Annons:
Etikettkolmårdensdjurpark
Läst 876 ggr
medde
12/5/11, 12:05 PM

Elefant inseminerad

En elefant på Kolmården har inseminerats under förra veckan. Det var två stycken tyska experter på plats som skulle utföra den denna process.  Befruktningschanserna ska ligga på 80 till 90 procents chans.Om två månader vet man om det hela har fått en lyckat utgång.

Fadern är en elefant från England.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Leffe
12/5/11, 1:59 PM
#1

Intressant, men vet inte om jag gillar systemet

WiggoLina
12/5/11, 4:48 PM
#2

#1 Varför inte? Ser det bara som positivt att de tar en tjur från en annan Djurpark, för att åka den genetiska variationen.

Artificiell insemination används dagligen på grisar, kor och hästar.

Leffe
12/5/11, 4:58 PM
#3

Jag vet men jag är kluven samtidigt. Det är för mig inte riktigt naturligt även om det är prktiskt

[Havsödlan22]
12/5/11, 7:34 PM
#4

Leffe, jag förstår inte varför du är kluven. Kolmården har inte möjlighet eller utrymme att ta emot en tjur, så det här är den enda lösningen. En elefant som inte har en lyckad graviditet i sina unga år riskerar att bli steril. Att Kolmården lägger ner stora belopp på att få sina elefanter dräktiga ser jag inte som ett problem överhuvudtaget.

Dessutom har en ombyggnad påbörjas och en tjur kan inom några år anlända, men då vill man inte riskera att korna redan är sterila. Logiskt eller hur?

Leffe
12/5/11, 7:58 PM
#5

Jo jag vet, men det känns inte bra även om det är bra. Jag har svårt att förklara

medde
12/5/11, 9:16 PM
#6

Både på gott och ont,. Men visst är det en bra lösning då inget annat finns att tillgå. Jag håller alla tummar att ett glädjande besked kommer så småning om

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Elshira
12/6/11, 1:51 AM
#7

Även om det inte är naturligt så bidrar det till att börja med mångfalden genetiskt sett. Sedan är det betydligt trevligare för en hane att bli tappad på sperma än att behöva flyga tur och retur till sverige med all stress och all hantering det innebär!

Hakuna matata!

medde
12/6/11, 9:32 AM
#8

#7 Det var åt det hållet jag menade,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: