Etikettvilda-djur
Läst 1920 ggr
medde
2010-12-17, 23:46

20 vargar får skjutas

Nu är det klart om den omtalade licensjakten på varg.

Målet enligt riksdagen är att det till år 2012 ska vara 210 djur och 20 föryngringar.

Detta innebär att nu under 2011 kommer det att fällas 20 vargar, under tiden 15 januari och 15 februari.

Antalet sägs vara lågt tilltaget, då det ska även finnas ett utrymme för skyddjakten som anses som nödvändig.

Att det sedan sägs att licensjakten bra för att öka acceptansen för vargen i dom områden det finns varg. Hmm,, vet inte om jag håller med om att detta skulle göra nytta.

Men jag är nog fel person att säga något då jag är helt imot jakten på varg. Tyvärr så överskjöts det även varg under förra årets jakt och även många jägare agerade Rambo ute i skogarna.

Länen som gäller är:

Dalarnas län 6
Värmlands län 6
Gävleborgs län 3
Västra Götalands län 2
Örebro län 2
Västmanland 1

Foto: medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2010-12-18, 04:30

Det blir att ungefär 10 procent av vargarna skjuts. Jag tycker det vansinne. Det måste först bli en starkare stam

medde
2010-12-18, 09:58

Jag kan inte tro på att förståelsen skulle kunna öka bara för man ska och får skjuta varg!

[peter54]
2010-12-20, 02:01

#2 Inte förståelsen utan acceptansen i de mest vargutsatta områdena där folk inte kan ha sina djur utomhus för att det är för hög lokal koncentration av varg.

Jag är absolut för vargjakt, men jag är kritisk till den form av jakt som används. Jag tycker att man borde kunna skjuta av kvoten mer riktat på problemindivider så att inte de vargar med önskvaärt beteende åker med.

20 är lågt, men jag tror inte att vi någonsin kommer att kunna ha en genetiskt säkrad vargstam i Sverige. Vargen kräver så enormt stora ytor att vi inte kan husera så många vargar här.

Gittan
2011-05-19, 09:33

Naturvårdsverket föreslår utökad licensjakt på varg.

Svensk Jakt

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Sehvrin
2011-05-24, 16:26

#4 Jag förstår inte riktigt deras logik: De län som tar emot genetiskt viktiga individer ska få skjuta fler vargar. Är det då inte risk för att de viktiga individerna skjuts och vips så är man tillbaka där man började…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

medde
2011-05-24, 19:34

#5 Förnuftiga tankar, det är exakt vad jag också tänkt

Leffe
2011-06-20, 11:08

EU-kommissionen sätter sannolikt stopp för ännu en licensjakt på varg. Går Sverige vidare med ytterligare en vargjakt, kan kommissionen begära att EU-domstolen ogiltigförklarar beslutet, vilket måste respekteras av svenska regeringen.

Läs mer

medde
2011-06-20, 11:12

Jag har väntat länge på att EU ska komma med sitt ang det här med vargjakten. Nu är det bara att vänta och se vad som händer i slutändan.. Men hoppas våra vargar får ett andrum ett slag.

WiggoLina
2011-08-29, 17:52

#4 I de områden/revir där de vet med säkerhet att det är genetiskt "viktiga" vargar, tex ryska vargar, får man inte jaga.

medde
2011-08-29, 18:29

#9 Men tyvärr under förra årets jakt skjöts det viktiga vargar,, Inte kollas det till 100% innan det skjuts

WiggoLina
2011-08-29, 19:04

#10 nää, det är väl klart. Man kan ju inte se på vargen om den är av svenska eller ryska gener, eller hur?

Men i den mån det är möjligt kontrolleras det.

Jag är både för och mot licensjakten.

För - jag vet att det ökar acceptansen bland landsortsbefolkningen (jag är en av dom), och jag tror att när man jagar vargen så kommer de att få tillbaka en del av den skygghet de tyvärr har förlorat när de varit skyddade.

Mot - det finns för få vargar i Sverige, fler vargar för större genetisk mångfald. Och för att det finns för många skjutgalna jägare runt om i landet som är alltför glada till och skjuta en varg (även då det finns långt fler jägare som är hederliga).

Upp till toppen