Statistik över avlivade djur
Vart hittar man statistik över de djur som varje år avlivas på våra djurparker i Sverige eftersom publiken gärna vill se små söta djurungar mensom sedan parkerna omöjligt kan behålla. Vet att en hel del samarbete mellan parkerna och utbyte sker, en del djur slaktas och blir till mat åt parkens andra djur och att en del djur säljs mm. Men var hittar man siffrorna?
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Jag skulle testa att ta kontakt med djurparkerna och fråga om detta.
Jag tror inte dem ger ut sådan information till allmänheten, troligtvis för att skydda sitt rykte.

Dom måste ju ha någon form av verksamhetsberättelse som det går att få tag på officiellt.
Inte för att jag försvarar det som hände i går i Skånes Djurpark. men folk verkar inte förstå att djurparkerna varje år avlivar djur ur sin besättning även om det då varken uppmärksammas eller sker på ett så dramatiskt sätt som incidenten i går.
//Suss
Det sorgliga med gårdagens händelse var att en ganska bra fungerande grupp, iallafall med de vuxna djuren dog.

Här kan man ex vis se verksamhetsberättelsen för stiftelsen Skånes djurpark
#2 Fast jag har upplevt när djurparkerna fått en direkt fråga om vad som händer med djuren (kanske främst björnar jag tänker på) så har de inte hymlat med svaret utan sagt att om de inte kan omlokeras avlivas de. Men oavsett vilket så skulle jag börja med att fråga djurparkerna, det värsta som händer är att man får ett nej om de inte delar med sig av uppgifterna.
Ärligt vet jag inte var man kan finna den infon, men tycker det var en väldigt bra fråga. Som jag ska ta och kolla upp under morgon dagen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ja, ska det finnas djurparker så måste också folk acceptera att djur avlivas enbart för att det finns ett tryck från besökarna att varje år se "söta" djurungar. Det är knappast som i Walt Disney eller i sagor att allt har ett vackert slut. Accepterar man inte detta så kan man heller inte acceptera att djur hålls i fångenskap öht.
Ett litet tillägg:
Har sett de mest otroliga förslagen på vad Skånes Djurpark borde ha gjort och vad som hänt. Bla finns det folk som tror att detta var ett attentat, skapat av skånska jägare för att de ville skjuta varg, även där. Ryktesspridningar av den sorten gagnar ingen, allra minst vargen.
#8 Det med ryktes spridningen tror jag inte en sekund på.

Nej, inte jag heller. Beklämmande när vuxna människor genast drar slutsatser utan att ha minsta lilla fakta.Sedan ska man givetvis granska händelser som dessa kritiskt men det måste ske seriöst och på ett vettigt sätt.
Länstyrelsen i Skåne län ska i morgon påbörja en utredning/undersökning om vad som hänt.
//Suss
Det välkomna jag verkligen. Då kanske fakta få komma fram om vad som hände och hur det skedde.
Men lovar att kolla upp ändå under morgon dagen ang statistiken.
Tack! Blir väldigt glad över dina fina ord.
Hoppas på att få "träffa" dig mer härinne bland våra trådar fler ggr. Hur som helst känn dig hjärligt välkommen.

Nog kan jag tänka mig att det är ganska många djur som avlivas, speciellt ungar av "vanliga" arter. Dock handlar det inte enbart om att besökarna ska få se söta bebisar, utan också om berikning. Även om det känns som en grymt slut. Det är ju självfallet trist att man måste avliva ungarna, men hellre det än att djuren ska sitta hopträngda.
Sen är det ganska klassiskt att allmänheten blir chockad och det blir ramaskri för att man har avlivat en björnunge. Sen kommer nästa stora nyhet och det glöms bort. Det vill säga tills nästa år då samma nyhet avslöjas ännu en gång…
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Vet att det var artiklar för några år sedan ang Orsa Björnpark och att de avlivade björn. Ramaskri och uppmärksamhet i pressen.
//Suss
Hittar ingenting, men söker vidare

Orsa Björnpark avlivade hela sin vargflock i höstas.
Ser ut att det endast är Skånes Djurpark som är en stiftelse som har några av sina veksamhetsberättelser uta på nätet iaf.
Det lutar verkligen åt det hållet, då jag försökt hitta info men inte haft tur. Funderar att ta till telefon för att höra mig vidare för. Detta är så intressant det du frågade

Jo det är en intressant fråga. Det är naivt att tro att inga djur avlivas och det är lika naivt att tro att alla kan behållas eller omplaceras.
Många av de stora rovdjuren som hålls på parker är släkt med varandra och man har också mycket framgångrikt sedan ca 20 år tillbaka lyckats med att få djuren att reproducera sig och även föda stora kullar. Omöjligt att alla dessa avkommor och flockar kan sparas eller omplaceras år efter år.
Vad gäller primaterna är det väl samma där antar jag?!
Hov, klövdjur i överskott används för konsumtion till rovdjuren? Antagande även där.
De mindre djuren torde i princip också ligga på hög produktion i nya kullar och överskottet avlivas nog till stor del.
Krasst sett så är detta något som måste accepteras så länge man håller djur i fångenskap. Det är oundvikligt att få ett överskott även om djur kastreras och mer värdefulla/sällsynta djur får p-stav insatt.
Om det är etikst rätt eller ej, Ja det vete fasen..
Rätt mycket värdefull forskning sker löpande på våra parker och djur som skulle ha varit helt utrotade i dag i det vilda har kunnat bevaras i värdefulla genbanker.
Viktigt är i alla fall att det finns en medvetenhet om detta och att man också tar reda på fakta och har korrekt information innan man går ut och "skriker" att alla parker ska stängas för att djur avlivas. Tänker mycket på fallet nu i veckan med den tragiska händelsen på Skånes Djurpark där parken fått tagit otroligt mycket skit. Säkert en del berättigad men en hel del oberättigad också eftersom man systematiskt ex vis med vargar på samtliga parker tar undan hela flockar då flocken inte fungerar längre.
Mycket tänkvärt och mycket att leta fakta om och lära sig mer om.
//Suss
#19 Eftersom många primater är utrotningshotade tror jag att väldigt få avlivas pga platsbrist (det finns ju en hel del utbyta mellan djurparker internationellt också). I övrigt tror jag att du har rätt.
års redovisning men nämner ju inte om Djuren är avlivade eller inte bara att de är Döda.
http://www.nordensark.se/fileadmin/user_upload/pdf/Arsredovisning_sv_2009__1.pdf
Mycket hyss hyss i denna fråga.
Kom att tänka på en sak som i sammanhanget är runt ut sagt för j…ligt.
För knappt 10 år sedan så hade jag en stamkund i en zoobutik jag jobbade som födde upp kattungar till Skansens kattungehörna. Då tänkte jag inte så mycket på det, men nu när man tänker efter lite mer. Det var frågan om ganska många kattungar och jag tror knappast att Skansen behöll kattungarna efter sommaren. Lika lite tror jag att de omplacerade dem. Antagligen avlivades de när de inte längre var små och gulliga.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Den här tråden måste jag säga är mycket intressant att följa och läsa

Vi kanske skulle organisera upp frågan mellan de som aktivt vill ha fram den här informationen. Skriva i hop en lista där vi delar upp de olika parkerna mellan oss och sedan tar kontakt med ansvariga och på ett fint och bra sätt helt enkelt frågar vad de har för policy och hur man hanterar sitt djuröverskott.
Materialet vi ev får fram anser jag inte ska användas mot parkerna men på något vis kanske man i alla fall kan få till någon form av "adopition" av de djur som kan placeras privat. Vanliga husdjur som ex djurungarna från "bondgården", Kattungarna som du beskrev här ova mm mm
De större parkdjuren och rovdjuren är det nog inte mycket att göra åt att de avlivas då samarbetet mellan djurparkerna vad beträffar utbyte och omplaceringar säkerligen är så gott som det kan bli redan.
Tror att det är bra att folk får den här informationen så att det slipper komma som en sensationsnyhet i dagstidningarna som ofta vinklar det hela så att det blir bästa möjliga försäljning av lösnummer bara och kanske inte alla gånger så sakligt.
//Suss
Det är en bra tanke, cacao. Det vore ju bra om en del av dessa djur får en chans att kunna återgå till det vilda. Ok, alla går väl inte p g a olika anledningar, men säkert några till av en del arter, även om de inte utrotningshotade.
Att nå ut till allmänheten med mer information är bra, så det där med sensationsnyheter och hysterin som blir avtar. Man måste ju vara realistisk.
Sen kan man då undra om de medvetet ser till att vissa djurarter får ungar bara för att det är gulligt med ungar. Skulle tro att det är så. Där borde parkerna ta sitt förnuft till fånga och tänka sig för.
Likväl som ett katt eller hund uppfödare ska tänka på att ungarna ska få goda hem när de är tillräkligt gamla så borde även parkerna se till att det inte produceras mer ungar än vad de kan placera om till andra parker.
Wrooom!
#27 Det du talar om nu, är jag verligen med på,
djurparker ger inte ut sådan info för då står det i tidningen nästa dag och inga besökare kommer.
Mvh
Mig

Som sagt var. Vissa parker har det helt öppet på sina sidor och andra väljer att ha det endast i sin verksamhetsberättelse som kan gå att få se för den som vill. Man kan begära ut alla bolagshandlingar mot betalning från bolag och föreningar då det är offentligt.
Kan dock tänka mig att det är känsligt just i dagarna med tanke på vad som skrivits i media mm. De mail jag har skickat har jag inte fått svar på hittills iaf..
//Suss
Tänkte jag skulle prova via telefon vägen också
Jag gör vad jag kan. Men vi kan ju hoppa på lite info.
Stämmer nog en hel del
Rent krasst, vad är det för skillnad med att en Djurpark avlivar sina djur, mot att jag som privatperson helt godtyckligt kan avliva mina friska djur för struntsaker?
Nu tycker jag förvisso inte om att man får avliva djur som är friska, men för att det ska upphöra så borde det väl isåfall till en lagändring som förbjuder avlivning på friska djur?
En artikel om vargavlivningen på Orsa grönklitt.
Tycker inte heller att man ska avliva friska djur. Men ett totalförbud kan skapa större problem. Det finns tillfällen då det måste göras.
Men det ska ske med sunt förnuft när ingen annan utväg finns givetvis.
Något som man däremot kan ställa större krav på är all denna uppfödning av djur bara för att ungar är så söta och lockar folk. Med i en avelsplanering borde det vara större krav på att tex minst 80 % av den beräknade antalet ungar i kullen ska redan ha ett hem innan parningen sker.
Att föda upp djurungar för att visa dem på zoo och sedan avliva dem för att de inte längre är publikmagneter är avskyvärt.
Wrooom!
Det är lika illa med att avliva friska djur hos privat person, men eftersom vi nu talar om djurparker så vart det där vi diskuterade. Fel vilket som tycke jag.
Nej men det jag menar är, att jag kan ju om jag vill, skaffa massa söta kattungar som jag sedan avlivar när de blivit vuxna och inte är små och söta längre. Det tycker inte jag är ett okej skäl till att ta bort friska djur.
Men om jag får göra det som privatperson, förstår jag inte varför en Djurpark inte skulle få göra så? Det är väl isådanfall där man måste sätta någon regel.
Visst kan det finnas vissa omständigheter som gör att man kanske måste ta bort friska djur ibland, men det är väl kanske då något man får avväga från situation till situation.
Men jag har svårt att acceptera att en Djurpark får avliva bara för att ta in en ny söt liten attraktion som ska dra in pengar till verksamheten över sommaren.
#40 Det här tillhör inte Djurpark, men jag bara måste få
skriva, hoppas det är o.k.
Bor ju ute på landet och jag har haft mycket diskussioner med
vårá grannar om just detta med kattungar.
Det finns ett uttryck som jag avskyr"de var så små så de togs
bort". Jag har hört det så många gånger nu.
Grannfamiljen har en honkatt som inte är kastrerad = kull
på kull. Och var tar kattungarna vägen ?
Och varför behåller de bara 2 om de har 2 barn ? Resten
"är för små". Det hela får mig att fullständigt explodera !
Ursäkta om det inte tillhörde Djurpark.
Gör inget bluemary. Men detta med just kattungar stämmer ganska väl. Då jag var lite kastrerade vi inte katterna hemma på gården, men numera gör vi det och även tycker jag granngårdarna. Men inte fångas det in vildkatter för att göra det.
#40 de avlivar friska djur när de har för många. det är sällan de tar in en ny och avlivar en gammal. på ölandsdjurpark föder de upp getter. de som blir över och inte får pålats i hägnet avlivas för mat.
varför skulle det vara fel när man får döda friska möss till ormar?
Mvh
Mig
Det är ok tycker jag att de föder upp getter, får m m som sedan efter säsongen gör nytta inom parken som mat till rovdjuren. Inget fel med det.
Men att t ex föda upp tigerungar för att sedan avliva dem utan att ha någon planering annat än att de ska vara publikmagneter under säsongen känns väldigt fel. De används knappast som mat till tigrar.
Wrooom!
Kattungarna på Lillskansen; Skansen samarbetar med Solgläntans katthem. Katterna på Lillskansen är hemlösa oftast vuxna katter som adopteras bort på samma sätt som Solgläntan adopterar bort sina katter. Tidigare har kattungar sålts till privatpersoner och det har varit kö på katterna, inte avlivning efter att de blev stora mao.
#46 Mycket posetivt tycker jag.
det är ju vi mäniskor som gör att de måste föda upp ungar för att sedan döda dem. det är ju vi som vill se ungarna, inte djurskötarna! vi dras ju dit för ungarna, men visar vi att vi dras dit endån så kommer de ju sluta tillslut. då kommer de att sluta avla i onödan.
Mvh
Mig

Frågan är hur mycket det avlas för publik, och vad som är forskning. Dessutom tycker jag att berikningen för föräldradjuren, särskilt om de är yngelvårdande i familjer, som hunddjur od, gör att det är värt det. Får de en kull på 4 ungar och någon kan omlokaliseras är det toppen. Måste alla tas bort pga platsbrist eller bråk inom gruppen när ungarna blir könsmogna, kan det fortfarande vara värt det för föräldrarna. Det blir ju ett naturligare liv för dem.
Dessutom lider inte den som är död.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
håller med dig #49
Mvh
Mig
Dem behöver ju få ungar i bland, det är ju för deras välbefinnande att ha så många naturliga beteenden kvar som det går. Bland naturliga beteenden ingår ju att ta hand om ungar.
Många gånger måste man nog se till fall från fall,