Annons:
Etikettsvenskadjurparker
Läst 1314 ggr
[Blue_Lugia]
2013-06-14 04:24

Vilda möten delfin

Hej! Först vill jag bara säga att jag inte har för avsikt att göra någon arg eller upprörd.

Men som en del av er säkert vet, så finns det ju möjlighet att få guidad tur i delfinariet  eller närkontsakt delfin som exempel.

Jag har naturligtvis inte tänkt ägna mig åt sånt.

Vad jag vill komma till är; Hur förhåller ni er till detta??

Som man hört och även jag till viss del kan tycka så finns det kritik mot delfinaruim och även djurparksdjur i övrigt.

Men delfiner i fångeskap är ett känsligt ämne för många.

Om dom "intressenter" som bokar in sig på Närkontakt delfin exempelvis och betalar en rätt stor summa, för hela evenemanget så borde ju någon form av intekten gå till själva djurparken, gynnar man inte delfinariumen då?

Det pratas om att man "bidrar till att rädda delfiner" osv. men jag ställer mig ytterst tveksam till detta.

Låter mest som tomma ord i mina öron.  Nästan som ett lockbete för att locka kunder att visa upp delfinerna.

Som sagt, detta är min personliga åsikt.

Annons:
kamera0710
2013-06-14 13:02
#1

Ja, många ifrågasätter ju hur bra valar och delfiner i fångenskap egentligen mår. Själv har jag dock inte tagit del av några studier eller så och har svårt att uttala mig om huruvida det är belagt eller om det snarare är åsikter. Sedan kan väl alltid djur i fångenskap vara ambassadörer som ökar intresset för sina vilda släktingar. Å andra sidan - ska vi ha dessa ambassadörer om de lider i fångenskapen? Inte alldeles enkelt att svara på. Själv kan jag ganska ofta i parker känna att en del av mig ställer frågan: Vad har vi för rätt att hålla dessa varelser instängda? (Jag syftar då inte bara på delfiner.) Kluven i frågan lär jag väl fortsätta att vara…

[Mustangcab]
2013-06-14 13:36
#2

Sälv har jag nästan haft närkontakt med en flock delfiner då jag stod fram på backen på ett fartyg och hörde något i bogsvallet och böjde mig fram och såg att det var delfiner som lekte där, framför oss i just bogsvallet😃

Bettan
2013-06-14 14:05
#3

Jag har svårt tänka mig vattendjuren, som  i sitt naturliga tillstånd rör sig över de stora haven av vissa anledningar, mår bra i en bassäng. Det är bara en tanke jag har. Om det är så eller ej vet jag inte

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
2013-06-14 19:22
#4

Jag har jobbat på en marinpark.. så mina dagar var enbart delfiner och show. Vilket fick mig att "Sadla om helt och hållet. På våran lediga tid åkte vi ut till andra marinparker i närliggande länder och även sökte vi upp dom vilda. Jag är i dag en total motståndare till ett ha marina djur som just delfiner och späckhuggare i dessa shotsglas som dom lever i. Alla möten med dom olika som vilda och dessa som lever i parker.. Vilka skillnader……Ord räcker en till.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: