Annons:
Etikettdjurparker
Läst 1036 ggr
Maria
7/25/13, 5:38 PM

En Zonkie är född

En blandning mellan Åsna och Zebra har fötts. En Zonkie🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
linneakangaas
7/25/13, 5:41 PM
#1

Dom förstör djuren. :/


Maria
7/25/13, 5:42 PM
#2

Nu var ju detta en "olyckshändelse" och frågan är väl om avkomman ens är fertil så det blir med all sannolikhet ingen ny ras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

medde
7/25/13, 11:33 PM
#3

Man kan läsa mer på den här länken . Det verkar vara som just bumbleboo säger.. inte enl planerna

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
7/28/13, 9:24 PM
#4

Vi har haft i alla fall fem zonkies födda i Sverige. Två ägs idag av cirkus maximum, en är i Finland och två i Sverige hos privatpersoner. Alla är syskon.

Det finns absolut de som korsar zebror med andra hästdjur med flit för att få coola riddjur (eller "keldjur"/attraktioner)
Zebroider som gruppen Zebra hybrider kallas är normalt infertila. Jag har dock hört om en åsna-häst-zebra korsning men det framgick inte vilken förälder som var vad.
Det finns tre huvudarter av zebror, grevvys Zebra (46 kromosompar), stäppzebra (44 kromosompar) och bergszebra (32 kromosompar). För att få en fertil avkomma så är minimikravet att kromosomparen måste bli jämna. En häst har 64 kromosompar och en åsna har 62.

[Memento Mori]
7/30/13, 8:33 AM
#5

#4 Kan mycket väl vara så att vi tänker på två helt olika djur men vad jag vet så finns det en mula-zebra. Minns tyvärr inte vart jag läste om den dock.

Mantissa
7/30/13, 9:24 AM
#6

#5 om det är så att det finns åsna-mula-zebra så "måste" det finnas fertila zebrioder. För de mulor som är fertila lämnar bara häst eller mulföl (50/50%) beroende på om hingsten är åsna eller häst. De kan inte lämna ifrån sig både häst och åsnegener (så att avkomman blir 25/75%. Varför det är så har jag tyvärr glömt.

Annons:
vallhund
7/30/13, 2:28 PM
#7

Det händer ju märkliga parningar i naturen ibland, t ex Lejon + Tiger, avkomman blir inte steril, men fertiliteten är nedsatt vad jag förstått.

I Alaska/Canada har man sett avkomma efter Isbjörn o vanlig björn (brun eller grizzlybjörn), mins inte vilket det var. Det är några år sedan jag läste/hörde om det på något naturprogram, efter det har jag inte hört något mer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: