Djurparker iFokus

Djurparker

Etikett: om-sajten-ifokus
Läst 1643 ggr
UllaNo
17

En härlig sajt

Måste få säga att den här sajten är jättebra. En lagom blandning av djur och djurparker. Det var min dotter som visade mej på den här sajten för en tid sedan. Hon tyckte att jag skulle gå in och läsa för man lär sej så mycket. Måste hålla med henne. Nu har jag läst en hel del här. All fakta är väldigt lättsamt och enkelt förklarat. Det är en lagom blandning av allt - djur, djurparker, fakta, skoj och allvar. Sitter och varvar ner stressen här för man kopplar verkligen av. Jag har fortfarande mycket att läsa här och ser fram mot flera timmar trivsam läsning. Detta trots att jag läst en hel del härinne.

Gittan
0

Håller med dig. Fast jag är ju jävig.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Maria
0

Här kommer en jävig tillFlört

/Maria

[NettanNo]
0

Ja sa ju att den var bra ju.

medde
1

Tack snälla rara ni. Vad glad jag blir att läsa i den här tråden. Sajten Medarbetare är så duktiga och trevliga, Dom är en tillgång till sajten att man kan inte nnat än att bli stolt. Vi tar upp djur både i häng och utanför. Vilket har blivit en del av sajten att inte bara vara inne i parken utan även njuta av djuren som finns både i det fria som i parken. För att man ska lära känna alla olika djur i olika miljöer. Det är väl det vi vill många gånger att bevarande projeketen ska leda till mer djur ute i det fria.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lilllufsen
0

Nästan bäst på internett

Bästa sajten på internet? Barnens iFokus så klart!

Kjelle
1

Tycker också den är bra. Just för att det är en så bra blandning av djurparker och djur i det vilda. Sedan tycker även jag att det är väldigt bra skrivet och lättsamt att läsa allt på sajten.

doggan
1

Toppen bra sajt, Jag skriver inte mycket men läser ofta här.

Hälsningar Doggan

Beldt_13
0

Nåt som saknas på denna sida är folk som jobar inom park eller som har en större kunskap om hur parkerna fungerar. Fler "expertutlåtanden" vore trevligt

Själv är jag snart färdigutbildad djurparksdjurvåradare men långt ifrån fullärd (något som jag aldrig tror man blir när man jobbar i Djurpark, man lär sig nytt hela tiden)

Leffe
1

Det finns de i admin som vet hur det fungerar. Du har nog också kunskaper så vi tar tacksamt emot dina kunskaper i trådarna. Du får gärna starta egna trådar också som många andra gör. Vill du dessutom skriva en artikel så är det bara att säga till

kamera0710
1

#8 När jag såg Kalla fakta om Parken Zoo verkade parkens ledning på vissa punkter ha urusel kunskap om hur den egna parken fungerar. Framför allt när det gäller insamlade pengar.

Sedan kan väl, tyvärr, representanter för parkerna ibland försköna verkligheten. Exempelvis när det gäller deras insatser som en modern Noaks ark, som ofta framhålls. Själv tror jag på denna punkt att detta citat (se länken) är närmare verkligheten:

"Men det skulle vara självbedrägeri att se djurparkerna som en räddare i klass med den bibliska arken. Det skriver Edward O. Wilson, biologiprofessor vid Harvard University i USA, i sin senaste bok The Creation. Djurparkerna har helt enkelt inte plats för mer än en mycket liten bråkdel av alla behövande djurarter. Dessutom har många djur uppfödda i fångenskap svårt att klara sig i naturen. Det gäller inte minst rovdjur.Brittiska forskare har nyligen gått igenom publicerade resultat från 45 försök att återinföra Lodjur, europeisk vidkatt, varg, brunbjörn, Utter och ett dussin andra köttätare på olika håll i världen. Djuren var antingen vildfångade eller uppfödda i en Djurpark. Drygt hälften av de vildfångade djuren överlevde i minst tre månader i sin nya miljö. För djuren från zoo var motsvarande andel inte ens en tredjedel, enligt en rapport i tidskriften Biological Conservation.

- Förmodligen är andelen i verkligheten mycket lägre. Vi har bara analyserat publicerade resultat, och projekt som misslyckas blir sällan publicerade, säger Kristen Jule, huvudförfattare till rapporten och doktorand i etologi vid University of Exeter, Storbritannien."

http://fof.se/tidning/2008/4/parken-som-arken

UllaNo
1

#8 Skulle vara dig jättetacksam om du skulle kunna skriva en artikel om hur utbildningen är och går till. För att inte prata om min dotter, som redan nu vid 10 års älder har som mål att jobba med djur när hon blir "stor". Hon skulle bara älska dig. Hon sitter och tar i sig allt som skrivs på den här sajten. Du kan ju en hel del om detta då du snart är klar.

medde
8

#8  Först har du fått tycker jag ett bra svar från en av sajten Medarbetare i #9. Helt okey från min sida.

Vi  alla i admin har erfarenheten av djur, och alla har det det på olika sätt. Sajten är inte en sajt för "expertis" som uttrycktes i tråden. Utan just för oss alla som älskar djur och då kanske just lite speciella djur.  Vi träffas under trevliga former på sajten och talar om djuren som vi brinner för. Det kan vara djur vi sett eller träffat på en Djurpark och vill berätta om det, då kanske i form det från parken eller så kanske vi berättar om det här djuret lever i det fria.  Vi berättar om djur både i hängen och utanför hängen, vi söker info om nationalparker runt om i världen och hur dom fungerar och vad för djur som finns i just den aktuella nationalparken.

Vi besöker djurparker och delar med oss mer än gärna om besöket här på sajten, i både bilder och i ord. Vi tar även upp runt om som det kanske mindre roliga som dock är en viktig sak för oss "vanliga" människor,. Kostnader runt om det hela, och kanske en del råd inför besöket som kan vara bra att tänka på.

Vi alla i admin är människor med olika erfarhet av, vilket är ett bra komplement för oss alla i admingruppen här på sajten.

Ingen är "expertis", ingen har utgett sig för att vara expertis" heller för den delen. Som det även skrevs i ett inlägg ovan, man blir aldrig fullärd. Vilket är det som just det härliga här på sajten, vi hjälper och byter erfarenheter av varandra. På den vägen kan vi alla växa och ge varandra kunskap. En kan om marinadjur, en är trogen besökare, en är student osv.. Tillsammans har vi en riktigt bra bredd och erfarenhet.

Vi talar och ibland debatterar om olika ämnen samt då kanske jakt, djurplågeri osv..

Sajten heter djurparker men den är inte vikt för expertisen utan för oss alla som älskar djuren i hängen och så även utanför hängen. Alla ska känna att dom kan komma in under trevliga former och delta i trådar och artiklar. ingen ska känna att det här är bara för dom invigda inom hänget, Det är inte vad sajten formades till att vara.

Som det står då man läser på nätverket om man vill starta en sajt

* Du måste ha ett stort intresse för det ämne sajten ska fokusera på.

Det är just vi vi alla inom admin gör och känner. Vi brinner för våra intressen och därmed sajten djurparker iFokus.

Beldt_13
0

Tyvärr så anser jag mig inte lämplig att skriva en artikel eftersom min svenska är alldeles för dålig. Sen har jag inte tid just nu då det snart är student och många kurser avslutas.

Det jag menar är att det vore kul att få höra från folk som jobbar i parkerna runt om i landet vad dem tycker i olika frågor som tas upp här på sidan. Vore kul att fått prata med nån från Parken Zoo som kunde förklara vad som hänt etc. (Något jag fått chansen via facebook och kontakter med ett par personer som jag lärde känna under min praktik där i våras)

UllaNo
3

#13 Jag tycker du skriver bra svenska. Tror nog att om någon från Parken Zoo hittar hit så är denne nog välkommen att skriva. Sajten ligger ju helt öppen på internet.

Så att säga att de som ansvarar för sajten inte har kunskap tycker jag var väldigt fult skrivet, men på bra svenska som alla förstår. Ärligt talat tycker jag det är dåligt att du klagar att de som är experter inte är med i sajtansvaret. Det är medlemmarna som gör sajten och du är medlem, men skriva som expert…ja då kan du plötsligt inte skriva. Tror säkert du kan få hjälp av de ansvariga. De kan säkert hjälpa dig rätta. Jag är också vanlig medlem och startar trådar i det jag gillar och vill ha debatt om.

Catwoman
2

Jag tycker det här är en av de bättre sajterna på iFokus.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Lasse
3

Visst är det en bra sajt.

#13 Att klaga är väldigt lättt, men när man har chansen att göra något åt det så blir allt plötsligt så svårt. Då skyller man på dålig svenska, men klagar jättebra på fin svenska. Då skyller man på bristande tid, men kan sitta och prata på Facebook.

Beldt_13
0

# 14 Jag har aldrig hävdat att dem som är admins på denna sida har dålig kunskap, det jag skrev var att jag önskade att folk som jobbar i parkerna skrev mer, de brukar oftast sitta på mer kunskap än var "civilt" folk har.

# 15 kan säga att min svenska inte är bra, korta texter är inte svåra att skriva men längre texter blir oftast svåra då jag har problem med stavning, ordföljd etc. Kan säga att min tid inte brister just nu men inom de närmaste veckorna kommer jag att ha väldigt mycket att göra då jag tar studenten i april och det ska sägas att jag är efter i ett par ämnen så kommer att ha mycket att göra

modoiten
4

Jag brukar läsa inne på den här sajten. Jag har aldrig skrivit tidigare, men känner mej tvungen göra det nug tycker att administrationen av sajten har kunskaper i ämnet. Jag gillar att läsa om djuren i och utanför själva djurparken. Skulle tycka att det väsentliga skulle försvinna om sajten skulle handhas av de som jobbar i en Djurpark. Då skulle den bli en sajt för en liten klick av människor och i princip bli en död sajt för allmänheten. Jag tycker den är perfekt nu för den tar upp lite om själva djurparken, lite om problemen i djurparken, lite om djurparker och natinalparker över hela jorden och lite om varje enskilt djur. En perfekt blandning med andra ord. De flesta kan alltså finna lite av vad var och en är intresserad av.

Det är sedan upp till var och en att få in mer av det man själv tycker om. Ta mig som exempel. Jag skriver mest på en av sportsajterna. Det är ingen där som skriver om mitt favoritlag. Inte sitter jag då och klagar på att det inte finns administratörer med den kunskap jag önskar de skulle ha. Vill jag att det ska skrivas om mitt lag får jag starta trådar själv för att det ska bli debatt om det. Detta gäller även på denna sajt. Vill jag att det ska pratas om det jag vill prata om så får jag starta det själv

#15 det går att skriva korta texter för att skapa tråd i det ämne man vill ha igång. När det gäller artiklar så har någon redan skrivit att du kan få hjälp när det gäller stavning och sånt.

Beldt_13
0

Det jag menar är att alla ska få skriva, men det jag menar att de vore kul om några personer från parker kom in och skrev lite då och då ge sin syn på saken i olika diskussioner

Leffe
3

#19 De är så välkomna och jag tycker det skulle vara kul att få lite olika syn på saker och ting. Sajten är ju för alla.

medde
6

#13 Blir lite förvånad då du skriver om att din svenska är inte bra. Vi alla är människor och ingen är perfekt, så det ser jag inte som ett hinder alls. Ärligt så tänker jag till och börjar fundera. Varför? Då du som 13 år startade upp en egen hemsida samt hjälpte till på en annan sida. Detta vid redan 13 år ålder.

Men som alla andra skriver. Vill någon från en park komma in och skriva så är den personen väl lika välkommen som alla andra medlemmar att börja skriva.

Men om vi tar sajterna här på nätverket. Hur många har "expertis" på sin sajt. På de flesta sajterna sitter som även vi här. Eldsjälar som brinner för det vi gör. Ta hockeysajten inte är det hockey spelare som sitter i admin. Utan eldjälar som brinner för sin sport och dess utövare. Kunskapen är hög och intresset är stort. Alla är välkomman in att skriva och man talar om och runt sporten. Är det inte det man söker på ett forum? Att ha ett " A spelare på sajten,.. Visst det skulle vara kul, men de flesta som är aktiva i sitt sport/arbete har nog inte den tiden, och se det även att en stor del, nu inte alla men en stor del, vill nog ha en slant för besväret att var skribent på en sajt.

Vi är sajt med en stora eldsjälar, och vi alla har olika erfarenheter och kunskaper. Men det är just detta som gör sajten..Vi har ett bra komplement till varandra. Som nog många andra forum fungerar på. Eldsjälar! Som gör sitt jobb helt ideellt och  gör det med en stor portion glädje och entusiasm! Det är eldsjälar det! Så att lägga in klagomål på sajten och dess admin är för mig en del av okunskap.

Beldt_13
0

# 21 jag var inte 13 när jag startade min sida, jag var 15.. Sedan har jag lade jag ner den ganska snabbt eftersom jag varken hade kunskap eller vilja att driva sidan

medde
3

#22 Då ber jag om ursäkt, trodde du var i samma ålder som din vän, men dock har du drivit en hemsida och hjälp till med en annan. Och det var språket du sade ej var ok. Så därför blev jag förvånad. Sidan ligger ju kvar ute på nätet, så den senast igår. Men jag lämnar den saken, då jag inte se det leder någonstanns, jag svarde bara på ditt inlägg, och ser ingen anledning att fortsätta. Du skrev jag svarde..

Beldt_13
0

#23 Tog bort sidan idag. är inte i samma ålder som min vän som nu är avstängd från denna sida p.g.a en enligt mig en småsak (vill inte starta något bråk) Sen tycker jag bara att det vore kul med fler djurvårdare på  sidan.

Nu lägger jag ner den här tråden för min skull

gromar1942
2

Jag tycker det här är en trevlig sajt med lagom blandning av allting. Lättlästa Gladartiklar. Trevliga disskusioner i lugn "samtalston".

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

medde
2

#24 ang din egen hemsida. är ju till dig vad du gör med den. Sidan var fin.

Det med din vän är något som jag inte talar om öppet ute på sajten då det inte rör andra medlemmar,, det sköts via pm och med den berörda om så skulle behövas.

Sajten ligger ute på nätet och vem som helst kan kika in här, vilken titel dom har vet jag inte, brukar inte fråga om det utan är gillar trevliga inlägg och samtal från vem som. Det brukar utveckla sig till mycket bra och intressanta inlägg, då det är en stor del medlemmarna som formar ett forum som är just ett diskussionsforum.

Lilldockan
1

Ja har lär mej mer om djuren här än i skolan och inte är de tråkigt som i skolan.

Ing-Marie
3

I en skala 1-5 så får Djurparker iFokus 5. Med andra ord toppen.

Det där med kunskaper, ansvariga och medlemmar så är det ju så att man behöver inte ha alla kunskaper. Många gånger räcker det att man brinner för ämnet. När det gäller ansvaret på sajten så ska de ansvariga se till att alla som skriver håller sig innanför lagarna och att sajten håller en stämning så att vem som helst vågar gå in och skriva eller ställa frågor. Det här är ju en sajt där jag kan tänka mig att det finns läsare från barn till vuxen och måna olika intressen. Sedan när det gäller önskemål om att vissa ska in och skriva så säger jag som många andra. Sajten är öppen och den som hittar hit har rätt att skriva.