Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettdjurparker
Läst 4073 ggr
medde
0

Brahma död.

Vi känner väl alla igen Brahma från Parken Zoo. Dom vita tigrarna var verkligen en fin reklam till parken. Brahma såldes till Danmark och Naestved zoo. Där han han befanns sig i sina sista två månader i livet. Tigern avlivades på grund av aggresivitet då han inte fungerade med dom andra tigrarna.

Parken har även ansökt om tillstånd för att få sälja skinnet.

brahma död.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[peter54]
0

Korkat att inte testa om han skulle funka där först, istället för att avliva tigern när det visade sig att det inte gick.

medde
0

Instämmer med dig, ser det som en lite för lätt lösningen att en avlivning måste ske.

medde
0

Nu kan man verkligen börja undra. De orden som kommer från Brahma uppfödare är inte alls  nådiga.Klicka gärna in på länken och läs själva.

Länk

Men om nu det ligger något i detta är det ju helt enkelt fruktansvärt tycker jag. Men ingen rök utan eld heter det ju!

medde
0

Vad kan Brahmas skinn ligga på i pris? Om man ser att ett "vanligt" ligger på cirka 100.000 kronor pris enl WWF

[peter54]
0

#3 Precis det var min första tanke också, pengar Obestämd

Chestnut
0

Sorgligt… Gråter

Med vänliga hälsningar
Chess

medde
0

Instämmer med dig Chestnut. Mycket trist det som hänt. Känns ganska meningslöst, då det som jag tycker måste ha funnits en annan utväg i stället för den vägen som är avlivning

Pierre04
0

En anna fråga Varför skulle Parken Överhuvudtaget SÄLJASkrikandes

Hotade Djur säljer man inte utan man har en Artkordinator som placerar Djuren.

SÅ FÖRBJUD ALL försäljning av Djurparks djur och förbjud all Icke hotade Sjur att hållas i parker.

Nu wet jag hatt vissa kommer med att vissa inte ser Vilda Djur i städerna och behöver se  dem i parker.

Men jag anser detta vara ett ofog.

Chanku
0

Väldigt trist att beslutet om avlivning togs, men det stod väl ingenting i kontraktet att parken skulle kontaktas vid problem?

Skulle det nu vara så att tigern var ohanterlig (attackerade flockmedlemmar, rymningsförsök, väldigt aggressiv i övrigt etc.) o var tvungen att avlivas så kan jag faktiskt tycka att det är bättre att skinnet säljs, än att det ska gå till spillo. Är det dock så att tigern avlivats i syfte med att sälja skinnet, så är det dåligt.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

annaforsgren
0

Avlivning borde vara sista utvägen eftersom att tigern redan är starkt utrotad, speciellt den vita. Något annat hade man väl kunnat göra, prata med andra djurparker och de om dem hade plats till exempel.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

SwedenZoo
0

Det här ger djurparkerna dåligt rykte.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

medde
0

Det borde han funnits en annan utväg för Brahma, bakdörren verkar vara ett för snabbt beslut.

Chanku
0

Ja, det känns som att avlivning gick lite väl snabbt och att det borde ha funnits en annan lösning.

medde
0

Kan bara sucka djupt och instämma i ditt inlägg Chanku!

Chanku
0

Tycker det är lite underligt att den danska parken inte tog kontakt med Parken Zoo. Om inte annat bara för att höra om det var normalt beteende för den aktuella tigern.

medde
0

Det är väldigt konstigt i den hela affären om den här tigern tycker jag. På denna korta tid han fick vara i Danmark så blev han utdömd. Ligger nog mycket i det som Peter54 sa i et inlägg ovan oss.

Ypsilon1
0

Jag tycker som de flesta här att det var ett för snabbt beslut. Jag ville få veta lite mer fakta men det finns inte mycket mer man kan läsa för att förstå hur det gick till.

Det känns också skumt att de inte har försökt ta kontakt med Parken Zoo. Och att de inte svarat när Parken Zoo försökte få tag på dem för att få veta hur Brahma hade det i den nya miljön.

Att avliva ett djur som tillhör en utrotnigshotad art är ett stort beslut (tycker jag) och det finns misstänksamt lite information om det. bland annat fick jag veta att den danska parken ville inte köpa honom men att de två parkerna blev eniga om ett byte: den vita tigern mot två sköldpaddor och att all kontakt mellan parkerna tog slut efter byttet ägt rum.

Man känner till fall där djurparker fick sära på tigrar som var aggressiva mot varandra och håll de i olika avdelningar i över ett år innan de kunde hitta passande omplacering

man känner också till fall där behandling med feromoner har lett till bra resultat med introduktion av tigrar till varandra (Gaultier et al., 2005&f=false))

Jag citerar också vad Ole Storm (Naestved Zoos zoolog) påstått om Brahmas beteende

"Tigeren var … aggressiv og havde haft en problematisk opvækst alt for tæt på mennesker, så den nærmest opførte sig som et kæledyr. Derfor måtte den aflives"

"Den var slet ikke klar over, at den var en Tiger. Den troede, den var et menneske"

"- Da Parken Zoo forærede os tigeren, blev de informeret om, at det nødvendigvis ikke ville forløbe positivt. Når vi så har fået dyret foræret og dermed er lovformeligt ejere, har vi ikke overvejet at informere Parken Zoo om forløbet. Desuden var situationen så presset, at vi ikke havde kunnet vente på, at en ny ejer blev fundet. Det ville have været dyrplageri overfor både Brahma og de to andre tigere i Næstved Zoo"

(man kan läsa här artikeln på danska)

medde
0

#17 Tack för vi fick ta del av det här. Vilket gav mycket information om Brahma.  Nu ska jag ge mig in på länken att för att läsa.

Ypsilon1
0

Jag tycker att zoologens påstående är orimlig, att han var aggressiv mot tigrar för att han var för van vid människor och betedde sig som ett husdjur. Brahma var ju inte så ung och hadde bott i många år tillsammans med en annan tiger

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom plötsligt att tänka på att jag har några bilder på de vita tigrarna och tänkte att kanske har jag någon på Brahma, men det visade sig vara andra vita tigrar på mina bilder.

[peter54]
0

En till

[peter54]
0

å ytterligare en bild

Leffe
0
[peter54]
0

#23 Tack. Jag antar att Brahma måste vara, eller rättare sagt ha varit, yngre än dessa vita tigrar. De här bilderna är tagna 1994.

medde
0

Men oj Peter54! Vilka fina bilder du kommer in med. Så kul att få se bilderna på dom vita. Känns lite extra nu när ingen av dom finns kvar.

Tack för du lade in dom här=)

Mvh

[peter54]
0

#25 Är det så illa att hela den vita blodslinjen är borta?

Jag har en gammal bild på en av deras "normalfärgade" också (Eskilstuna).

medde
0

#26 Jag menade de två vita från från E-Tuna är borta

Den bilden var läcker

[peter54]
0

#27 Jah, var det så du menade. Men har de kvar tigrar alls på Eskilstuna Parken Zoo?

Starfall
0

Gråter

Varför i hela friden kontaktade dom inte Parken Zoo och Brahmas uppfödare och uteslöt alla andra tänkbara andra chanser för Brahma innan de tog det fruktansvärda beslutet att avliva honom? Och att de sedan vill sälja skinnet, GRR, jag kokar av ilska! Skrikandes Det känns nästan som de skaffade Brahma bara för att kunna tjäna pengar på hans skinn!

Detta kan säkert leda till att tjuvskyttar börjar skjuta ännu mer tigrar om de får reda på att även djurparker säljer skinnet och tjänar pengar på det. Nej, skam åt Næstved zoo! Skrikandes

Nästa gång jag är i Næstved ska jag minsann besöka detta Zoo så ska de få veta vad jag tycker.

Tigrar är mina favoritdjur, blir så upprörd när jag hör talas om sånt här Gråter

Ypsilon1
0

#30 Jag läste nyheten med samma känslor! Men nu har Nævsted Zoo fått ny ägare och ny administration. Vi kan bara hoppas att allt kommer att gå bra för dem och djuren.

medde
0

Så dom har gjort lite utbyten. Det visst jag inte. Kanske till det bättre