Flicka biten av varg
En flicka blev biten av en varg på Kolmårdens Djurpark, det var efter stängningstid som hon besökte vargarna med en djurskötare.
På något sätt tycker jag att vi visar för lite respekt för djuren. Vi är inte odödliga bara för att vi är människor. Det gäller även om djuren är instängda och sköts av människor. Det är rovdjur vi har att göra med. En ny människa med nya lukter i reviret kan till och med jag inse att det kan sluta illa
Det var en likande story för något/några år sedan en skötare tog in sina "vänner" för att få hälsa på vargarna.. Den ena vargen nitade till en av dom som kom in hänget.. Varför inte?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har besökt hägnet och om man följer djurvårdarens instruktioner finns ingen risk till skada. Att hon var vargrädd var ju mycket olyckligt i sammanhanget och jag hoppas att man i framtiden kommer att fortsätta se till att alla besökare i hägnet känner sig trygga.
Bättre regler tror jag dom behöver, nu var det väl nån h*n tog in utan okej från "ledningen".
KLart man ska känna sig trygg där och det tror jag dom flesta gör. Men det är djur och då är det även naturligt att det "kan" hända något. Så fö rmig faller ingen skugga över vargen.
Det som hände för ett par år sedan var också men en djurvårdare med (självklart) Men olyckan var framme. Naturligt.
Nej, inte alls. Det sker nästan dagligen och är ett sätt för djurparken att få intäkter även under vintern. Att kela med vargar en stund kostar sådär 1100 kronor.
#6 Under vintern? Finns ju även under sommaren..Eller har det slutas med det under sommartid?
Nä, men vad jag menade är att det är ett koncept som inte bara går ut på att "släppa in folk" utan har också en komersiell och utbildande poäng. Kolmården vill ju kunna hålla igång året runt och pekar då speciellt på dessa aktiviteter vintertid när parken inte är öppen.
Fast denna gång var det ju under kompis stund, flickan kände ju djurskötaren. Frågan är om fler kände till denna besök eller om det endast var flikan och djurvårdaren som var på plats.
Om man läser texten står det ju att hon var med familjen, som kände skötaren. Känns ganska orrelevant om de kände djurvårdaren eller inte.
Vi vet inte om familjen var närvarande när hon gick in. Och inget i artikeln säger att hon betalade för det.
Det besöket som hamnde i press som jag talade om.. Det besöken var inte ett som var upptaget som ett betaltbesök. Utan en kompis sak till en annan kompis.
Jag tycker i alla fall att det är fel och oansvarigt att barn och rovdjuren kan komma åt varandra även om det så skulle vara 250 vuxna bredvid