Annons:
Etikettprojekt
Läst 19046 ggr
Ypsilon1
2010-12-28 20:45

Libearty

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Libearty – där Björnarna får liv igen. Som partners under bedömningen av gatuhundarnas situation i Rumänien, 1998, ber WSPA att Cristina Lapis (grundare av djurskyddsföreningen Milioane de Prieteni – Miljoner av Vänner) gör en mer eller mindre formel undersökning om björnarna som hölls i fångeskap vid olika restauranger i Brasov, ett rumänsk län som ligger i det vackra Transylvanien. Cristina börjar undersökningen på en gång och det som hon kommer att upptäcka är tragiskt och chockerande.

När vi tänker på björnar, föreställer vi oss dem som majestätiska giganter som härskar skogarna, men där, i de små burarna, brända av den hetaste sommarsolen, plågade av vinterfrosten, utan att ha lov att gå i ide, vanvårdade och glömda för att svälta ihjäl, att drunkna i sina egna avföringar och utan att ha något annat att göra än att själv-lemlästas, är skogarnas giganter berövade all sin värdighet. De är berövade allt det som betyder att vara björn - de är berövade deras liv. Den outhärdliga verkligheten verkar breda sig bortom Brasovslänets gränser. Cristina Lapis bestämmer sig då för att be om hjälp. Hon börjar med det rumänska jordbruksministeriet, som likgiltigt avviser henne på grund av "andra prioriteringar" och de stora europeiska föreningar. Sju år behövdes innan en av dem - WSPA - kunde låna en hjälpsam hand och ett lyssnande öra.

bildkälla: Iulian Cozma, mountainguide.ro

Bildkälla: Iulian Cozma, mountainguide.ro

Cristina Lapis adopterar på en gång björnarna efter sina första besök på restaurangerna, 1998. De fångade björnarna blir en del av hennes familj och en del av hennes daglig rutin. Hon involverar sina vänner också och varje dag, vinter och sommar, kör hon i timmar tvärsöver länet för att besöka och mata de fångade björnarna. Varje gång hon träffar dem, ber hon dem genom tårarna att hålla ut till den dagen när de ska träffa igen sin frihet, till den dagen de ska bli björnar igen. Sorgligt, inte alla kunde hålla ut så länge. Och det är åt dem som den nuvarande fristaden är ägnad åt, först och främst åt Maya. När Cristina först träffade henne på en restaurang, var Maya så svag att hon inte kunde gå. Med vitaminer och lämpligt foder, började hon gå och även vänta stående på Cristinas dagligt besök så fort hon kunde höra på avstånd bilens motor. Men eländet var starkare! Maya började tugga av sin högre framtass. Och sen den vänstre. Tre gånger fick hon opereras av läkare från Rumänien och Tyskland. Men allt var förgäves, Cristina såg Maya dö i sina armar. Den dagen lovade hon åt alla björnarna att göra allt möjligt och vinna tillbaka deras frihet. Cristina brukar föreställa sig, när hon tittar på himmelen under de stjärnklara nätterna, att Maya hälsar nu lyckligt tillbaka från Stora Björns stjärnbild.

Alla ansträgningarna lönade sig till sist. WSPA bestämmer 2005 att stödja projektet. Den rumänska staden Zarnesti samtycker att låna ut en bit skog på 80ha (motsvarande 800 000 kvm) där Libearty - den största björnfristaden i Europa grundades, under villkoret att den ska bedrivas av djurskyddsföreningen Milioane de Prieteni. Även om Rumänien hade sedan 1993 signerat Bernkoventionen, blir det bara nu olagligt att fånga och skada vilda björnar.

Libearty är idag hem åt en kragbjörn och 57 brunbjörnar - den sista som ankom till Libearty, den 17e december 2010 var Zorro, en björunge som är bara 8 månader gammal vars mor har blivit dödad. De flesta av björnarna som bor i Libearty har tillbringat den största delen av sitt liv i olagligt fångeskap, vid restauranger, kloster, olika slags underhållare, djurparker och cirkusar. Fristaden skyddar björnarna mot människans djuriskhet och grymhet. Här kan de lära sig igen - eller kanske för första gången - att vara björnar. De lär sig hur gräset känns, hur skogen luktar, vad en flod är till för. Instinkten bara vaknar igen och framtvinger dig att krama det närmaste trädet även om man är en 30 år gammal björn som Cristi, en av de första som fick tillbaka sin frihet, tillsammans med burkompisen Lydia.

Bildkälla: Iulian Cozma, mountainguide.ro

Bildkälla: Iulian Cozma, mountainguide.ro

Men för några av björnarna är även denna nyvunna frihet för alltid förstörd. De utsattes för sådana fruktansvärda skador att inget kan bota dem. Max har tillbringat sju år i slutet av en kedja. Han användes för att lägga till en smula "wildlife" rysning till turisternas bilder. Max har förlorat synnen efter att ägaren hade stuckit nålar i hans ögon och hade tillfälligt förlorat luktsinnet efter ägaren hade sprejad direkt i Max näsa med olika slags sprejer. Allt detta för att göra honom "tam", så att han inte kunde reagera oroligt eller aggressivt på ingen yttre stimulans. I början kunde Max varken se eller lukta maten. Vårdarna fick handmata honom i början innan han lärde sig var allt står i sin speciel-byggda och anpassade inhägnade, innan han fick tillbaka luktsinnet. Den djärva Mura har tillbringat de första fem år av hennes liv cyklande framför cirkus-publiken i Bukarest. Tills en dag när hon gick i strejk. Hon vägrade att stå upp och föredrog piskrappen och svälten till livet som pajas. Till sist, ringde cirkusen till fristaden: Muras desperata och djärva revolt fick henne en biljett till Libearty. Mura kommer aldrig att växa till en björns normal strolek och hennes bakre tassar, som är deformerade av cyklandet, kommer aldrig att funka normalt igen. När hon ankom till fristaden, var Mura så van vid straff och frihet var för henne en sån främmande sak, att hon själv-isolerade sig på en 10 kvm yta och bara fortsatte att gå fram och tillbaka på den ytan i hela 6 månader. Björnvårdarna försökte förgäves att utmana henne att njuta av sin nyvunna frihet och av Libearty. Men det behövdes en kompis-björn för att till sist övertyga henne, att skogen var på riktigt och att hon kunde njuta av den också.

Med sin nuvarande kapacitet, kan Libearty rymma ungefär 80 sådana björnar som, av uppenbara anledningar, inte kan frisläppas i det vilda: de kommer aldrig att bli fullständigt rehabiliterade. Fristaden erbjuder allt de behöver för att kunna föra ett normalt björnliv. Det finns bassänger med vatten, och även lyor och grottor där björnarna kan gå i ide - ett beteende som hade berövats dem i fångeskap. Under våren och sommaren, när björnarna inte går i ide, kan naturens och björnarnas vänner besöka fristaden mot en liten avgift. Alla besök är dock strikt reglerade och tillgången är tillåtet bara i form av organiserade grupper, som leds längs en viss stig genom reservatets inhägnad för att minimera människans påverkan på björnarnas liv. Volontär arbete är också varmt välkommet, man ska bara ta kontakt med föreningen Milioane de Prieteni eller fylla i blanketten som finns på föreningens hemsida.

Bildkälla: Iulian Cozma hos mountainguide.ro

Bildkälla: Iulian Cozma, mountainguide.ro

Cristinas dröm har nu blivit, efter hon fick rädda 6 små björnungar vars mammor hade varit dödade av tjuvskyttar, att utveckla projektet och bygga till ett rehabilitateringscenter som ska möjligöra att björnungar ska släppas tillbaka i det fria. En kort rehabiliteringstid i fristaden skulle tillåta dem att växa tillräckligt för att klara sig själva i det vilda. De ska bara ha en minimal kontakt med människor under den tiden och lära sig att skaffa mat på egen hand. Man kan bara förvänta sig att också denna strid ska vinnas när det handlar om en sådan extraordinär kvinna, som aldrig gav upp när regeringen och de europeiska myndigheterna och föreningarna avvisade henne och lämnade henne i sticket. Som de många andra djurskyddsföreningar och organisationer, drivs Libearty och Milioane de Prieteni exklusivt från gåvor och donationer.

For reading the  English version, please go here

Annons:
Kjelle
2010-12-29 05:43
#1

Tänk vad människan kan vara grym mot djur. Tur det finns de som är tvärtom.


Ypsilon1
2010-12-29 08:42
#2

#1 Jag måste erkänna att jag fick tårar i ögona när jag arbetade på artikeln. Både för att det handlar om människans extrema grymhet, men samtidigt om heroiska ansträgningar och en otrolig strid för att rädda björnarna.

Jag hade planerat artikeln för länge sen, men bara igår (eller den 27e på kvällen) var föreningens hemsida tillbaka igen.

Här kan man se en video (på rumänska tyvärr, det är Cristina Lapis som berättar om fristadens historia) som avslöjar hur björnarna hölls innan de kom till fristaden, och man får se Maya, Mura och även Cristi som kramar ett träd så fort han kommer till fristaden. Cristi har tillbringat sitt hela liv (har är väldigt gammal, ungefär 30 år nu) i en bur. Han var den första att få tillbaka sin frihet.

det ser ut som Animal Planet har eller planerar också en serie om Libearty. Jag har inte haft Animal Planet i flera år och vet inte om serien kom på tv. Det skulle ha varit för ett par år sen

Leffe
2010-12-29 13:34
#3

Om alla levde i balans med naturen så skulle inte dessa lidanden och dessa hjälpinsatser behövas. Förstår inte varför det måste vara på det här sättet. Är det ett sätt för människan som ska ha högre intellekt än andra djur att visa sin makt och styrka

Ypsilon1
2010-12-29 14:06
#4

#3 det är det som gör mig att undra hur det kommer att se ut i framtiden. kommer dessa och andra fantastiska djur bara få leva i reservat? kommer människan att hitta tillbaka till en gemmeskap med naturen? för så länge har människan bara brytt sig om sig själv, men nu, tycker jag, börjar vi mer och mer förstå att allt håller tilsammans i naturen och att varje bit är viktigt. och det är väldigt viktigt att involvera forskning, för att vetenskapliga resultat kan påverka lagstifting

min nästa artikel kommer att vara om ett liknande ämne, denna gång om kragbjörnarnas elände i Asien och om dem som kämpar för att befria dem från gallfarmer.

medde
2010-12-30 13:10
#5

Instämmer om att denna var verkligen rörande. Men allt så viktig och bra artikel.

Ska läsa om den igen i all ro.Tack GAS1

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ypsilon1
2011-01-03 09:44
#6

Jag och min pojkvän tänkte åka dit som volontärer på sommaren. Jag hade planerat att åka volontär i Asien istället och arbeta med skadade gibboner. Men efter att ha varit strandsatt i Kina under askmolnen behöver jag lite längre innan jag kommer att resa så långa distanser. Rumänien ligger bara 2½ timmar från Sverige, med flyg.

Jag vet inte om vi också ska "adoptera" en björn. Jag sponsrar redan en björn med problem åt Animals Asia. Det är väldigt svårt och kostar väldigt mycket att bedvriva såna anläggningar åt björnar.

Annons:
medde
2011-01-03 11:30
#7

GAS1 Kan du berätta mer om adoption av björn. Låter intressant

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2011-01-03 12:21
#8

Vilken kvinna! Imponerande att hon kämpade på så länge. OCh härligt att det till slut gav frukt i form av en fristad åt björnarna. Ett första steg mot att få bort olaglig djurhållning.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Gittan
2011-01-03 15:15
#9

Tänk vad vi människor kan vara så olika. En del grymma och en del precis tvärtom.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
2011-01-03 20:42
#10

Så sant så GittanL. Det finns gott om bägge sorter

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ypsilon1
2011-01-06 08:51
#11

#7 Det handlar om de vanliga adoptionsprogrammer / fadder programmer som många organisationer har. Men när det gäller fristader är de inte lika lätt för dem som vill hjälpa faktiskt.

När man adopterar djur som rör sig i det vilda, på ett viss revir, är det lättare att ta hand om det. Djuren kan hitta mat på egen hand, man behöver inte folk att städa efter osv. Då adopterar man (eller sponsrar) man en eller flera individer och betalar bara en gång om året.

När det gäller fristader är det lite dyrare och svårare. Fristaden behöver anställa en massa folk som ska mata, städa, ta hand om djuren, veterinärer, djurpsykolog / kognitionsforskare, rehabilitering personel och det blir också en massa pengar som ska användas till att befria nya individer, bygga nya anläggningar. De behöver pengar för att köpa mat och allt annat. T. ex., Libearty behöver ungefär 1 ton mat varje dag!

När det gäller björnfristader blir det väldigt dyr att adoptera en björn. Jag har adopterat en björn med problem som bor i en Animal Asia fristad och betalar 45 eur / månad. Hon var befriad från en björnfarm 2003, men hon har haft så allvarliga ögoninfektioner att de fick ta bort båda ögonen till sist.

Hos Libearty kan man adoptera en björn för 25 eur / månad (Child version) eller 50 eur/ månad eller mer. Allt finns att läsa här

medde
2011-01-06 20:03
#12

#11 Tack för all info. Ska fundera och läsa även på länken du lade in också- Låter väldigt bra tycker jag

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ypsilon1
2012-01-30 10:16
#13

Jag kommer med några uppdateringar angående adoptionsprogrammet på LiBEARty.

- en ny länk

- nu finns det också nya adoptionspaketter för 5 / 10 eller 15 euro / månad och en säker betalningsmöjlighet med Paypal.

Och sist, men inte minst, Misha, en björnunge från Georgien har flyttat in förra året

Annons:
medde
2012-01-30 12:59
#14

Tack för uppdateringen.. '

Ska absolut kika in på länkarna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ypsilon1
2012-01-31 10:11
#15

det ser ut som om jag måste  uppdatera de flesta länkarna i denna artikel. Tyvärr, har jag inte den tiden just nu, men kanske om ett par dagar.

medde
2012-01-31 11:47
#16

Ingen fara. Ropa gärna till i tråden då det är gjort.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: