Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettsvenskadjurparker
Läst 1453 ggr
medde
0

Säkerhet på parkerna

Då och då hör man om att olyckan varit och djur och människan har kommit i kontakt på ett sätt som inte varit tänk.

Jag upplever säkerheten ganska god på svenska parker och tyvärr lite mindre på några utländska man varit och tittat på. Dock några ska jag tillägga vi ska inte dra alla överkanten. Men visst finns det "dumskallar" som den kvinnan jag talade om då jag var i safariparken (Kolmården)i sommras som bara lämnar bilen med en cigarett  i munnen och tar en prommis ute i parken.

Man har ju både läst och hört om saker som varit illa på utländska parker, då som djur som rymt och folk som klivit in för nära för att få en bra med sig hem….Sen bang! Visst är det fel. Men att det även  finns en möjlighet att kunna ta sig så nära.

Säkerhet på parkerna

Hur upplever ni säkerheten på våra djurparker. Vore jättekul att få höra vad ni tycker om våra parker. Även dom utländska. Vill höra allt från säkerhet för djuren och säkerheten för människan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

fotokrafs
0

Ja, du. Jag vet ju inte vad som försiggår bakom kulisserna så att säga, det har ju vad jag hört både rymt vargar och björn på/i/från svenska djurparker (sen sälen Juni såklart).

Men som besökare har jag nog känt mig trygg, men visst vill man bli skadad kan man nog komma på ett sätt.

PS. Har sett en hare i tigerhägnet, den borde nog inte känna sig helt säker.

sissie
0

Det finns alltid dom som tror att det inte är så farligt som inte förstår att detta är vilda djur. Vilda djur som dessutom tappat den naturliga respekten för människor så att det kan bli extra farliga för att de helt enkelt inte är rädda för oss.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Vi hade för ett par år sedan en björn som hoppade upp bilen och bet lite i den ocksåFörvånad

nera
0

# 3 Förvånad

Trygghet är väl A och O på en Djurpark. Annars skulle det inte fungera antar jag.

Men är olyckan framme så är den. Det är ju hur som helst vilda djur som finns i parkerna.

medde
0

AnneN har nu lagt in en tråd som var ganska intressant, då det är lite vad jag just fiskar efter i tråden. Säkerheten i parkerna.

medde
0

Vore jättekul att få mera åsiker om säkerheten. Finner detta ämne ganska spännande

StefanW
0

Så länge man har med den mänskliga faktorn att göra så kommer vi nog att få fortsätta att se mycket tokigheter. Personligen tycker och känner jag mig trygg när jag framför allt besöker svenska parker att de har tänkt på både djurens och besökarnas säkerhet. Sedan har man folk som skall mata djuren med vad de själva har i händerna, vilket inte alltid är det bästa för djuren…

Stefan - Modellbyggare

medde
0

Det med mänskliga faktorn stämmer väl, tänk att dom alltid ska till det.

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Satt och tittade på Animal Planet, då dom just tog upp det här fallet om tigern Tatiana.

Hon hoppas ut ur sitt häng efter 3 killar som dom tror hade varit ochh retat henne.

sissie
0

Jag förstår inte det där med att retas med djur. Vad väntar dom sig ska hända?

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Det sägs att det hände men inget bevisat, dock ett skoavtryck på räcket vid tigerns häng. Men visst händer det,

Tänker på Lejonet i Kabul som vi skrev om tidigare på sajten, då en man klev in till lejonet, vilket dödade denna man, och en släkting ska hämnas och slänger in en handgranat. Rent ut sagt ¤%#"¤%#!

Vet inte om du sett den tråden. Ska kolla efter den

Vikke
0

#11  Förvånad handgranat?!

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

nera
0

Säger detsamma som Vikke Förvånad

medde
0

Läs tråden om Lejon i kabul, den tråden finns här på sajten. Mycket sorlig historia om den vackra Marjan. Titta på bilderna i tråden så ser du vad jag menar, så vacker han var,

nera
0

Ska kolla den igen.

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkvärt!

Stefan - Modellbyggare

sissie
0

Den var bra. Snacka om "Mata INTE Djuren!"Skrikandes

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Mycket tänkvärd skylt

sissie
0

Hittade denna video. Där kan man tala om dålig säkerhet i parken. Rynkar på näsanDit skulle jag aldrig gå. Sen kan man ju ha en del att tycka om besökarna också förståss.Obestämd

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
0

Förvånad ja, vad säger man…De får skylla sig själva

medde
0

Som vanligt finner jag ej ord när man ser det härTyst

sissie
0

Jag kan tänka mig att det är många länders zooparker som säkerheten brister extremt.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Mycket stämmer i det du säger. Man har beökt olika länder då man varit ute och rest. Och??

sissie
0

Hittade denna videokommentar utav Kolmårdens chef Mats Höggren.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

#24 Den ska jag genast ta och titta på.

Pierre04
0

#24Ser ingen länk kan du ge oss den e du snäll.

fotokrafs
0

#26 Kolla #24 igen.. "Ladda ned fil" står det..
I annat fall kan du klicka på samma länk HÄR Skrattande

Chanku
0

Upplever att säkerheten i de svenska djurparkerna är bra. De gånger olyckor händer har det oftast berott på "dumma" turister. Dvs sådana som går över säkerhetsstaket och struntar i varningsskyltar. Olyckor med djurskötare handlar ofta om att det har blivit strul med "avskiljningen". När inhägnader städas så stängs alltid djuren undan, men ibland så glöms det bort eller så fungerar inte grindarna som de ska.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

sissie
0

100% skydd mot olyckor går nog det aldrig att få, men man kan alltid ha det som mål.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Visst är det så! Men det jag ville på ett sätt är att ta fram de olika säkerhetsföreskrifterna som finns. Det är så enormt stor mellan parker i olika länder, och när dom faller så är det som gott som alltid på djuren bekostnad. Det är där jag går i taket. Många djur i vissa parker kan ha det hemskt. Nu talar jag inte om i sverige utom utanför våra gränser.

Då man varit utomlands och sett vissa parker. Inte har det varit ett nöje att se. Utan man varit grågfärdigt i stället.

Chanku
0

Många länder utomlands har ofta en urkass djurhållning överhuvudtaget. Till viss det kan vi "turister" ha en talan. Dvs betala inte för att fotas med djur, besök inte parker som behandlar djuren på ett dåligt sätt, köp inte föremål/medicin gjorda av djur och ät inte mat som du inte vet säkert vad det är gjort av. Egentligen borde man dock besöka parker med dålig djurhållning för att öka upp parkens ekonomi, men samtidigt vara tydlig med att parken behöver förbättras.

Det är så fruktansvärt tragiskt när man ser djur i alldeles för små inhägnader som dessutom till största delen består av ett betonggolv. Däremot inte sagt att en stor trevlig inhägnad gör allt. Miljöberikning är också en stor del i att få djuren att trivas.

En del djur går ständigt runt och letar utvägar och trycker sig sedan ut ur små hål där man inte trodde det var möjligt att ta sig ut.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se