Annons:
Etikettdjurparker
Läst 14179 ggr
Gittan
9/10/11, 2:54 AM

Kattbjörn

Vet du vilka Pandora och Maiko är? I vilket fall som helst tänker jag nu berätta lite om dem här.

Pandora är en vacker hona som är ett år gammal. Maiko är en stilig hane på två år.. Detta par har flyttat ihop.

Vilka är då dessa två? De är inte katter och de är inte björnar. De är kattbjörnar alias liten panda, alias mindre panda och alias röd panda.

Nu vet jag inte vikten eller storleken på paret för jag har inte sett dem. Det jag vet är att de kan vara upp till 1,2 meter långa och då är svansen inräknad och den kan bli 47 centimeter lång. Mankhöjden bör vara omkring 25 centimeter. Pandora kan komma upp i vikten 3 till 4,5 kilo medan Mairo är ståtligare och kraftigare med vikt på 4,5 till 6 kilo.

De är svarta på magen och orangebruna på ryggen. Deras päls är tjock och ganska lång. De har korta ben. Ansiktet är vitt med röda strimmor från ögonen och nedåt. Deras nos är svart och deras medelstora upprättstående öron slutar i en spets.

När de går sätter de ned hela fotsulan i marken. De är alltså, som björnar, hälgångare. De har vid varje tå böjda skarpa klor som delvis kan dras in.

De vistas ofta i träd med mossa och lav där grenarna alltså är våta och hala och därför har de päls under fotsulorna.

Pandora och Maiko lever mest på bambuskott men även på andra växter, bär och frukter och det händer att den fångar fåglar och äter ägg eller insekter. De är anpassad till ett kyligt klimat så när det blir för varmt söker de gärna skydd i skuggan under ett träd. När de vilar balanserar de till hälften på och till hälften hängande på en gren. De älskar också att rulla ihop sig och ta upp svansen som en kudde. När de känner sig hotad eller jagad kan de skutta över 1,5 meter.

Vilda släktingar till vårt par lever utanför parningstiden ensamma. De är skickliga klättrare tack vare sina välskapta klor. De lever i bambuskogar i södra Himalaya 2 200–4 800 meter över havet

Åter till Pandora och Maiko. Vill de bilda familj så kommer de troligen att para sig under vintern och Pandora kommer sedan att vara dräktig i 134 dagar och kan få upp till fyra ungar. Om det blir ungar så kommer de nyfödda krabaterna ha en vikt på 75 till 85 gram - vardera förstås. Ögonen öppnar de efter 13 dagar. Får Pandora och Maiko ungar så kommer de att ta ansvar för dem i cirka ett år.

Pandora och Maiko pratar med varandra genom höga skrik, visslingar och fågellikt kvittrande. Skulle det råka bli lite familjegräl reser de sig på bakbenen samtidigt som de klöser med framtassarna och morrar, fnyser och väser. Fast vi får hoppas att det är fridfullt och lungt i familjen för då kan de stillsamt sitta och putsa pälsen på samma sätt som en katt. Precis som katten gör så slickar de benet och med det putsar de sedan öron och ansikte.

De lapar inte i sig vatten som katter utan de använder framtassarn. De tar vatten på tassarna och slickar sedan bara av dem.

Pandora och Maiko har tur jämfört med sina vilda släktingar, som är färre än 10000, för de slipper råka ut för snöleoparden eller mårddjur. De slipper bli jagad av människor för pälsens skull, De slipper få sitt levnadsområde förstört.

Jaha det var berättelsen om kattbjörnarna Pandora och Maiko som kommer från två olika djurparker i Frankrike. Från nästa sommar kan du träffa dem på Kolmårdens Djurpark. Vill du veta en hemlighet? De finns på Kolmården redan nu, men visas inte upp för att personalen vill lära känna dem i lugn och ro. Paret vill också ha lugn och ro tills inflyttningsfesten är avklarad.

Bilderna föreställer inte Pandora och Maiko, men bild 1 är fotat av Jar0d och bild 2 av Falcodigiada. För bägge bilderna gäller This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Källa: Svenska Wikipedia 10 september 2011

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
medde
9/10/11, 1:42 PM
#1

Tack gittanl Det här var verkligen kul att få ta del av, mycket spännande läsning,.

Helt galet söta måste jag även säga.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fawo
9/11/11, 11:54 AM
#2

Såå fina :)

Någon som vet varför arten fick byta familj från halvbjörnar till Ailuridae?

// Fawo (;

Leffe
9/11/11, 2:04 PM
#3

Nej och de är ensam i Allundae

[Havsödlan22]
9/11/11, 7:51 PM
#4

Hittade bilder på Röda pandorna! Så söta! Hoppas få åka dit nästa sommar och se dom!

www.swedenzoo.com/diary_186.html

[Lilllufsen]
9/12/11, 5:48 PM
#5

De är ju söta

medde
9/12/11, 6:49 PM
#6

Visst är dom söta!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Ypsilon1
9/13/11, 10:48 AM
#7

#2 det finns ett svar till din fråga på engelska wikipedia (sektionen om Classification History). det har att göra med genetisk analys (av mitokondrisk DNA i detta fall) och fylogenetisk rekonstruktion (grundad på genetisk analys och fossilanalys)

Bettan
9/15/11, 2:12 AM
#8

Åh herre gud vad de var söta!

Ha en bra dag

Sport iFokus

Fawo
9/15/11, 7:25 AM
#9

#7 tack så mycket! :)

// Fawo (;

Ulricah
9/18/11, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Röda pandor finns även på Nordens Ark.

Ursöta små rackare. Jag förälskade mig i dem redan första gången jag var där för så där 10 år sen och besöker dem gärna. De ser så kramgoa ut men kan vara ganska skarpa i humöret och har vassa tänder och klor har jag fått lära mig Glad

Den här bilden tog jag i veckan.

WiggoLina
9/18/11, 12:03 PM
#11

Jag har varit på Parken Zoo i 5 månader (3 mån praktik, 2 mån anställning), där har de röda pandor. Visst kan de se gulliga och mjuka ut, men jäklar när jag skulle ställa in mat och det satt en panda i hörnet ;) Maken till morr har jag aldrig hört. Så nej, kramgoa är de knappast;)

En annan sak man kanske inte tänker på är att de är faktiskt ganska stora!

medde
9/18/11, 6:19 PM
#12

#10 Vilken fin bild du visar. Tack så mycket. Blir alltid glad över bilder.

#11 Nja det är nog många djur man ser som kramgoa, men är allt annat än kramgoa och bäst att inte ens försöka. =)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: