Annons:
Etikettom-sajten-ifokus
Läst 776 ggr
Alwyn
2010-11-17 09:37

Kategori-Förfrågan

Jag undrar om vi skulle kunna lägga till en kategori med titeln miljöberikning? Där man kan lägga in info och artiklar om olika typer av berikning för djur i fångenskap, samt om hur olika djurparker världen över ser på detta.

Jag själv planerar att jobba med miljöberikning i framtiden och eftersom det är en så viktig del av djurparksvärlden tycker jag det är lite konstigt att kategorin inte finns här.

Mvh Sophia

Annons:
Ypsilon1
2010-11-17 15:07
#1

Jag är enig med dig, att miljö- och andra typer berikning är ett av de viktigaste ämnen när det gäller djur i fångeskap (i djurparker eller i övrigt).

Men jag tycker också att man behöver först material för att skapa en ny kategori. Om det kommer flera artiklar och inlägg om berikning kan man då skapa en kategori och flytta allt dit.

Men kanske andra har en annan åsikt :)

Alwyn
2010-11-17 15:15
#2

Det beror väl på vad man gör det till  :o)

Jag skulle gilla enormt om man skrev en artikel när kategorin skapades om vad miljöberikning är, och uppmanade folk att lägga in exempel på sätt att berika djurs miljö. Kanske folk från djurparker håller till här, och vill dela med sig om vilken typ av berikningar de använder? Kanske Folk har ideér om hur man lätt kan bygga en miljöberikning för en viss djurart? Vi kan hålla tävlingar om vem som har den bästa idén och allt….nu kanske jag drar iväg lite men vill man så kan man säkert få igång dethär till en bra kategori.

Ypsilon1
2010-11-17 15:32
#3

Det vore väldigt kul :)

Jag arbetar just nu (bland annat) på en undersökning bland nordiska djurparker som innehåller en ganska stor sektion om berikning. Resultaten ska rapporteras vid nästa Applied Ethology konferansen i Indiana 2011.

Men jag var chockad av något som min danska kollega sa. Han var inte säker att alla djurparkarbetare i Danmark skulle förstå vad berikning betyder. Vi får se hur det blir :)

Alwyn
2010-11-17 16:42
#4

#3 Åh vad avundsjuk jag blir! Jag vill också gå på den konferensen. Är det möjligt? Kan man nässla sig in där? Berätta gärna mer om undersökningen ni håller på med. Spännande!

medde
2010-11-18 12:25
#5

Instämmer med GAS1 i# 1

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cerrolyn
2010-11-18 14:12
#6

#1 & #5

Jag tycker att det är självklart att göra så. Jag gör det själv på min sajt.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Alwyn
2010-11-18 16:50
#7

Jaha, så ni har inga kategorier alls från början?

Okej, jag kände bara att en Djurparks-sajt utan kategorin "berikning" vore som en bakverks-sajt utan kategorin "recept" Flört

…men jag kan ha fel.

Cerrolyn
2010-11-18 19:49
#8

Som jag ser det så kan sådana inlägg läggas under en annan kategori till en början.

**MVH Cerrolyn

Ypsilon1
2010-11-19 10:34
#9

#4 vi får se hur många kommer att svara på undersökningen. det är en del av min så-kallade "independent research" dvs ett slags hobby-projekt.

alla kan gå på ISAE (International Society for Applied Ethology) konferansen, men det kostar vanligtvis en massa pengar i konferans-avgift + resan till USA. man kan få skatteavdrag om man reser / går på konferanser i anknytning med jobbet.

den 44a ISAE konferansen ägde plats i Uppsala förra året och konferansavgiften var på ungefär 3500 sek för studenter/ unga forskare

Upp till toppen
Annons: