Etikettsvenskadjurparker
Läst 3098 ggr
Jimmy.L
2012-02-05, 18:10

Djurparkspriser

Är det bara jag som tycker att många djurparker höjer priset inför varje år! Förstår att dom måste ta täcka kostnaderna för kunna betala löner, el, mat till djuren och veterinärer mm. Fast lägre entré borde ju gynna dom med fler besökare.

medde
2012-02-05, 18:31

Du har rätt i det du skriver. För en dag på djurparken måste ibland planeras länge och spars till. Då det är priser som inte klaras av så ofta som man skulle vilja.. Så är det helt klart för mig och dotter..Det kostar att ta sig dit, parkera och så allt annat som tillkommer i parken..En dur dag som inte kan göras om och om igen som man skulle vilja.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jimmy.L
2012-02-05, 19:09

Ja det krävs lite planering inför ett besök. 395 Spänn tar tex Kolmården var inte många år sen dom låg på runt 250kr för vuxna. Lika så Parken Zoo som förra året tog 200kr har iår höjt med 15kr, även om det rör sig om små höjningar så känns det ändå i plånboken. Skulle dom istället sänka priserna så skulle dom få fler besökare och fler som återkommer under säsongen.

medde
2012-02-05, 19:17

Visst stämmer det, så tror jag också. För visst skulle vi åka flera gånger till både Parken Zoo och Kolmården under sommaren om det inte blev för dyrt.. Så är det bara.

Nyfiken då jag såg dig Sthlmare,, Södra sidan? Jag är ca 5 min från Globen själv… Du behöver inte alls svara,, Det är ju bara jag som är så nyfiken av mig..

Jimmy.L
2012-02-05, 19:22

Södra sidan bor jag på Skrattande.

medde
2012-02-05, 19:29

Samma här, som jag sa 4 till 6 min från Globen.. Hej Granne.

Oki nu gick vi från trådens ämne.. Åter till entre´priserna

Jimmy.L
2012-02-05, 19:38

Någon som har koll på hur priserna ser ut i övriga landet? Vet att Skansen har höjt. (Aquaria vatten museum och Fjärilshuset har höjt klassas nog inte som djurpark)

medde
2012-02-05, 20:57

Det ska jag ta och kolla upp under morgondagen.. Bra och intressant fråga.

Återkommer i morgon

Ypsilon1
2012-02-07, 07:34

Jag planerar också mina besök väldigt noga för att det inte är biligt. Men det är inte billigt heller att hålla igång en Djurpark. Tänk, till exempel, på Parken Zoo - en väldigt framgångsrik park när det gäller alla projekt för bevarandet av utrotningshotade arter som varje år fångar uppmärksamheten med nya mirakelbebisar… men parken själv gör ingen vinst. Även om antalet besökare ökar faktiskt. De flesta parkerna har öppet bara 4-5 månader, men mat och personal behövs året runt.

Det är också många besökare som köper årskort, och det lönar sig om man funderar på att besöka parken minst två gånger om året.

Jimmy.L
2012-02-07, 14:36

#8 Vet att det kostar att driva en Djurpark och dom måste få in pengar för att kunna driva den under vintern med. Problemet är ju att höga biljettpriser skrämmer bort många barnfamiljer som inte har råd. Parken zoo tex tog 150kr för bara 3 år sen och idag kostar det för en vuxen 215kr. Kolmården är dyrare att besöka för en barnfamilj, där krävs det nästan 2 dagar för att hinna med allt.

Jag och många andra har inte möjligheten att åka till tex Parken Zoo så ett årskort är tyvärr inte möjligt. Men med lägre inträde tror jag fler skulle få möjlighet till att besöka djurparkerna. Jag själv väljer ändå besöka Parken Zoo just för dom är något billigare än Kolmården.

Ypsilon1
2012-02-07, 15:27

Jag håller med att ett besök på en Djurpark är inte alls billigt för en barnfamilj.

Däremot är jag inte lika säker på att lägre priser kommer att locka fler besökare. Flera djurparker (Kolmården, Parken Zoo, Furuvik) har haft rekordmånga besökare 2011 tröts högre priser. Och i vissa fall högre priser verkar behövas för att rädda parkerna - till exempel komunala bolag (så som Parken Zoo, Borås) som har gått i många år med kraftiga förluster. Det finns visst andra faktorer (t.ex. antal anställda, förbättring av varumärke och rykte, anpassning till en viss målgrupp) som spelar en viktig roll, men jag tycker inte att någon Djurpark kommer att sänka priserna.

Gittan
2012-02-07, 15:50

I somras besökte vi en hel del djurparker, men vi bojkottade Kolmården

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Jimmy.L
2012-02-07, 15:58

#10 Låter bra det att man hade rekordmånga besökare 2011 det är kul att höra. Fast jag tror dom kan få fler besökare till sina parker med lägre priser, jag själv var till Parken Zoo förra året med inträdet och mat var jag uppe i 300kr sen tillkom det resa med tåg runt 150kr, för en barnfamilj blir det hel del pengar i slutändan. Dyra priser lockar sällan barnfamiljer till parkerna (läser ofta hur många familjer tycker tex Kolmåden är svindyrt att besöka). Lägre priser gör ju att många berättar det för släkt och vänner på så sätt får ju parken gratis reklam. Skulle parkerna sänka bijett och matpriser tror jag dom skulle tjäna in det snabbt på fler nöjda kunder som vill komma tillbaka snart igen.

Gittan
2012-02-07, 16:02

Ärligt talat så tror jag inte att besök av barnfamiljer ökar. Jo kanske att barnfamiljer som bor nära ökar, men inte de som räknas som turister. Resan, hotell och så vidare har också gått upp i pris. En del kanske gör som min familj att hoppa över den dyraste som dessutom ligger en bit bort och istället besöker två andra. Det innebär ju att besökare ökar ändå.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[Moa-]
2012-02-10, 10:44

Landsort; ett företag så som Kolmården, som ägs av Park & Resorts Scandinavia, har garanterat räknat och kalkylerat kraftigt på vilka entrépriser som maximerar koncernens vinst.

Företag räknar på att maximera vinsten och inte antalet besökare, tyvärr men så fungerar marknadsekonomi, vill du ha en annan målsättning så måste företaget drivas i en annan form med en alternativ målsättning. Ett alternativ vore en stiftelse med syfte att sprida kunskap till allmänheten, dock krävs det någon som skulle finansiera grundandet av en sådan stiftelse.

Gittan
2012-02-10, 10:47

#14 Tillhör inte Furuvik samma företag numera, eller har jag fel där. Visst är det så att företag drivs i vinstsyfte. Ett företag måste ju gå ihop och en del har ju aktieägare att tänka på också. Men Kolmården är för dyrt i alla fall för mig och min familj hur man än vrider och vänder på det.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Jimmy.L
2012-02-10, 10:56

Moa- Visst ska ett företag gå med vinst det har jag aldrig nekat dom till. Men ett av deras mål är ju att visa upp djur och lära allmänheten om dessa fantastiska djur. Är väldigt många som undviker Kolmården just för att det är fördyrt för en vanlig barnfamilj. Lägre priser lockar mer besökare vilket leder till högre vinst för är kunden nöjd så ger det parken en massa gratis PR som är bättre än reklam.

[Moa-]
2012-02-10, 11:08

GittanL; ja, det stämmer även ABBA World, Aquaria vattenmuseumGröna Lund, Vildmarkshotellet och Skara Sommarland ingår. Jag kan hålla med om att det är dyrt och att det är trist, men ett aktiebolag drivs främst i syfte att maximera vinsten för ägarna, detta gör företagen genom att implementera olika strategier, med tanke på den bristande konkurrensen så finns ingen vinst i att konkurrera genom prispressande på den svenska marknaden.

Landsort; vart har du läst detta mål? Att visa upp djur för allmänheten ser jag mer som deras affärsidé än som ett av deras mål. De flesta som besökt Kolmården med barn i "rätt" ålder är nöjda, de anser möjligen att det är dyrt, men de anser att det var en bra upplevelse och detta ger bra PR åt företaget. Det är inte alltid så att lägre priser och fler besökare ökar vinsten för ett företag, vid vissa nivåer krävs det stora investeringar för att kunna utöka verksamheten, vilket gör att detta ej blir lönsamt. Varje besökare måste kunna bära sin kostnad i administration och liknande, en koncern i den storleken har som sagt garanterat räknat ut exakt vilken prisnivå som beräknas maximera företagets vinst.

Jimmy.L
2012-02-10, 11:22

Moa- Kikar man på deras hemsida så står det "Ett mål är att alla lämnar djurparken med beundran och respekt för djurriket."

Googlar man på nätet om betyg för Kolmården finner man massor med besökare som påpekar hur dyrt det är och i stället tipsar om Parken Zoo eller Borås Djurpark.

Som djurpark vill man ju att kunderna ska komma tillbaka och sprida bra betyg till djurparken till sina vänner både hemma och på nätet. Men om man i stället säger det var svindyrt med allt, det låter inte bra hos andra och dom i sin tur väljer en annan Djurpark.

Hade man lägre priser skulle dom snabbt tjäna in minskad inträde på mycket fler besökare och fler som kan besöka djurparken fler gånger på ett år.

[Moa-]
2012-02-10, 11:42

landsort; ja, det är målet för att uppnå huvudmålet, maximera vinsten för ägarna. Sedan har företaget för att förbättra sin image även startat Kolmårdens Insamlingsstiftelse som verkar för de vilda djurens överlevnad.

Samtidigt så återvänder människor till Kolmården år efter år, de har den besöksfrekvens som de önskar och som de anser maximerar vinsten. Sänker du priset med 50 kr, så sänker du priset med 50 kr även för de 550 000 som redan idag besöker parken så är det 27 500 000 kr i intäkter som förloras, hur många personer som måste tillkomma för att täcka in de förlorade intäkterna går inte att räkna ut utan att veta vilken vinstmarginal företaget idag har per besökare. Skulle vinstmarginalen ligga under 50 kr per besökare så skulle detta oavsett vara en ren förlustaffär. Som sagt har företaget noggrant kalkylerat vilken kombination av pris och antal besökare som maximerar företagets vinst. Allt handlar om utbud och efterfrågan.

Kolmården idag har inga konkurrenter i samma storleksklass, därför väljer många Kolmården framför de övriga djurparkerna i Sverige.

Sedan kan du önska att de skulle ha ett annat läge, men att säga att de skulle vinna på att sänka priserna visar endast på bristande ekonomisk förståelse. Jag skulle förespråka en prissänkning som besökare (jag uppskattar inte Kolmården och deras djurhållning så jag är ingen spekulant på ett besök, (återigen en åsikt med grund från 90-talet)). Däremot är jag säker på att ett aktiebolag i den storleken mycket noga har räknat ut sin prissättning.

Jimmy.L
2012-02-10, 12:28

Moa- Redan förra året märktes det av att Kolmården hade färre besökare http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6184801 för en dag på Kolmården för en familj på två vuxna och två barn över tre år kosta bara att gå in i Kolmården 1 280 kronor. Och då är inte mat, resa inräknad. Barnfamiljer är deras största inkomst och när barnfamiljer inte har råd nu så kommer Kolmården iår igen märka att färre besöker dom.

Läser man även denna artikel http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6326279 och kollar in rösterna så är det hela 69% som säger sig inte vilja besöka Kolmården just för priset är för dyrt. Kolmården må vara störst men folk väljer andra djurparker som Borås och Parken Zoo.

Även om dom skulle sänka priset med 50kr tar dom lätt in det på försäljning av mat och dricka på området efter som dom har monopol på all försäljning på området.

Vi får nog allt vänta och se till hösten då besöks siffrona kommer.

[Moa-]
2012-02-10, 12:44

landsort; vi får nog enas om att vara oense. Dock menar du att de "lätt" skulle kunna öka vinsten på matförsäljningen med 27 500 000 kr? Det känns ganska otroligt att någons skulle vilja betala de priserna för mat som detta skulle medföra, särskilt när många redan idag packar med matsäck och picknick till besöken i parken… Många inlägg ovan ville ju även ha sänkta priser på mat och dryck i parken. Detta skulle då innebära att de skulle höja priserna på maten utan att tillföra något mer med över 50 kr per måltid, eftersom samtliga familjer ej inhandlar mat på området. Sedan är ju då frågan hur detta skulle bli billigare för besökarna?

1280 kr för en semester för en familj med två barn, jämför detta med att ta med familjen på en utlandssemester till Kreta eller liknande? Helt plötsligt så blir det en mycket billig upplevelse som många barn uppskattar på samma sätt.

Jimmy.L
2012-02-10, 12:58

Moa- 50 kr mer per skalle att handla för i plånboken gör ju att man kan handla mer på området. Barn tjatar sig alltid till sig glass, dricka godis mjukisdjur. Och lägg till alla nya besökare som kommer så har du tjänat in det.

1280kr är endast för inträdet! Mat, dricka, glass, mjukisdjur och du är uppe i 3000kr minst sedan resa runt 300kr.

Du kommer billigare undan med ett besök på Boråsdjurpark eller Parken Zoo med barnen vilket barnfamiljer nu har upptäckt och det kommer Kolmården få erfara nu till sommaren då färre barnfamiljer har råd.

Vi får se till hösten som sagt.

[Moa-]
2012-02-10, 13:25

landsort; ja, men det är 50 kr i vinst, du måste ta in, inte i intäkt. Som sagt, jag är 100 % övertygad om att det är kalkylerat vilken prisnivå som maximierar vinsten för ägarna. Kolmården hade år 2009 en vinst på 40 miljoner kronor, fram till år 2007 var besöksrekordet 551 000 människor, sedan ett par år med fler besökare (623 000 besökare 2009) och förra året 550 000 besökare, tror inte att ekonomin är något större problem för Kolmården.

Ja, vänta och se, sedan kan du jämföra vinsten hos Kolmården med tillexempel Parkens Zoo, lite skillnad där med… En förlust på 19 miljoner kanske visar att de lägre priserna inte maximerar vinsten för ägarna, vilket kräver åtstamningar och riskerar att drabba djuren. Att ekonomin drabbar djuren är för mig en katastrof, och oförsvarligt, så skulle jag besöka en Djurpark så skulle jag med glädje betala för att hjälpa upp standarden för djuren, men jag är lätt motståndare till hela fenomenet med djurparker när djurens bästa sällan (aldrig) sätts i främsta rummet.

Jimmy.L
2012-02-10, 13:45

Moa- 2011 resultat är inte redovisade än det kommer i vår troligen. Det vi kan se idag är att besökarna till Kolmården har minskat. Och när det gäller Parken Zoo så har dom ju utökat med dessa krokodiler samt sköldpaddor så ekonomin påverkar ju knappast deras satsning på djuren.

[Moa-]
2012-02-10, 14:05

landsort; det är en skillnad på 60 miljoner i resultat, men om du tror att det ändras över en säsong så kan ju du fortsätta tro det så får vi se om ett par månader…

Satsningen på djuren, att investera i reklampelare och affischnamn är inte samma sak som att allmänt höja standarden för djuren i parken.

Jimmy.L
2012-02-10, 17:59

Moa- Bara för att Kolmården gick med 40 miljoner i vinst 2010 så är det inte självklart att dom går med samma vinst 2011. Dom har tappat var 10e besökare 2011 så dom kommer knappast tjäna 40 miljoner, lika så Parken Zoo som gick med förlust så jobbar dom stenhårt för att vända på förlusten till vinst .

Man bör besöka djurparken för att få en inblick hur djuren har det innan man sågar dom.

[Moa-]
2012-02-10, 18:17

landsort; källa på var tionde besökare? 40 miljoner var inte heller en siffra från 2010. Att Kolmården (och koncernen som företaget ingår i) gör stora vinster går inte att motsäga, på samma sätt är det svårt att motbevisa att Parkens Zoo gått med förlust i väldigt många år. Du kan få vrida och vända på det hur du vill, men Kolmården är ett stort fristående företag som vinstmaximerar, oavsett vad du tror/anser om detta. Parkens Zoo kan ha andra mål då det är kommunalägt istället för fristående.

Jag har varit på många svenska djurparker under min uppväxt, var inte nöjd med hur djuren hade det då, än mindre idag när jag har en större insikt till att kritiskt kunna granska det hela.

Ypsilon1
2012-02-10, 18:19

#26 Vad jag vet, har Kolmården gått bättre 2011 jämfört med 2010, var har du läst att det gått sämre?

det är vad jag förstått i alla fall från denna (och liknande) artikel. årsredovisningen är inte tillgänglig ännu.

Jimmy.L
2012-02-11, 13:15

#28 Läste det i en tidning i höstas, har inte lyckas hitta den artikel på nätet minns tyvärr inte vilken tidning det var heller. Kolmården har ju även tidigare varit snabba med att berätta tidigt hur det har gått under året, väldigt tyst från dom just nu.

Moa- Kommunala bolag får ju gå med vinst så varför skulle dom inte kunna vända på röda siffror vilket dom kämpar hårt med. När det gäller djurens bästa borde du väl veta då att vi har idag väldigt stränga regler hur djurens utrymmen ska vara.

[Moa-]
2012-02-11, 13:31

landsort; jag har inte sagt ett ord om att kommunala bolag inte får gå med vinst, det är dock inte alltid det som är syftet med dem. Många kommuner har tillexempel hyresbolag för att möta behovet av hyresrätter inom kommunen, inte i första hand för att göra stora vinster åt kommunen (vilket de dock ofta gör i vilket fall). Som sagt har de kämpat med sina förluster under en väldigt lång tid utan att kunna vända på siffrorna, vet inte varför du är så övertygad om att de plötsligt ska göra vinster?

Ja, jag vet att det finns tydliga regler för hur djur skall hållas, jag anser dock att dessa skulle kunna skärpas till ytterligare. (Ja, Sverige har hårda regler osv. JAG behöver inte vara nöjd med dem för det. Vi kastrerar t.ex. fortfarande grisar utan bedövning, fullständig katastrof enligt mig!)

Jimmy.L
2012-02-11, 14:50

Moa- Struntar vi i vinsterna är ju frågan fortarande om parkerna gör rätt att höja priset, nu tar jag ett exempel som Oddset hockey Games i Globen denna helg har dom dyra biljetter nu lett till att folk inte går. Det funkar att höja på kort sikt en på lång sikt håller det inte att ha höga priser. Fler som blir arbetslösa gör att färre kommer till djurparker med dyra priser.

[Moa-]
2012-02-11, 15:06

landsort; fast det du hävdat hela tiden är att djurparkerna skulle tjäna på att sänka priserna. Vilket jag är fullständigt övertygad om att du har helt fel i.

Ditt sista scenario förstår jag inte vad du menar och vill ha fram med? Skulle folk bli arbetslösa för att djurparker tar ut högre entrepriser???

Du kan tycka att det är fel och som konsument förspråka en sänkning, men ändras inte allmänhetens efterfrågan, så kommer inte djurparkerna ändra sitt utbud. Då menar jag inte att en eller två ändrar sin inställning/efterfrågan, eller att folk anser att det är dyrt att gå, utan det måste ändras så att allmänheten som kollektiv inte längre är villiga att besöka djurparken till detta pris. Om du kollar på länken om utbud och efterfrågan ovan så måste linjen med allmänhetens efterfrågan förskjutas, vilket ger en ny skärningspunkt med utbudet som djurparken står för och ny jämvikt, med nytt pris och nytt antal besökare uppstår.

Leffe
2012-02-11, 15:40

#32  När jag läser det sista så tyder jag det att landsort menar att i och med att fler blir arbetslösa så får färre råd att gå och besöka djurparker och desto högre pris desto mindre råd får de. Tycker inte det var så svårt att läsa i texten

Gittan
2012-02-11, 15:43

Jag hade heller inga problem att tolka detta med att arbetslöshet gör att färre har råd.

Hur som helst har inte vår familj råd med att åka till Kolmården, bo på hotell. äta dyr mat och betala hög entréavgift. Hur det är med andra barnfamiljer det vet jag inte.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[Moa-]
2012-02-11, 15:48

LeffeD; jag förstod inte, beklagar detta. Vart har vi fakta på att fler blir arbeteslösa? Fler är arbetslösa jämfört med när?

Som sagt så ser jag ingen skillnad i det läget, utbud och efterfrågan byggs upp genom vilken efterfrågan som finns från konsumenterna vid varje givet pris, möjligen att efterfrågan skulle förskjutas om en större arbetslöshet skulle bidra till allmänt sämre ekonomi, vilket jag inte anser att vi ligger i någon direkt riskzon för. Konjunkturen har pendlat genom alla tider, ibland går den upp och ibland ned.

Som sagt var så alla större företag har kunskap om vinstmaximering och en bred beslutsgrund att besluta om priser med mer utifrån. Ändras beslutsunderlaget, så skiftar givetvis även priserna, svårare är det inte.

[Moa-]
2012-02-11, 15:55

GittanL; det är givetvis trist för din familj och de barn som inte får uppleva djurparker, ofta även de barn som inte har en naturlig kontakt med djur i vardagen heller, något som enligt mig är en stor förlust under uppväxten. (Utifrån dina sajter så ser det dock ut som om familjen har en nära kontakt med djur på annan basis.) Jag säger inte på något sätt att det inte kan uppfattas som tråkigt att priserna ligger högt och många missar en upplevelse genom detta.

Det jag har gått emot är att landsort genomgående har hävdat att djurparkerna skulle öka sina vinster genom att sänka priserna, vilket jag anser att vi genomgående har motbevisat.

Leffe
2012-02-11, 16:02

Vad jag förstått så ökar arbetslösheten även i Sverige som i övriga Europa, men det är väl inte det vi ska diskutera egentligen.

När det gäller priser så måste företagen se till sina vinster och gärna öka dem är för år. Det är inte fel i det. Det är bara så i världen. Vem vill satsa på ett företag om det inte gör tillräckligt stor vinst med tanke på det som satsas och det arbete som krävs. Företagare har det inte lätt i dagens samhälle. Aktieägare kräver utdelning, skatt ska betalas, anställda är inte billigt, marken kostar pengar, byggnader kostar pengar, renoveringar kostar pengar. Företaget får in pengar på att sälja sin vara. Självklart försöker man ta så högt pris som möjligt på varan. Ser man att inga köper får man sänka priset något, men man kan nog inte utgå från att inkomsten ökar för att man sänker lite. Så många fler lär inte köpa varan. Det har nog företaget räknat ut. Dessutom har man nog räknat ut var gränsen går när det gäller priset på varan.

Har man kalkylerat helt fel - ja då får man göra om hela uträkningen, men sp länge vinsten kommer så fortsätter man självklart. Ett företag som gör en bra vinst har nog svårt att gå ut till de sina och säga att om vi sänker priset si och så mycket så kommer så många fler att köpa varan och vår vinst ökar. Det är något man kan tro, men nu har företaget en bra vinst så ingen vill spekulera.

Gittan
2012-02-11, 16:08

#36 Så du menar att mina barn ska bestraffas för att de har våra vanligaste djur i närheten. De ska alltså därför inte få komma i kontakt med utrotningshotade och udda djur. Det uttalande från dig tycker jag är elakt och helt empatilöst. Ett ursvagt och ynkligt uttalande. I mycket av det du skrivit har jag hållt med om, men nu har du för mig nått botten.

Vi har inte råd med Kolmården och det får du aceptera utran dumma kommentarer. Nu har vi som tur är andra djurparker som vi besöker.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Gittan
2012-02-11, 16:12

Det finns nog fler än vår familj som inte har råd och dessutom kanske inte andrra djur i närheten.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

medde
2012-02-11, 16:17

Jag har varit på Kolmården varje år sedan dotter varit liten. Det är och har varit en utflyckt vi i familjen sett fram imot att få göra varje sommar. En traditon, men förra sommaren hände något som kostade lite extra..Imed det blev det inget besök på Kolmården under den sommaren. Pengarna räckte inte till för att göra den utsväningen. Vilket är enbart pga dom höga priserna som är in i parker och dom i parken.

#36 Vi har härhemma spindlar. ormar, ödlor, Katt, hundar. med mera div djur, en liten park i vårat hem. Då kanske det inte heller behövs något djurparksbesök för oss heller då`?

[Moa-]
2012-02-11, 16:46

GittanL; läs mitt inlägg igen innan du attackerar mig! Jag skrev att jag tycker att det är tråkigt och en förlust för er personligen. Det påverkar inte samhällsekonomin eller företagets vinst, utan det är de enskilda individerna som drabbas på samma sätt som det oftast är.

Gällande de övriga djuren så skrev jag att det var en än större förlust för de som på intet sätt kommer ikontakt med djur, jag anser att djur är utvecklande för människor och barn framför allt. Jag tror att barn får ut mer av regelbunden kontakt med "vanliga" djur, i jämförelse med att se ett "ovanligt" en gång om året. Vi hade besök från Amerika för ett par år sedan, han hade aldrig sett en häst i verkligheten innan han red hemma hos oss för första gången, för mig är det sorgligt och en förlust att många missar den upplevelsen. Dock så är det ingenting som stora koncerner kommer att ta hänsyn till vid prissättningen, då får man leta efter alternativ. Till exempel kommunalt/statligt driva anläggningar som inte har som huvudsyfte att vara vinstdrivande, eller hoppas att någon förmögen person startar en stiftelse med detta som syfte.

Hur saker är och hur saker fungerar är inte alltid hur man tycker att det borde vara. Kolmården vill maximera sin vinst på samma sätt som Siba, Elgiganten eller Liseberg…

Medde; du kan ju läsa svaret ovan. Jag har aldrig sagt att det inte behövs djurparksbesök, visserligen, jag anser väl inte att det är någon absolut nödvändighet om man nu ska hårdra det, det finns viktigare saker. Självfallet anser jag att det är trist när man måste prioritera och ställa in semestrar eller andra nöjen, men detta gäller i alla lägen och inte endast djurparker eller Kolmården. Jag hade önskat att alla hade samma ekonomiska möjligheter, att barn slapp semesterhetsen i skolan och alla kunde ha en meningsfylld fritid, oavsett vad detta innebär för individerna. Det är min vision av hur världen borde vara, notera gärna världen och inte Sverige, detta är dock inget som kommer av sig självt utan något som alla måste arbeta för.

Alla djurparker som inte sätter djuren 100 % i främsta rummet, före både besökare och vinster anser jag borde stänga, min egna subjektiva åsikt som jag inte kommer att få igenom.

medde
2012-02-11, 16:52

Visst ska en park ha djuren i främsta rummet. ,e en sak är jag helt på det klara med, Skulle parkerna ha ett lägre pris in, Så skulle vi göra flera besök under en säsong.. Dett är helt säkert. Jag vet många med ig säger samma sak.. Tänk om det kostade mindre då kunde vi åka igen. Att lägga bättre summa in, gör att man kan åke fler grr. Då man inte kan kanske lägga ut så stora summor på en och samma gång. Så det gör att bättre pris skulle jag och många av mina vänner kunna göra flera besök.

Leffe
2012-02-11, 16:53

Fler besökare gör att missförhållanden bland djuren lättare uppmärksammas. Ju fler ögon och klagomål….

Jimmy.L
2012-02-11, 17:06

Moa- Med lägre pris typ 50-100kr lägre inträde skulle en park som Kolmården ha fler besökare utan att förlora på det ekonomiskt låt oss säga 10.000 fler besökare ger ju mer intäkter iform av mat, dricka m,m.

[Moa-]
2012-02-11, 18:27

landsort; du är så dåligt ekonomiskt insatt att det inte ens går att bemöta det. Läs mitt inlägg ovan. 27 500 000 kr i ren vinst är det som måste tillkomma för att det ska gå jämnt upp om du sänker priset med 50 kr…  Tro mig, de har gjort kalkyler på vilket pris som maximerar deras vinst.

medde
2012-02-11, 18:40

#45 Men nu tycker jag att det är lite väl personligt du går på. En trevligare ton vill jag nog att du andvänder även om era åsikter inte går ihop. Om inte så ber jag dig lämna tråden genast-

Mvh medde sajtvärd

Jimmy.L
2012-02-11, 18:41

Moa- Men snälla du! Om du får 1000-tals mer besökare till parken som betalar inträde mat, glass, godis, dricka, mjukisdjur går du inte back utan utökar yttligare vinsten i slutändan. Är du styrelse ledarmot i Kolmården? Vilka källor har du pratat med som har gjort dessa kalkyler du pratar om?

[Moa-]
2012-02-11, 19:00

landsort; men gör så att du ringer till marknadschefen på Kolmården eller Parks & Resorts VD och förslå det för dem, eftersom de själva inte tänkt på det… De kommer säkert att uppskatta det något otroligt!

medde
2012-02-11, 19:04

#48 Men varför vara så spydig i det hela. Spm jag sa man kan tala vid på ett trevligt sätt fast man tycker olika. Annars återigen. Lämna tråden!

Vilket är nu sista gången jag ber om en trevligare ton från din sida.

Jimmy.L
2012-02-11, 19:05

Moa- Jag mejlade dom igår så jag hoppas få svar på måndag. Och jag är inte ensam om du tror att jag är den enda som anser dom är dyra.

[Moa-]
2012-02-11, 19:21

medde, landsort; det var inget spydigt, om landsort tror att det är en bra idé så borde han ju låta företaget ta del av detta. Det finns även en förslagslåda hos Parks & Resorts där man kan lämna förslag och idéer.

Jag anser mig inte vara otrevlig, utan har endast försökt förklara hur ekonomistyrningen och prissättning hos större företag fungerar…

Jag har aldrig sagt att inte människor anser att det är dyrt, men det är denna prissättning och nivå på besökare som de anser maximerar deras vinst. Hur tror du/ni att de har kommit fram till just dessa prisnivåer?

Sedan kan besökare eller uteblivna besökare ha synpunkter på detta, anse att det är tråkigt och liknande, det är en helt annan sak.

medde
2012-02-11, 19:25

# 51 Bara att skriva rader som dessa tycker jag ej är okey,""landsort; du är så dåligt ekonomiskt insatt att det inte ens går att bemöta det"

Men en trevlig ton vill jag ha , vi kan ha andra åsikter men vara respektfulla mot varandra ändå.

Mvh

[Moa-]
2012-02-11, 19:32

medde; jag är ledsen, men att hävda saker som vi redan gått igenom och som är motbevisat känns som tydliga tecken bristande insatthet och förståelse för ett företagsprissättning och ekonomi fungerar. (Endast som svar på ditt inlägg i #52 och inte för att vara elak, utan ren observation.)

[Havsödlan22]
2012-02-12, 12:37

Kan bara hålla med Moa i hennes argument. Tråkigt att hon får munkavle för att hon har annorlunda åsikter, för det är jag säker på att så är fallet! Under de senaste månaderna som jag har varit medlem, har det varit en liten grupp med samma åsikter här, de med andra åsikter skrämms bort. Våga ta en disskussion som vuxna människor!

Gittan
2012-02-12, 12:41

#54 Ärligt talat så är det väl Moa som inte tolererar andras åsikter utan ska helt ha fram sina och uttrycker sig otrevligt. Och vad jag läser har hon inte fått munkavel för sina åsikter utan bara påpekanden att hon inte ska vara otrevlig och att hon ska respekteras andras åsikter. Tycker du verkligen det är fel i det?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

medde
2012-02-12, 12:46

Munkavel!!! Inte alls för att ha en diskussion, det är mer än hjärtligt välkommet här om så ska vara. Men att ge sig på och utdela personliga saker, det är inte okey för någon att göra här  på sajten. Du skriver våga ta.. Visst men utan påhopp som jag hänvisade till, då är det inte vuxet utan ganska fånig nivå det hamnar på. man kan tycka helt olika och ha åsikter om annans tankar, men det rättfärdar inte att man ger sig på det personliga planet.

Så visst tar vi och även vågar ha en diskussioner på sajten..

Ypsilon1
2012-02-14, 07:53

Jag känner mig ganska kluven i frågan. Som sagt, jag förstår och känner med er att ett besök på en Djurpark kan upplevas som dyrt. Och håller med #13 - det som jag tycker är dyrast är hotell och resa, intre inträdet.

dessutom är jag en sådan person som skulle gärna betala mer och vara säker att djuren mår bra. så jag håller mest med Moa.

och tycker också att fler besökare (det krävs 80 000 mer om man ska sänka priset med 50 kr.) skulle också skapa fler kostnader (fler jobb och även anläggningar), men även en sämre upplevelse - tänk på att redan nu man klagar på långa köar för de olika tjenster som erbjuds på djurparker.

det finns även en troskel, tycker jag, för hur många besökare en Djurpark kan bemöta med den personal och planlösning och andra tjänster som finns på plats just nu.

det är inte ok att svartmåla Parks and Resorts bara för att det känns så dyrt att åka på Kolmården. de har och kommer att investera mycket för att förbättra i djurparkerna, men sån planering tar tid och sker inte över en natt. tänk till exempel på den nya safaribanan, som är en otroligt stor investering som tillgodoser båda syften - fortsätta att löka dit besökare, men också djurens välfärd.

Jimmy.L
2012-02-14, 08:38

Visst är det väldigt bra att Kolmården förbättrar och bygger mycket nytt. Problemet är ju att väldigt många anser att dom är för dyra och istället tycker att man ska välja en annan park. 1280kr för två vuxna och två barn bara för att gå in en dag och för två dagar kostar det 1830 kr, boendet kostar ca 4200kr på hotellet om man har lite äldre barn. I slutändan är man ju uppe i nästan 8000kr med mat och allt. 8000kr som man bränner på två dagars semester och då har ja inte tagit med resan. Vad gör man resten av semestern med barnen när så gott som hela semesterkassan har gått till Kolmården.

Ingen som svartmålar Parks and Resorts för att dom tar betalt utan folk tipsar istället om andra parker som är billigare i inträde. Hörde många barnfamiljer vid Parken Zoo säga att dom helre tar med barnen till Borås eller Parken Zoo för kunna göra mer under semestern.

Det går inte som barnfamilj och säga till barnen: vad säger ni om att sticka till Kolmården idag ungar. bara sådär utan det krävs en del planering. Har man inget körkort krävs det väldigt tur med vädret eller så får man sitta och bevaka vädret och köpa dyra tågbiljetter dagarna innan. Regning dag är ingen vidare att gå på en Djurpark med barn,

Catwoman
2012-02-14, 09:12

Vad jag kan läsa så är det ingen som svartmålar företaget, men att man ger sig iväg till andra djurparker istället. Det här med priser och vinster är nog svårt. Det är väl ungefär som en sådan där gammal våg med två vågskålar som man ska få att stå lika.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Ypsilon1
2012-02-14, 09:18

jag tycker att 8000 är överdrivet.

vad jag vet djurparkinträde ingår boendepaket när man bokar på Kolmården, Bokar man weekendpaket kostar det 4000 kr för 2 vuxna med 2 äldre barn och allt ingår: frukost, middag, spa, 2 dagar inträde till djurparken. jag tycker att det låter som ett rimligt erbjudande. och, som det ser ut nu, är alla helger maj-september 2012 redan fullbokade på Kolmården. även andra hoteller i närheten har liknande erbjudande.

utan vinst finns det inte så mycket som man kan återinvestera för att öka standarden. att Parken Zoo och borås zoo tar lägre inträde beror, bland annat, på mycket mindre storlek, mindre personal, men också på att de är kommunala bolag och har "lyxen" att kunna fortsätta även med stora förluster. Men inte så länge fakstiskt. Det har pratats ganska mycket på sistone om att sälja och privatisera Parken Zoo för att den går med förlust på bekostnad av lokalbefolkningen. läs till exempel här

Catwoman
2012-02-14, 09:19

Blev inte försäljningen av Parken Zoo stoppad och är inte aktuellt längre.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Ypsilon1
2012-02-14, 09:26

det är en aktuell fråga, och förslaget har förekommit om och om igen. vi får se hur "sagan" fortsätter nu, efter Parken Zoo's VD hoppat av i december 2011

det finns även förslag på att sälja Borås Zoo eller åtminstone ta Kolmården som modell för att kunna driva den med vinst.

Catwoman
2012-02-14, 09:29

Hur är det egentligen ute i Europa med entrépriser, företag och statligt eller kommunalt ägande?

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Erika89
2012-02-14, 09:40

Jag tycker också att det är alldeles för dyrt, samtidigt förstår jag varför det är dyrt och samtidigt så förstår jag alla barnfamiljer att de inte har råd och hellre åker till Parken Zoo och etc. 

Men om nu parkens zoo går back är det väl bra att folk väljer att åka dit för att de är billigare, så får de in en extra slant och så får de som har råd att åka till Kolmården åka dit, det låter väl som en bra deal? ;)

Jag själv tycker att Kolmården är överskattad.. Jag har praktiserat där i en månad och varit där mycket med skolan (utbildad djurparksskötare) och jag tycker mycket bättre om t.ex. furuvik.
Man blir arbetsskadad när man är utbildad och ser alla dessa stackars djur med steriotypiska beteenden och Kolmården har fler djur som har detta än på t.ex. Skansen och furuvik.
Dock vet jag ett par negativa saker om de djurparkerna med, men skulle hellre gå en dag i furuvik än på Kolmården.

Ypsilon1
2012-02-14, 09:44

Det är inte lätt att jämföra priser mellan Sverige och övriga Europa, med tanke på att många europeiska parker har längre säsong eller har öppet året runt, medan de flesta svenska parker (eller åtminstone de som vi pratar om här) har öppet mellan 3-5 månader. De har olika intäkter (eller förutsättningar för större intäkter), men har även förutsättningar till lägre kostnader, bland annat, lägre skatt, mindre behöv för uppvärmning och även beljusning.

#64 Furuvik är också min favorit :)

Jimmy.L
2012-02-14, 09:45

#60 Varför skulle 8000kr vara överdrivet? Inte alla kan få plats på hotellet under en helg eller har möjlighet till det. Även om du bor på ett annat hotell i närheten kommer du inte undan lunch och middags priser samt ta dig till och från hotellet till Kolmården så du hamnar iaf upp mot 8000kr för två dagar.

Catwoman
2012-02-14, 09:45

#65 Tack för svaret.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Moa-]
2012-02-14, 10:58

landsort; ja, och ska jag bo på lyxhotell i Eskilstuna, flyga dit och äta trerätters tre gånger om dagen under min vistelse där kommer priserna garanterat överstiga 8000 kr. Om det nu som Ypsilon1 säger finns paketpriser på 4000 kr, så är det självfallet detta du måste jämföra med, förutsatt att du inte tar bilen dit över dagen och tar med picknic. (Något mina föräldrar gjorde vissa av gångerna när jag var yngre och vi var där med familjen.) Det går inte att jämföra äpplen och päron, antingen jämför man de lägsta priserna eller de högsta, allt annat blir irrelevant.

Sedan precis som Erika89 säger, du får vad du betalar för, Kolmården är enormt mycket större både till yta och till innehåll än de övriga parker som finns i Sverige.

Snabbkurs i prissättning:
Prissättningen bygger på att de rörliga kostnaderna för varje besökare skall täckas av entrén, detta är miniminivån för om parken skall vara öppen eller stängd just den specifika dagen. Därutöver har du ett täckningsbidrag som skall täcka alla fasta kostnader som en Djurpark har, inköp av djur, djurskötares löner, avskrivningar på fastigheter och liknande, även det sammanlagda täckningsbidraget från besökarna måste på sikt överstiga de fasta kostnaderna för att parken på sikt skall fortsätta vara öppen. Därutöver så vill ägarna har en vist för att de skall anse att parken är värd att driva vidare. (Avkastning på sitt riskkapital, detta måste vida överstiga marknadens räntor på sparkonton som är den lägsta avkastning på kapital som är möjlig (utöver förlustaffärer och liknande givetvis).)

Fortfarande är jag skeptisk till hur djuren på Svenska djurparker har det, vilket säkerligen framkommit både i denna tråd och i andra, däremot förstår jag varför prissättningen ser ut som den gör. Oavsett om jag personligen anser att det är dyrt eller inte så vill jag inte att priserna skall sjunka till en nivå när återinvesteringar och utveckling avstannar. Om vi skall ha djurparker så skall djuren alltid vara i fokus och ha det bra.

Jimmy.L
2012-02-14, 11:23

Moa- tittar du på hemsidan gäller priset endast under lågsäsong under Oktober till April då går det ju inte jämföra det under högsäsongen då dom flesta tar sig dit! Alltså kostar det från 4400kr för två vuxna och två barn på deras hotell för en natt för två nätter kostar det från 11950kr för två nätter med två vuxna och två barn mellan 6-12 år när du väljer Kolmårdens paket.

Dubbelrum mot entrésidan, 2+2 bäddar.

Pris: 11950:-

[Moa-]
2012-02-14, 11:48

landsort; nu har du tappat bort mig igen, du menar att det kostar mer för natt nummer två än för natt nummer ett? 4400 + 4400 = 8800…

4200 kr för 2 vuxna och 2 barn, Inklusive logi 1 natt och frukost samt 2-dagarsbiljetter till djurparken, under högsäsong. Jag anser inte att det är ett orimligt pris…

Vart du hittade summan på 4400 kr kan jag inte heller se…

Sedan varför priser på Kolmården skall räknas med hotellövernattning kan jag inte se när ni inte räknar in den kostnaden när ni jämför med andra alternativ…

Jimmy.L
2012-02-14, 12:10

Moa- Du glömmer att det inte gäller högsäsong utan endast 28/4 -24/6** + 13/8-26/8*. Och du har inte tagit med lunch,middag, glass godis, mjukisdjur, och resa. Sen måste du ta med i beräkningen att hotellet kan va fullt under högsäsong. Lunchen kostar minst 300kr för 4st, middag är du uppe i alla gånger minst 7-800 kr för 4 st, resa ett par hundra.

Om du tar dig tid att prova att boka Kolmården paketet med två nätter på deras hemsida med två vuxna samt vår barn mellan 6-12år så ser du själv att du är uppe i över 10.000kr.

Inta alla bor nära parken, heldag på en park gör både barn och vuxna trötta och har man bil så är det inte bra att köra när man är trött så då behöver man två nätter.

Ypsilon1
2012-02-14, 12:28

ok, jag hade fel och weekendpaketet gäller bara för extra- och lågsäsong. men det är fortfarande ett rimligt erbjudande.

rimliga erbjudanden finns också för högsäsong, om man bokar bara en natt. som jag redan sagt, finns det också andra hoteller i närheten som har liknande ebjudande (t.ex. Getå hotell: 1 natt - 2 vuxna + 2 barn, frukost, middag buffé och 2 dagar entré till Kolmården för mindre än 4000 under hög säsong ).

I alla fall, om man ska sammanfatta tråden:

1. inträdespris är dyrt och ökar varje år: det är något som alla håller med.

2. djuren är viktigast och man vill ha bättre djurparker och bättre djurhållning. Jag förväntar mig att alla håller med det.

3. det är lätt att justifiera sådana priser om man förväntar sig att företag skulle kunna fortsätta driva djurparker och även utveckla dem och förbättra standarden. Något som vi är oense.

4. lägre priser ökar antal besökare, men inte tillräckligt för att täcka förlusten from lägre pris - igen vi är oense.

[Moa-]
2012-02-14, 12:38

landsort; nu är du ju bara irrelevant igen. Självfallet kan jag inte göra en kalkyl baserat på att barn eventuellt vill ha gosedjur…? Varje pedagogisk förälder kan även förklara för barnen att man inte köper dessa på sådana ställen alternativ att barnen får ta sina egna pengar till dessa. Mat väljer även det varje familj hur man vill lösa, svårt att uppskatta kostanden för när det variera med vanor och subjektiva val.

Sedan om du läser prisexemplet som jag gav så gäller det under högsäsong, 25/6 - 12/8. Precis så som jag skrev.

Reskostnaden beror ju enbart på vart du reser från, så går inte att bedöma generellt.

Att prata om prisnivån baserat på att du ska sova över två nätter, för att besöka en Djurpark känns inte rimligt… Tre dagar på en Djurpark tror jag inga barn står ut med, sedan skall du då jämföra det priset med vaddå? Två nätter och tre dagars inträde och åkband på Gröna Lund? Liseberg och Göteborg?

Jag kör numera utan problem sträckor på 50 - 60 mil per dag uppdelat på två sträckor (dit och hem). Så att göra en dagsutflykt ser inte jag som några problem. Detta är ju dock även det subjektiva val, men ska du göra prisjämförelse och hävda att saker har högre/lägre pris så måste du jämföra på samma basis, antingen med övernattning på samtliga alternativ eller utan. Annars står jämförelsen helt utan grund och relevans.

Kjelle
2012-02-14, 12:44

Jag tycker den här tråden börjar bli lite tjatig nu. Ni kommer ju inte längre utan sitter och ältar samma sak hela tiden.

Det är konstaterat att vissa tycker det är för höga priser och samtidigt ska företaget göra vinst. Där har den här tråden stått länge nu och hackat och hackat och hackat och hackat.

[Moa-]
2012-02-14, 12:51

KjellL; ja, jag håller delvis med dig, men samtidigt så anser jag att det är viktigt att försöka skapa en förståelse för hur företag fungerar och vart skillnaderna mellan det offentliga och privatäga ligger. Utöver detta så är det för mig viktigt att saker jämförs på ett korrekt sätt. Jag kan utan problem skapa ett scenario där det "skulle" kosta mindre för en familj att resa utomlands än att gå på Parkens Zoo i Eskilstuna, men detta skulle stå helt utan värde då det blir en irrelevant jämförelse…

Jag diskuterar inte min åsikt kring priserna utan bakgrunden kring dem och skillnaderna som beskrivits ovan.

Om ni LeffeL och Erika89 anser att tråden är upprepande och ogivande så strunta i att läsa den?

Jimmy.L
2012-02-14, 12:52

Moa- som småbarnsföräldrar får dom alltid höra av barnen att dom vill ha leksaker och annat det går inte att bortse ifrån, tror även ni som är föräldrar här vet själva hur era barn vill ha något. Bor du på hotellet måste du även äta tror inte du får nöjda barn utan mat i magen eller du själv efter en lång dag.

2 Dagar måste du ha minst för att besöka Kolmården, går du en dag med hotell måste du vara ur rummen kl 11:00 enligt den som skrev här och då måste du släpa på massa väskor och annat hur kul är det? Bor man långt ifrån är det aldrig bra eller för din familj att sätta dig trött i en bil och åka.

För en småbarnsfamilj måste du oftas räkna med oväntade utgifter under en dag på en Djurpark.

Kjelle
2012-02-14, 12:56

#75 Du har förklarat massor av gånger hur ett företag fungerar. Samtidigt har andra lika många gånger talat om att det är för dyrt. Där står tråden hela tiden och hackar

Visserligen är vi på en sajt om djur, men måste det vara som i ett hönshus - kackel och kackel. Alla har ju fört fram sina åsikter och ingen ändrar på sina. Det är ett ganska klart fakto nu.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2012-02-14, 12:59

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2012-02-14, 13:01

Inlägget är borttaget

Erika89
2012-02-14, 13:05

Okej.. Nu får ni väl ge er? Varför inte bara vara ense om att ni är oense?

Kjelle
2012-02-14, 13:07

#80 Det var det vettigaste som skrivits i denna tråd på lång tid

medde
2012-02-14, 13:08

Nu ber jag om bättring i tråden, annars låses den och därmed slut på snacket.

Mvh medde sajtvärd

Catwoman
2012-02-14, 13:08

#80 Bra skrivet. Kunde inte gjort det bättre själv.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

medde
2012-02-14, 13:09

# 80 Det var bra sagt och skrivet, kan bara instämma med er andra.

[Moa-]
2012-02-14, 13:11

Jag återpublicerar ett uppenbarligen bortplockat inlägg:

landsort; ja, du kan ju ha den åsikten, och grunda din subjektiva kalkyl för din familj på de förutsättningarna, men då måste du göra samma kalkyl även för de andra alternativen… Beräkna kostnaden på samma grunder även för Parkens Zoo och Furuvik så kan diskussionen om prisskillnader sedan fortsätta.

Detta då det omöjligen kan bryta mot några regler.

Jimmy.L
2012-02-14, 13:13

Moa- jag har ju tagit upp prisena för Parken Zoo om du kikar längre upp i tråden, Furuvik, Borås har jag inte besökt än så jag har ingen aning om hur deras pris sättning har sätt ut dom senaste åren.

Jag betalade 200kr för inträdet på Parken Zoo samt 100kr för lunchen sen nån dricka och glass blev det, alltså under det priset det kostar att gå in på Kolmårdens Djurpark!

Bettan
2012-02-14, 13:13

#80 Kan bara hålla med. De kommer ju inte längre.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Moa-]
2012-02-14, 13:15

landsort; men du skulle ju sova över två nätter för att det var farligt att köra med? Hur såg kostnaden för de obligatoriska gosedjuren ut?

medde
2012-02-14, 13:16

#79 samt 85 Som är numera återpuclicerat

Är ett inlägg borttaget, så är det borttgaget och så är det då att förbli. Att skriva in det återigen gör bara att vi tar bort det igen. Viket jag inte riktigt är med på varför man återger det en gång till. Det var ju en en anledning. Kanske för det då inte hänger "ihop" med ett annat som är borttaget..

Jimmy.L
2012-02-14, 13:19

Moa- Vi kommer inte längre här anser jag, tråden kan låsas tycker jag då det inte leder till något vettigt!

Upp till toppen