarna för barnen ska få ha och uppleva saker.. Då kan man verkligen veta hur det är!

Jimmy.L
2012-08-11, 14:24

#54 Även dom med pengar i plånboken håller i den hårdare i dessa tider. #53 Nämner ju en sak och det är högre årskort och biljettsystemet gjordes om förra året. Var och paddlade kajak idag med några vänner och vi gick in på semester nöjen där en tjej just nämnde att deras familj brukade åka till Kolmården varje år men inte iår då inträdet har blivit fördyrt och hon berättade att hon hade flera vänner med familj som tycker samma sak.

Kolmården kommer få räkna med minskad antal besökare om dom inte se över priset.

kamera0710
2012-08-12, 14:58

#34 En liten återknytning till den tidigare diskussionen:

Vill du se ett riktigt skräckexempel kan jag tipsa om Frösö Zoo i Östersund. Du kan läsa kommentarer från sajten barnsemester.se via länken.

http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_attraktioner&Itemid=38&func=viewcomment&visa=0&id=17&limitstart=0

medde
2012-08-12, 19:46

#57 Stämmer det som står där. Är det nog bäst att slå igen portarna illa kvickt, och omplacera djuren, innan de är för sent.

Jimmy.L
2012-09-22, 13:23

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/default.aspx?articleid=6147159

- Så det vi tappat på i år är dagsbesökare och här tror jag att huvudgruppen är från Stockholmsområdet. När det är risk för dåligt väder, har tröskeln varit lite för hög för en familj att sätta sig i bilen och åka hit och betala uppåt 1 400 kronor och kanske mötas av regn.

kamera0710
2012-09-22, 14:14

Det har väl varit ett tufft år för besöksnäringen i sin helhet, se artikellänk i #51. Detta med reservation för att siffrrorna är ett par månader gamla.

Entrépriset har ju diskuterats en del i denna tråd. Kan där nämna (kanske lite OT) att friluftsmséet Jamtli på min tidigare hemort Östersund i år tog 240 kr i inträde för en vuxen. Hutlöst i mina ögon, de har dock ökat besöksantalet i år. Detta troligen pga en satsning på 70-talet i form av en medelklassvilla, en pensionärsbostad och ett grönavågen-torp.

Gjorde själv ett besök av denna anledning, uppvuxen på 70-talet som jag är (född -68). Frösö Zoo däremot skippade jag helt för andra året i rad, eftersom jag tycker att det är en av Sveriges sämsta djurparker.

När det gäller Kolmården tror jag också att en starkt bidragande orsak till tappet är att parken inte längre upplevs som så unik som den förmodligen gjorde på 60- och 70-talet. Det har ju hänt en del sedan dess med exempelvis Nordens Ark, Orsa Björnpark etc, parker som ju satsat på stora utrymmen i minst lika hög grad som Kolmården.

Jimmy.L
2012-09-22, 15:36

Håller med om biljettpriset som har stigit för snabbt. Det är en orsak tror jag till man tappat besökare, en annan är säkert vädret. Jag tror heller inte Kolmården är nöjda med miskad besökare. Återstår att se vad dom kommer satsa på till nästa år.

Jag väljer åka dit nästa år med, för även om priset är högt är det ändå en trevlig park att gå i förutom alla backar.

VeronicaKahlbäck
2012-10-26, 09:29

Angående Kolmårdens "chockhöjning" så beror den på att ALLT numera ingår alltså åkatraktioner, shower, safaribanan osv.
Som Familj, nu utgår jag från att de flesta familjer är intresserade av att göra det mesta, så blir "paket"priset billigare.

Vädret har varit kasst den här säsongen, rekordfå dagar helt utan regn och dagar som räknades som fina ja dom var rätt ovanliga och de flesta höll till i maj vilket är lågsäsong. Tro mej, jag har jobbat ute där hela sommaren :D

Hoppas vi ses på där nästa helg, det ska bli rysligt ;)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[peter54]
2012-10-27, 00:22

Jag tycker priserna är helt rubbade, det kostar ju som en semestervecka att gå in hela familjen på en Djurpark och vistas där en dag nuförtiden.

Vi var på Furuviksparken jag och frugan med våra två barn och syrran med sina två barn - flera tusenlapper flög. Vansinne!

Det kan aldrig hålla i längden med såna priser och nu när vanligt folk fått lite insyn i vad som möjligen sker bakom kulisserna på djurparkerna, så tror jag fler och fler drar åt sig öronen och slutar besöka parkerna.

Maria
2012-10-27, 08:33

Jag tycker också att det är tråkigt att det är så dyrt men jag kan ändå acceptera det lite mer än Lisebergs hutlösa priser t.ex.

På djurparkenr känner man ändå att pengarna går till djuren och deras uppehåll förhoppningsvis.

/Maria

Jimmy.L
2012-10-27, 09:29

Jag har inget imot att betala runt 2-300kr i inträde, som tex Kolmården men att man tvingas betala som nu för "allt" i Kolmården som man inte ens är intreserad av är dåligt.

Det som har hänt på Öland och Parken Zoo tror jag inte kommer påverka Kolmården utan det kan ge dom några fler besökare som tidigare besökt dom andra djurparkerna.

medde
2012-10-27, 13:05

#63 Håller med dig, då man har familj så blir det ohyggligt dyrt att göra besök på parker i dagens läge. Vilket gör att man tänker till 10 ggr om man verkligen ska gå eller inte.

Det finns nog en hel del som inte tänker på besöka parker efter det som hänt. Man vill liksom nog inte "sponsra" parken med pengar, det har många sagt i intrevjur i press och jag tror faktisk många tänker fullfölja även det dom sagt.

Upp till toppen