Etikettdjurparker
Läst 807 ggr
Jimmy.L
2016-01-17, 12:08

Lejonunge skars upp inför publik i Danmark

Återigen har en dansk Djurpark dissekerat ett djur framför ögonen på sina besökare.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/lejonunge-skars-upp-infor-publik-i-danmark/

Magi-cat
2016-01-17, 12:20

Helgalet. Att "sprida information och kunskap om djuren" görs bättre på andra sätt.

💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Anata]
2016-01-17, 12:30

Varför betala en massa pengar för att gå dit? De är inte så de går till i naturens cirkel.

Snurrig
2016-01-17, 12:49

Det är väl inte så att dom dödar djuren bara för att kunna visa besökarna.. Jag antar att besökarna vet om att det kommer att hända, så att dom själva kan välja att titta på det eller inte. Dessutom antar jag att djuren kommer vara lika döda även om dom inte visar det för allmänheten. Jag förstår inte vad som är så hemskt med det, faktiskt. Kan någon förklara?

"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Tjeja
2016-01-17, 14:03

Håller med #3

Det hemska i situationen är att djuren inte kan tas om hand utan måste avlivas. När dem nu ändå måste avlivas ser jag inget fel i att dra lärdom utav det man kan. 

Dissekering av djur ingår i grundskolans utbildning att se i alla fall, så varför är det värre att se ett Lejon på zoo än möss, grodor eller grisar i klassrummen för?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2016-01-17, 14:38

#4 Dissekering av djur ingår i grundskolans utbildning att se i alla fall, 

Gör det?

kamera0710
2016-01-17, 14:46

#5 Vi hade dissekering av djur vid något tillfälle i högstadiet . Vet inte hur det är nu, jag gick ut grundskolan -84.

Gittan
2016-01-17, 19:34

För mig känns det fel att göra på det här sättet.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Tjeja
2016-01-17, 21:19

När jag gick i högstadiet ingick det gick ut -90

När jag jobbade i grundskolan -99 hade dem dissekering som en del av det som skulle genomgås i läroplanen för naturkunskap/biologi.

Hur det är just nu i sverige vet jag faktiskt inte. Men att dem uppenbarligen har det ingår i skolan i Danmark ser jag på intet vis som uppseendeväckande på något vis!

På Något vis måste ju barnen få ser konkret och direkt hur det faktiskt ser ut i en kropp för att förstå biologin fullt ut! Förr i tiden var ju slakt en självklar del av vardagen. Det är vi som har fått för oss att det är något avvikande och fult på något vis. 

Men kan upplysa dig och alla barn om att fisk inte kommer i färdiga pinnar och köttbullar växer inte på trän. Massor av den basmat vi äter kommer från djur. Det ingår i allmänbildningen att förstå och behövs om man någon gång vill vidareutbilda sig till något som har med biologi ö h t att göra. 

I min värld är det fel att döda för dödandets skull. Men när döden ändå ska inträffa ser jag inget fel i att göra mesta möjliga utav det.

Resonerar på samma vis för min egen del. Jag är donator. Skulle jag få en hjärnskada och dö  imorgon är allt, precis ALLT som går att använda på mig till någon som helst nytta för andra människors hälsa välkommet att användas! :)

Ja så tänker jag. Alla tänker och känner vi olika! 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2016-01-17, 21:49

Det är länge sedan slakt var en självklar del av vardagen för alla barn. Inget säger att det är självklart idag och inget säger att barn måste se på när man skär i djur.

Alltså: Lägg resurser på att lära barnen hur man tar hand om djur, vad djuren behöver för att må bra osv.

Jag är rädd för att det här sättet att visa insidan av djur blir en "häftig grej" som inte alls lär ut något bra. 
När barnen blir stora nog kan de välja själva vad de vill utsätta sig för. I den ålder de verkar vara förstår de inte vad som väntar.

Jimmy.L
2016-01-18, 07:19

#9 Ingen tvingades se på när man skar upp lejonungen det var barnen och deras föräldrar som frivilligt såg på.

Magi-cat
2016-01-18, 07:21

#10 Så kan man ju säga, men barnen har ingen chans att göra ett aktivt och medvetet val.

Jimmy.L
2016-01-18, 07:26

#11 Hur vet du det? Barnen ser nyfikna ut och ställer massor med frågor.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/video-seksaarig-i-odense-zoo-jeg-vil-gerne-se-loeven-blive-spraettet-op

vallhund
2016-02-01, 18:29

Det är väl bättre att de övertaliga djuren kommer till någon slags nytta i stället för att kadavren slängs huller om buller i frysrum?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen