Jättepandor flyttas
Nu flyttas jättepanorna från sin frihet till ett Zoo,
Vad tycker du. Rätt eller fel? Dt hela göra i försöken at rädda pandan. Men ska det ske på en bekostnad av deras frihet?
Länk till klipp
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag undrar om inte detta är enda sättet att rädda arten
Det ligger nog en risk att det är sant, men…
Fanns tydligen inte plats för dem i deras ursprungliga område. Ser hellre att man försöker skapa avelspar i hägn om alternativet är att de avlivas. Och dessa kan ju förhoppningsvis öka intresset för de vilda släktingarna.
En del vildfödda björnar, järvar och Lodjur etc. har ju också hamnat i svenska djurparker de senaste åren. Och för djurparkernas del har det ju varit bra, eftersom det varit problem med närbesläktade individer med åtföljande inavel hos många arter. (Varje generationsskifte innebär ju minskad genetisk variation i en liten population.)
Detta gör å andra sidan att jag ser med viss skepsis på möjligheterna till framtida återinplantering, något som exempelvis Parken Zoo ofta framhåller.
Ett litet citat (från 2008, länk till hela artikeln sist):
"Men det skulle vara självbedrägeri att se djurparkerna som en räddare i klass med den bibliska arken. Det skriver Edward O. Wilson, biologiprofessor vid Harvard University i USA, i sin senaste bok The Creation. Djurparkerna har helt enkelt inte plats för mer än en mycket liten bråkdel av alla behövande djurarter. Dessutom har många djur uppfödda i fångenskap svårt att klara sig i naturen. Det gäller inte minst rovdjur.Brittiska forskare har nyligen gått igenom publicerade resultat från 45 försök att återinföra Lodjur, europeisk vidkatt, varg, brunbjörn, Utter och ett dussin andra köttätare på olika håll i världen. Djuren var antingen vildfångade eller uppfödda i en Djurpark. Drygt hälften av de vildfångade djuren överlevde i minst tre månader i sin nya miljö. För djuren från zoo var motsvarande andel inte ens en tredjedel, enligt en rapport i tidskriften Biological Conservation."
Visst är jag med på vad du menar. Men det hela var lite att man tar dom "sista" och sätter dom på zoo. Som Leffe skrev att det är nog sista chansen att rädda dom, Men är var går grännsen på att "vara moder jord" för våra sista djur av hotade arter
#4 Ja, det är ju jättesvår fråga. Kaliforniakondoren var nere i totalt 27 individer när de sista frilevande fångades in på 80-talet. Nu är antalet i det vilda uppe i över 200, sedan ett antal återfått friheten. När infångandet skedde var det väldiga diskussioner om det var rätt. En del hade inställningen "låt dem hellre dö ut med värdighet, som fria djur". Sedan är ju frågan om det kommer att bli inavelsproblem när det varit så få individer.
Hawaiikråkan är tydligen utdöd i det vilda, men en stam finns i fångenskap. Det verkar dock vara stor tvekan om det är möjligt att återutsätta arten.
Det stora bekymret är vad jag förstår att biotoperna krymper och med det de djurpopulationer som lever i dessa biotoper.
#6 Det är väl som de säger i inslaget, djuren har minskad yta att leva på.