Annons:
Etikettdjurparker
Läst 14601 ggr
AndreasS
2009-08-15 00:19

Parken Zoo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Parken Zoo är en djurpark och nöjespark i Eskilstuna. Parken Zoo är medlem i EAZA och Svenska djurparksföreningen (SDF). Parken är speciellt känd för dess vita tiger.

VD är Mats Ericson och vice VD Torbjörn Bergvall. Djurparkschef är Helena Olsson. Parken Zoo ägs av Eskilstuna kommun och ingår i koncernen Eskilstuna Kommunföretag.

Välkomnandet vid Asien huset

Parken Zoos historia

Den 3 juli 1898 invigdes Parken Zoo som en av Sveriges första folkparker. Entrépriset var 25 öre, en familjebiljett kostade 40 öre. Parken Zoo var platsen både för Folkparkernas Centralorganisation bildande och folkparksteatern premiär.

Djurparksdelen kom till i början av 50-talet.

Djurparken

Parken Zoo är uppdelad efter världsdelarna.

Surikat
Afrika

I Afrika-delen finns bland annat dvärgflodhäst, sandkatt, afrikansk vildhund, Surikat och rödbukad lemur. Tidigare hade parken afrikanska leoparder, men de har fått ge plats åt den asiatiska amurleoparden, som är utrotningshotad. Här finns också en stor voljär med afrikanska fåglar.

Vit tigerAsien

Parken Zoo har också en asiatisk avdelning och här finns bland annat Sveriges enda komodovaraner och asiatiska Lejon. Man har också sumatratiger, Pallas katt, vithandad Gibbon, visayavårtsvin, röd panda och beostare. Här finns också vit Tiger, som är en färgvariant och inte en egen art eller underart. Den har vit päls, rosa nos och trampdynor, blå ögon och bruna ränder.

Kuba krokodilSydamerika

Här finns tropikhuset Amazoonas med småapor (silkesmarmosetter), kubakrokodiler, pirayor, grodor , ormar, tropiska fjärilar och bältor. I Sydamerika finns också flamingos, pumor, guanacos, tapirer, papegojor, manvargar, dödskalleapor, puduhjortar och kapybaror.

Australien

Australien är den minsta delen och består av "Kängurudalen", som är en anläggning med rödhalsade vallabys.

En get från Lilla ZooLilla zoo

Lilla Zoo är en Djurpark anpassad för barn. De mindre barnen får möjlighet till närkontakt med snällare djurarter - minigrisar, getter med mera. Här finns även ett terrarium och ett hus med enbart gnagare. I parkens biotophus,kan man lära sig om hur djur har anpassat sig för att kunna leva i olika klimat.

AxolotZooskolan

I zooskolan kan barn, vuxna, företag, skolklasser och så vidare lära sig mer om det arbete som görs i världen för att bevara hotade djurarter. Man får lära sig om olika djur och hur de fungerar.

Fantomen på sin tron i Fantomen grottanFantomenland

I fantomenland kan du träffa Fantomen i hans grotta och se hans sambandscentral dit alla rop på hjälp inkommer från hela världen. Där kan du också besöka hans bibliotek och skattkammare. Har du vart snäll och duktig så kan du får Fantomens goda märke stämplat på din hand. Ovanför Fantomen grottan finns det ett stort fort där stora som små barn kan springa runt och leka.

Nöjesparken

I nöjesparken är berg- och dalbana samt djungeltåget några av attraktionerna.

Åkattrakioner i Parken Zoo är: Flying Frog, Djungeltåget, Zoo Expressen, Radiobilarna, Pirata, Virveln, Masken, (Pariserhjulet), Djungelflyget, Tour De France, Minibilar, Veteranbilar, Virveln (Barnkarusell), Barnkarusell och Fantomenbåtar.

Badet

I anslutning till parken finns ett utomhusbad kallat Parkenbadet. Där finns blant annat en tempererad 50 m-bassäng.

Artiklen använder sig utav wikipedias artikel om Parken Zoo.

Foto: Andréas Sandberg - xylencr3w.se

Mer information finns på Parken Zoos hemsida.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Annons:
leo-
2009-08-15 00:32
#1

Det var en väldigt bra artikel

Enda jag inte gillar är att dom har ritningarna till min grotta. får snacka med pygmeerna för och se vem som skvallrat Skrattande

promenixan
2009-08-15 10:21
#2

Vilken utomordentligt bra artikel!

 Sajtvärd för mitt eget liv

medde
2009-08-15 11:10
#3

Tack Andreas, för en fin artikel. Nu fick an verkligen en massa bra information om Parken zoo

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2009-08-15 12:34
#4

En bra artikel om en av mina favoritdjurparker

nera
2009-08-15 22:09
#5

Ja denna var bra och läsvärd. Fina bilder också

medde
2009-08-15 22:34
#6

Snart ska jag dit och titta.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
AndreasS
2009-08-15 22:47
#7

#6 Glöm inte bort och dra med dig farbror Leffe.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

medde
2009-08-15 22:49
#8

#7 Nejdå. Lovar att jag inte åker utan farbror Leffe!!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: