Årets Nyhet på Parken Zoo
Nu när Parken Zoo fått ett föreläggande om att man inte får skaffa några nya djur under 2013 satsar man i stället på "döda ting" i form av en dinosarieutställning, se länken. Och visst, det får hellre vara nyheter av denna typ än ett evigt bytande av levande djurarter som förevisas.
Inför sommarens besök är jag också väldigt nyfiken på om de har kvar skyltarna där besökarna "informeras" om att i Parken Zoo ligger ribban så mycket högre än andra parker och lagens minimikrav…
Vad som än händer i framtiden har nog höstens turbulens varit en väldigt nyttig knäpp på nosen för denna anläggning.

Sånt tror jag också kan få folk att komma. Det behöver inte alltid vara nya levande djur. Det är intressant med gamla förhistoriska också. En bra idé tycker jag. Vi får se hur den slår.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Vi ska se dom.

Under dagens städpass hittade jag en tidning om sevärdheter i Eskilstuna med omnejd, bl a om Parken Zoo, från sommaren 2012. Den bjöd på några rejäla gapskratt efter den cirkus som varit.
Om djuren i Parken Zoo står bland annat: "Här lever de ett liv som är så likt det fria som bara är möjligt. (…) Arbetssättet i Parken Zoo har vunnit genklang världen över."
Om deras arbete med miljöberikning säger dåvarande parkchefen Helena Olsson ödmjukt: "Våra skötselsråd har införlivats i flera andra länder, vi är Europaledande på området."
Detta är ju ungefär vad flera av "informations"-skyltarna i parken har innehållit. Det skall, som sagt, bli mycket intressant att se om Parken Zoo beskriver sig själva i lika stora ord nu, när det ju kommit fram att man i många fall inte ens klarar lagens minimikrav. Eller om de har hut nog att dämpa de stora orden.

#3 Vad kan man säga om det hela.. Lika bra man är tyst om parken zoo🤫 Men med ny ledning kanske det blir bättre med reda och ordning.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Efter höstens och vinterns turbulens har det tydligen varit oklart fram till förra veckan om Parken Zoo alls skulle kunna öppna som planerat. Nu är det i alla fall klart att parken öppnar den fjärde maj, se länken.
Det verkar i alla fall bättre nu än när länsstyrelsen tog sitt beslut om att inga nya djurindivider får tas in.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=87&grupp=18585&artikel=5510679