Annons:
Etikettutrotningshotade
Läst 1127 ggr
Schniigel
2012-05-31 23:00

Förslag på art?

Hejsan!

Jag går en andra året på djurparkslinje där vi läser en kurs som heter "Utrotningshotade arter" och vi har fått en uppgift där vi ska välja ett valfritt hotat djur och fördjupa oss i just denna art.
De finns en del punkter som ska finnas med i arbetet, några exempel på dessa är:
*Fakta om arten, vilka problem finns och vilka är konsekvenserna?
*På vilket sätt är ämnet förknippat med små populationer och bevarandearbete, vilka hot finns?
*Vad görs för att minska hoten,fungerar det?
*Vad finns det för skäl att prioritera bevarandearbetet?
*Finns det några organisationer som engagerar sig i arbetet?
*Hur ska problemet kunna åtgärdas långsikt?
*Vilka följder har problemet fått`?
*Vilka lagar och regler är aktuella? hur påverkar de?
*Vad kan "vanligt folk" göra för att hjälpa till?

Nu är det som så att vi är mitt uppe i att avsluta alla kurser och jag har tyvärr varit sjuk en del och de har resulterat i att jag ligger efter och har väldigt mycket som ska göras nu så eftersom min hjärna är uppe i varv hela tiden så känner jag att jag inte kommer på något intressant djur att skriva om, därför tänkte jag höra om ni har några förslag?
Det spelar ingen roll vad det är för typ av djur så länge det finns tillräckligt med information så att jag kan hitta svar till ovanstående frågor.

Alla förslag uppskattas, tack på förhand! :-D

Annons:
Schniigel
2012-05-31 23:02
#1

Såg att jag kastat om vissa ord, hoppas ni förstår vad jag menar! ;-D

joheck
2012-05-31 23:14
#2

Här har du några exempel:

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/artdatabanken/rodlistan/exempelarter1/#Klimat

Står även lite om arterna och så kan du även söka i rödlistan.

[Havsödlan22]
2012-06-01 21:32
#3

Vilken skola går Ni på?

Schniigel
2012-06-02 00:00
#4

Himmelstalund i Norrköping :-)

Schniigel
2012-06-02 00:08
#5

#2 tack så mycket… har fortfarande inte bestämt mig, får klura lite till på det ;-D

calendrium
2012-06-02 13:06
#6

Jag skrev om chimpanser, nästan exakt samma arbete som dig(minns inte om det var i kursen världens djur eller utrotningshotade arter) men det fanns mycket info om dem, särskilt på engelska :)

Annons:
Schniigel
2012-06-05 00:13
#7

#6 Jag kan tänka mig att det finns en hel del intressant fakta att hitta om schimpanser men jag håller på att göra en etologistudie på schimpanser i ett annat ämne så tyvärr känner jag att jag inte vill ta samma djur utan variera mig lite.
Det skulle vara intressant att välja ett djur som skulle leda till stora negativa konsekvenser för oss i fall de blev utrotade men ja… jag har nån dag till på mig att välja! ;-D

Ulricah
2012-06-06 09:34
#8

Grodor, korallrev - båda håller på att försvinna och skulle ge stora konsekvenser.

Kommer inte på nån speciell art som är hotad på rak arm, men ett bytesdjur till tex tigern skulle också vara intressant.

Noshörningar är extremt hotade just nu, vad gör alla kineser när noshörningshornen är utrotade?

Schniigel
2012-06-07 22:41
#9

Tack så hemskt mycket för alla förslag! :-D

Upp till toppen
Annons: