Annons:
Etikettsvenskadjurparker
Läst 657 ggr
kamera0710
2015-11-08 14:57

Kulturartikel om vargattacken i Kolmården

En kulturartikel i Svenska Dagbladet förra söndagen tar upp fallet med skötaren som dödades av vargarna i Kolmården. Den kommer även in allmänt på människans förhållande till vilda djur. Jag började läsa artikeln och blev allt mer frågande om skribenten har koll på fakta.

En bit in i texten kan till exempel man läsa:

"Jonglören och fågelimitatören Jan Lindblad blev något av en folkhemsikon tack vare sina naturdokumentärer och de skivor med fågelläten som dominerade hitlistorna. Och, inte minst, för att han och sambon Pia Thörn lät föda upp de båda tigerungarna Lillan och Rani på en ö i sjön Valdemaren, något som han skildrade i dokumentärserien ”Våra tigrar”. Vad som inte framgick av programmen var att Lillan en gång rymde och simmade till fastlandet. En kvinna hittade tigern i sitt hem. Hon lyckades stänga in det stora rovdjuret i köket och ringde skräckslagen polisen. När även Rani lyckats rymma sjövägen bedömdes riskerna med att föda upp tigrar i en vanlig svensk sportstuga som alltför stora. Djuren återlämnades till Kolmården."

Detta är rena struntpratet. Att tigrarna lyckades ta sig till fastlandet från en av öarna där de hölls stämmer - och det är även med i en av filmerna i TV-serien "Våra tigrar", den som vill kan lätt kontrollera det. (Jag har alla fyra på VHS och ser om dem ibland.) Efter denna incident flyttade de därför till en annan ö, längre från fastlandet. Inget nämns heller om det faktum att Lindblad tog sig an dessa tigrar för att de skulle ut i det fria - för att minska inavelsrisken när tigerpopulationer blir alltmer avsnörda från varandra. När man läser artikeln får man snarare intrycket att Lindblad betraktade dem som stora tamkatter.

Tills motsatsen bevisats vägrar jag därför också att tro på uppgiften om att en kvinna hittade en av tigrarna i sitt hem – de betraktade ju Lindblad och hans fru som tigerföräldrar och var livrädda för andra människor.

Längre in i artikeln kan man läsa:

”Låt oss lämna Kolmården ett ögonblick och bege oss till södra Spanien. Vid ett slitet campingbord bland Andalusiens berg sitter Daniel Weigend i skinnbrallor och underarmar sönderrivna av vargklor. I en friggebod förvarar han två vargvalpar som jag just bevittnat hur han hårdhänt matat med nappflaska. Jag har sökt upp den inflyttade tysken för att prata med någon som har lång erfarenhet av vargar men inga lojalitetsband till Kolmårdens Djurpark.

– Förvånad? Inte ett dugg. Att låta turister närma sig en vargflock betraktar jag som både livsfarligt och kriminellt, säger han.”

Vilka kvalifikationer denne Daniel Weigend har får vi dock inte veta något om. Den svenske vargforskaren Olof Liberg, som inte heller har några lojalitetsband till Kolmården, var betydligt ödmjukare. Han kan höras via länk 2, i en intervju efter denna händelse.

Någon annan medlem eller läsare här kanske också hittar andra lika grova felaktigheter?

http://www.svd.se/det-vilda-folkhemmet

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2983&artikel=5155965

Annons:
Catwoman
2015-11-08 20:33
#1

Det verkar inte vara en så genomtänkt artikel

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Upp till toppen
Annons: