Etikettdjurparker
Läst 1013 ggr
Gittan
2012-12-06, 09:05

Det slutade lyckligt

En Davidshjort rymde från djurparken Zoolandia i Finland för över en vecka sedan har man nu fångat. Djuret rörde sig i närheten av djurparken och i måndags fångade djurparkspersonalen den. Detta var alltså en händelse som fick ett riktigt bra slut.

Davidshjorten på bilden är inte rymmaren.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Maria
2012-12-06, 09:08

Åh, det var skönt att höra.

/Maria

Mantissa
2012-12-07, 20:16

Tur att allt gick bra.

När jag var i finnland såg jag en flock vitsvannshjortar en morgon. De hör hemma i nordamerika om jag inte har fel. Kanske vi har en population davidshjortar så småningom i vårt grannland i öst

[peter54]
2012-12-08, 17:02

Vitsvanshjorten (Odocoileus virginianus) inplanterades i Finland under 1930-talet. Det anses vara ett av världens mest framgångsrika inplanteringar och stammen är numera jaktbar

Den finska vitsvanshjorten har några gånger setts i nordligaste Sverige, vid gränsen till Finland. Svenska Naturvårdsverket och Jordbruksverket ser negativt på invandringen av flera skäl, bland annat för att den är bärare av en hjärnmask som inte påverkar den, men är dödlig för älg.

Vitsvanshjorten är den mest spridda hjorten i Amerika och från att ursprungligen mest ha förekommit i östra delarna av centrala USA, finns den nu från Kanada i norr ner till Mexico i söder.

Bambi är en vitsvanshjort.

medde
2012-12-09, 20:33

Gillar bra slut

#3 Vem har inte älskat den underbara bambi filmen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen