Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 1264 ggr
medde
3/28/11, 11:19 AM

Björnungar övergivna

Vi skrev tidigare om en björnhona som rivit en pojke under helgen. Det visade sig att att pojken råkat av misstag kört över med skidor honans ide. Där hon även hade ungar. Honar flydde till skog iefter händelsen och inte återvänt till sitt bo och ungar. Björnugarna riskerar nu att dö av svält om inget händer.

Orsa Djurpark har nu anmält sitt intesse att ta hand om dessa ungar, Nu under dagen kommer Naturvårdsverket länsstyrelsen samt polis ha möte för att fatta ett beslut om vad som ska ske.

Vad tycker ni är rätt, Ska människan ingripa för att rädda ungarna eller ska naturen ha sin gång. Jag är för att rädda dessa ungar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Leffe
3/28/11, 1:36 PM
#1

Människan ska ingripa. Det var ju inte naturen själv som ställde till problemet utan det var människan som förstörde och då bör människan rätta till det

Ypsilon1
3/28/11, 4:57 PM
#2

Jag håller med er. Tyvärr som det ser ut kommer det inte att hända. Men det finns hopp om att björnmamman skulle komma tillbaka till idet. I lördags spårades hon i närheten.

källa: expressen

Leffe
3/28/11, 10:27 PM
#3

Hur kan man tro att honan ska komma tillbaka när man varit så nära så man kunnat fota detta och med skidutrustningen i boet?

Video

Leffe
3/28/11, 10:28 PM
Leffe
3/29/11, 4:40 AM
#5

Orsa Djurpark står redo att ta hand om ungarna

Läs mer

Ypsilon1
3/29/11, 7:43 AM
#6

Vädligt tråkigt att länsstyrelsen dröjer detta så länge :(

Annons:
Leffe
3/29/11, 11:17 AM
#7

Det är inte svårt att förstå däremot. Det är åter ett sätt för människan att visa sin maktfullkomlighet mot djur och natur. Samtidigt är det ju ett sätt för de som inte gillar rovdjur ett sätt att minska beståndet av rovdjur utan jakt.

Visst ska nauren ha sin gång, men i detta fall var det människan som kom in och förstörde jämvikten i naturen. Det är som jag skrev i "En känslig tid" en sårbar natur just nu

Leffe
3/29/11, 2:04 PM
#8

Björnungarna är avlivade

Läs här

Vad kommentarer det är där också

Ypsilon1
3/29/11, 2:44 PM
#9

Vilket tragiskt slut! Jag hoppades fortfarande på ett positivt beslut, på att de skulle flyttas till Orsa Parken. Det är bara så orättvis att låta dem dö, vänta till det blivit för sent. Orättvis för att som TS och #1/7 har också skrivit det är människan som orsakat det hela.

medde
3/29/11, 2:54 PM
#10

Mycket trist att få höra det här beslutet! Eller kan man verkligen säga så? Ärligt är jag inte ett dugg förvånad av detta som just nu skett. Rent av skandal är mina tankar om att ungarna nu är avlivade.

För mig så svensk! Kvarnen ska mala så långsamt och det hela slutar med att dessa björnungar är i så dåligt skick att enda lösningen är avlivning. Agera snabbt och beslutsamt är inte något vi är bra på i landet. Vi människor har förstört något, då är det våran sak att göra något åt det hela, i snabb takt.

Kan inte tro att någon riktigt trott att björnhonan skulle återvända Dom som verkligen kan björn har ju sagt sitt, att till det finns inte en chans. Hon befann sig över 5 km från där ungarna fanns.  Nu har vi 3 ungar mindre och en björnhona som inte mår bra. Grattis till dom berörda!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rumblebee
3/29/11, 9:25 PM
#11

Fy… man blir ju äcklad av att vara människa när man läser om sånt här…. varför måste bokstavligt talat allt pratas igenom under flera dagar? Svårt att få ändan ur eller vad =/ Speciellt om det redans fanns i alla fall en park som ställde upp..

Jag har inga problem med att naturen har sin gång, men som sagt, det här var ju som andra sagt, pga mänsklig inblanding. Känns lite som att människor är bra på att blanda sig i saker och bara röra till det hela tiden.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: