Sveriges nyaste djurpark
Ni har väl inte missat djurparken Kungsbyn utanför Västerås i Västmaland.
Djurparken är inne på sin tredje sommar och har tema "Djur i människans tjänst" dvs djur som på ett eller annat sätt påverkar eller påverkas av oss människor.
Dels lantbruksdjur som kor, får osv, men även vilda djur som påverkar oss genom jakten eller genom sina skador på skogsbruket som t.ex Älg.
De visar även skillnaderna som blir då vi människor "lagt oss i" djurens utveckling genom exempelvis riktad avel hos kor och får.
Det är en mysig Djurpark som forfarande är i sina unga år och håller på växer för varje år. Djurparken satsar även på en hel del aktiviteter bl.a. älgmatning, traktor och vagn i vilthängnet, klapphage, ponnyridning och en hel del andra aktiviteter.
Det är även här jag började min praktik för två år sedan när jag gick djurvård på gymnasiet och där jag stannade kvar efter gymnasiumet och jobbar nu :)
Tycker att det är en Djurpark som inte allt för många känner till och som förtjänar ett besök! Väldigt uppskattat av barnfamiljer. Har en hel del besökare som bor i närheten som inte ens visste att det fanns en Djurpark där, om dem visste så trodde dem inte att den var så pass stor som den är.
www.kungsbyn.se
Hemsidan är inte helt uppdaterad och en del info är från förra sommaren, för en bättre uppdatering så kan man besöka deras facebook sida där vi djurskötare uppdaterar med bilder rätt så ofta.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Tack för tipset. Hade ingen aning om den
Kulit