Annons:
Etikettparkenzoo
Läst 3350 ggr
Fawo
8/30/12, 4:21 PM

På Parken Zoo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit på 3 dagars kurs på Parken Zoo där jag lärt mig mycket om Miljöberikning och anläggningsdesign!

Det var riktigt roligt o lärofullt. Jag och min grupp fick göra inredning till Binturongerna samt förbereda och ha tigerdragkamp.
Ni som har varit på Parken Zoo har säkert sett tigerdragkampen!

Facebook video till tigerdragkampen:  http://www.facebook.com/photo.php?v=379524435454351

Bilden är när vi håller på med inredning till Binturongerna :)

// Fawo (;

Annons:
Fawo
8/30/12, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och sedan en bild när vi inrett lite mer :-)

// Fawo (;

Gittan
8/30/12, 4:22 PM
#2

Låter kul berätta och visa mer.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Fawo
8/30/12, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi fick gå runt och kolla på anläggningar samt diskutera kring vad som var bra, vad som var dåligt och vad man kunde hitta på för förbättringar.

Vi fick också använda fantasin och försöka komma på alla möjliga sorters miljöberikningar!

Här är en lite suddig bild på Jätte uttern som äter fisk Flört

// Fawo (;

kamera0710
8/30/12, 4:39 PM
#4

Själv tycker jag att detta inomhusutrymme verkar vara på tok för litet. Och jag reagerar på att djuren måste krypa genom en trång gång för att kunna röra sig mellan de två delutrymmena inomhus. Och i hägnet ute är det ju inte mycket till klättermöjligheter för dessa djur som, enligt informationen, till största delen är trädlevande.

Dessa djur verkar för mig vara ett bra exempel på att de ständiga bytena av djur i Parken Zoo inte alltid sker med den bästa planeringen.

De för året nya klolösa uttrarna tycker jag också var ganska deprimerande att se, eftersom de inte kan vistas ute under vintern. De är då hänvisade till ett minimalt inomhusutrymme.

Får ibland intrycket att man vill klämma in lite för mycket på den begränsade ytan.

Fawo
8/30/12, 4:45 PM
#5

#4 jo det var de vi diskuterade kring också.

De klolösa uttrarna är aldrig ute på sommaren heller, även fast de har möjlighet till det.
Om jag var en av de uttrarna skulle jag inte heller våga gå ut. Massa fiskar lika stora som dem själva i vattnet + okända varelser (apor) som hoppar omkring.

Ingen aning om vad deras collection plan är, men håller absolut med om att det är på tok för många djur på för litet utrymme.

Mushjortarna blev jag också jättebesviken på att se. Långt, trångt o smalt hägn precis intill en trädleopard.

// Fawo (;

kamera0710
8/30/12, 5:00 PM
#6

#5 Håller med om mushjortarna, där verkar resonemanget ha varit "här är några kvadratmeter över, då klämmer vi in en djurart till".

De klolösa uttrarna har jag sett ute vid något tillfälle, dock aldrig i vattnet.

En sak till i detta sammanhang är att Parken Zoo framhåller att man minsann anpassar anläggningarna efter djurens behov. Detta klingar falskt hos mig när jag ser vissa utrymmen, inte minst just binturongernas.

Annons:
Erika89
8/30/12, 6:02 PM
#7

Håller med om ovanstående! 

Sen kan jag känna att tex sandkatten borde ha ett bättre bakhägn eftersom den blir väldigt stressad när man kan se inomhusdelen från insidan av butiken..

[Jimmy.L]
8/31/12, 8:26 PM
#8

#5 Koi fiskarna hade dom väl flyttat, jag och brorsan såg klolös Utter simmande  vattnet när vi var där innan midsommar.

Erika89
9/1/12, 10:22 AM
#9

#8 När jag var där i början av audusti var Koifiskarna där tyvärr…

[Nynäs]
9/6/12, 9:43 AM
#10

Bytesdjur och rovdjur lever ju tillsammans i naturen, varför skulle dom inte kunna på i samma anläggning med galler imellan sig?

medde
9/9/12, 7:46 PM
#11

Stressen..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: