Etikettsvenskadjurparker
Läst 1229 ggr
Bettan
2013-05-25, 13:03

Ystads djurpark har öppnat för säsongen

Nu har Ystads Djurpark slagit upp dörrarna för denna säsong, den 19:e. Bland årets nyheter hittas flera satsningar på besökarna såsom ett nytt hus för lemurerna. Snart är en grillplats klar där man kan välja med olika grillrätter.

Jo så har man ett nytt kafé och det är ju trevligt. För mig svalnar intresset för parken då detta nya kafé serverar alkoholdrycker. För mig känns detta helt fel då jag tycker att majoriteten av besökare på en Djurpark är familjer med barn.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Leffe
2013-05-26, 12:06

För mig känns det helt fel att servera alkohol i en djurpark

DanKoehl
2013-05-31, 11:30

Även om det är en svensk Djurpark så kanske man vill ha utländska turister också, som inte växt upp med svensk propaganda? Internationell turism ökar ganska starkt i Sverige, och det är förmodligen dags för många att se att man kan handla individuellt utan att vilja omforma andra. Med andra ord går det utmärkt att låta bli att dricka alkohol under ett djurparksbesök och låta andra gör sitt fria val. I Tyskland vistat massor med barn dagligen i djurparker utan traumatiskt sviter pga att andra besökare dricker alkohol.

medde
2013-05-31, 12:08

Men varför ska man behöva alkohol i ett djurparks besök?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
2013-05-31, 13:07

#2 Så du menar att utländska turister kommer till Sverige för att besöka en svensk Djurpark bara för att dricka alkohol. Det tror inte jag. De dricker nog alkoholen till middagen senare på eftermiddagen.

Du skriver något om satt omforma. Varför ska de utländska turisterna omforma vårt svenska levene? Man får ta seden dit man kommer. Åker vi utomlands så får vi rätta oss till vad som gäller i det land vi åker till.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

DanKoehl
2013-05-31, 13:13

GittanL du skrev: "Så du menar att utländska turister kommer till Sverige för att besöka en svensk Djurpark bara för att dricka alkohol." var någonstans har jag sagt det, kan du kopiera citat från mig där jag sagt det är du snäll? Observera att jag inte upppfinner åsikter som jag påstår dig ha.

Gittan
2013-05-31, 13:17

#5 Jag tolkar det så när du skriver att man ska ha fritt val. Varför ska man ha fritt val om inte vissa vill dricka alkohol på djurparken?

Svara på min fråga. Varför kan inte de som kommer hit som turister rätta sig efter vad som gäller i Sverige? Det får vi ju göra när vi turistar i andra länder. Varför ska turisterna omforma oss i Sverige?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

DanKoehl
2013-05-31, 13:18

Du svarade inte på min fråga: du skrev: "Så du menar att utländska turister kommer till Sverige för att besöka en svensk Djurpark bara för att dricka alkohol." var någonstans har jag sagt det, kan du kopiera citat från mig där jag sagt det är du snäll?

Gittan
2013-05-31, 13:22

Jag kopierar mitt inlägg 6 rakt av

Jag tolkar det så när du skriver att man ska ha fritt val. Varför ska man ha fritt val om inte vissa vill dricka alkohol på djurparken?

Svara på min fråga. Varför kan inte de som kommer hit som turister rätta sig efter vad som gäller i Sverige? Det får vi ju göra när vi turistar i andra länder. Varför ska turisterna omforma oss i Sverige?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Bettan
2013-05-31, 13:28

GittanL jag tolkar det på exakt samma sätt. Om man inte kommer till en Djurpark för att dricka alkohol varför ska man då ha fritt val.

Jag är också intresserad av ett svar varför de utländska turisterna i Sverige ska omforma oss när det tydligen är så illa att vi omformar dem när de kommer hit. Får vissa omforma och vissa inte

Ha en bra dag

Sport iFokus

DanKoehl
2013-05-31, 13:41

Din andra fråga Gittan, Jag tror att det finns en MINORITET svenskar som tycker attt det är OK med pekpinnar, åsiktsuppfostran etc. Det anser också att deras åsikter är mer värda än majoritetens, och de vill gärna få bestämma över andra.

I en förlängning av detta resonemang blir det då tydligt att

1. Alla länder som vill ha inkomster genom turism gör någon form av anpassning till dem. Varenda restaurang sedan de första öppnades under medeltiden i Sverige har på något sätt anpassat sig till sina kunder. 

2. Utländska och SVENSKA turister har i själva verket kunnat dricka alkohol i djurparker sedan 1891, så Ystad behöver inte rätta sig efter någon fiktiv sed i Sverige, att man skall ha alkoholförbud i en Djurpark, det existerar mig veterligt ingen sådan.

Inlägget redigerat av moderator.

Bettan
2013-05-31, 13:53

#10 Ingen har i tråden varit oförskämd mot dig så det finns ingen anledning att du är det. Vi tolererar inte sådant. Skrivreglerna säger : 

• Man får ej göra personliga påhopp eller vara otrevlig mot någon

Ha en bra dag

Sport iFokus

DanKoehl
2013-05-31, 14:07

vi diskuterar åsikter. ena parten av två oliktänkare kan ibland tycka att den andra parten gör ett personligt påhopp, men det är sällan en effektiv argumentationsmetod. I sakfrågan vore det bättre att argumentera genom att visa källor för att det skulle vara särskilt skadligt för barn att besöka en Djurpark, där andra besökare tillåts dricka alkohol.

Bettan
2013-05-31, 14:12

Visst är det påhopp och otrevligt när andra för fram sina åsikter och du då går ut med att dessa vill styra över alla. Ingen mer än du har sagt något sådant.

Ingenstans har i tråden har någon sagt att det är skadligt för barn att besöka en Djurpark där andra besökare tillåts dricka alkohol. Det har du nog tagit från tomma luften.

Tråden bygger på att majoriteten av besökare på en Djurpark är barnfamiljer och vad jag vet så dricker inte barn alkohol. Jag hoppas inte det i alla fall.

Ha en bra dag

Sport iFokus

DanKoehl
2013-05-31, 14:25

Bettan, Ifall man inte tvingas dricka alkohol, utan detta är ett fritt val, där en barnfamilj kan avstå från alkohol om de vill, då är min tolkning att om man dessutom, förutom att avstå själv, vill förhindra andra att kunna dricka alkohol om de vill, är en tydlig ambition att vilja bestämma över andra.

Gittan i din tolkning framstår inte på vilken grund du kan göra ett personligt påhopp, genom att påstå att ett fritt val att kunna dricka alkohol är samma sak som att jag skulle tycka: ""att utländska turister kommer till Sverige för att besöka en svensk Djurpark bara för att dricka alkohol.", vilket du skrev ovan.

Jag ser ingenstans att jag skulle skrivit något som skulle kunna få någon att tro att jag menar att att utländska turister kommer till Sverige för att besöka en svensk Djurpark bara för att dricka alkohol.

kamera0710
2013-05-31, 16:21

Kanske lite utanför huvudämnet, men ändå:

"I Sverige följs våldsbrottsligheten och den allmänna alkoholkonsumtionen åt. Mer tillgång till alkohol gör att fler dricker mer och det synliga våldet ökar. Så tycks ekvationen se ut. Och tvärtom. Mord- och dråpnivån var lägst mellan de två världskrigen när alkoholen kontrollerades hårdast genom motbokssystemet.

I dag sker hälften av den polisanmälda och registrerade våldsbrottsligheten i samband med alkoholpåverkan. "

http://www.vardguiden.se/Tema/Psykisk-ohalsa/Vald-och-overgrepp/Vald-och-alkohol/

Upp till toppen