Djurparker iFokus

Djurparker

Etikett: parkenzoo
Läst 1771 ggr
Bettan
0

Parken Zoo döljer nidbilder på tåg

En mamma ansåg att bilderna på ett tåg som kör runt barn på Parken Zoo i Eskilstuna var nidbilder av svarta personer.

Läs mer i SvD

Ha en bra dag

Sport iFokus

Leffe
0

Synd att det inte stod mer i artikeln så man riktigt förstod vad det handlade om

Bettan
0

Vet inte heller, men tänkte någon kanske kan förklara.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Memento Mori]
0

Bilderna syns på:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/rasistiska-bilder-pa-parken-zoo-malas-over

Kan väl förstå vad kvinnan reagerade på men tycker det är något överdrivet.

Bettan
0

#3 Tack. Kan förstå reaktionen, men det är ju målningar.. Undrar varför de inte från början målade dit djungeldjur. Det är ju på en djurpark

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
0

Lite överdrivet tycker jag, men ligger det inte mycket i att eftersom det "blåst" lite om Parken Zoo så är folk lite mera på? Men det är klart liknande  gäller ju även bråk om Tintin numera.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Moa-]
2

Märkligt att någon köper in och sprider sådana bilder i Sverige på 2000-talet…

30-talet är en sak, världen såg annorlunda ut då, samma kunskap som vi idag har förelåg ej, men att år 2002 stödja samma nedlåtande bilder är helt oförklarligt. Självfallet skall ett djungeltåg ha bilder av djungeldjur och inget annat!

medde
3

# 6 Finns det inga människor i djungeln? Tåget köptes in för flera år sedan. Varför har det inte sagts någon om det under alla år som passerats? 30 talet är nog lite väl tilltaget tycker jag.. Ta Tintin inte är han från 30 talet. Men behöver inte se illa i allt, Men det är ju klart allt är upp i betraktarens öga och tolkningen lika så-

Visst kan jag tycka att är det en Djurpark så är det kanske bra med bara djur, men

CatchFatch
0

Det tåget har funnits jätte länge på zoot. Detta var en av väldigt få "karuseller" som fanns när jag var liten, idag är jag 20 år och istortsett alla karuseller är för mindre barn idag.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Moa-]
0

CatchFatch; låter ju väldigt märkligt när parken köpte in tåget 2002, för ungefär 10 år sedan… =P

medde
3

#9 Men inte är det så märkligt. Tågen köptes in runt då CatchFatch var ca 10 år. vilket jag ser som liten..Är men i dagens läge 20 så ser man nog sig som liten då man var 10. inget märkligt alls

Bettan
0

För tio år sedan var vi rätt så upplysta om att vi har färgade invandrare i landet. Vi visste troligen även då att det kom färgade besökare till parken. För mig är det inte så stort, men jag har förståelse över att man kan reagera på bilderna. Tycker fortfarande att har man ett litet tåg som rullar i ett djurparksområde så borde man måla bilder på djur som finns i djurparken.

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
0

Instämmer med dig Bettan. Det är nog det bästa man kan göra.

CatchFatch
1

#9 som de andra säger så var jag då 10 år och då ser jag mig själv som liten :P Jag vågade inte ens gå in i dåvarande spökhuset förän jag var 13.. Det "spökhuset" var att man satt i en vagn, åkte in i huset och sen var det bara dockor och typ.. gipsfigurer som satt längst väggarna :D

#11 Dock tycker jag att det nästan är konstigt att man såg bilderna då jag var tvungen att kolla upp på svt vad det egentligen var för bild. Det är alltså ingen man märker om man inte går och letar efter dem. men ja, på ett djungeltåg så borde man nog ha bilder på just djungel djur och växter

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Kryddis
1

"Ta Tintin inte är han från 30 talet."

Jo, första seriealbumet med Tintin publicerades 1930.

[NettanNo]
0

Ja har vart där mycket och åkt med. Har inte nån gång tittat på bilderna utan bara - där är tåget.

medde
1

#14 tack. Kul att veta