Annons:
Etikettkolmårdensdjurpark
Läst 12360 ggr
[090403]
2010-07-01 14:57

Kolmården under högsäsong?

Hejsan!

Hade tänkt åka till Kolmården med familjen i våras (för att undvika högsäsongen) men endel saker kom i vägen, så det blev inget. Hade tänkt att vi kunde åka på hösten istället, men nu sa mamma att det inte gick.

Så nu hade vi planerat in att åka på söndag, men jag tänkte att det kanske är minst folk på Måndag. Vilket är bäst?

Vet ju att det kommer vara Mycket folk, så vilket är bäst att se först? Tigrarna, Snöleoparderna eller något annat? (kan tänka mig att de drar sig undan ju mer folk det kommer)

Vilka är bästa tiderna för att se sälshowen och delfinshowen. Har fått höra att det är minst folk på dagens sista delfinshow. Stämmer det? Vi ska bara vara där en dag så det skulle kännas lite surt om man missade den. Och hur lång tid ska man vara där innan, får att få sittplats?

En sista fråga: Vi ska inte åka i safariparken, så jag undrar om man ser girafferna, lejonen och alla andra djur "nära", fast man inte är inne i själva inhägnaden (safariparken) (dum fråga kanske, men senaste gången jag var där var jag för liten för att minnas om man såg dem "utanför" *vi åkte i safariparken då*)

Tack på förhand.

Annons:
SwedenZoo
2010-07-01 18:48
#1

Hej!

Jag rekomenderar att du åker på Måndag. Det är nog mindre folk då.

De djuren som man ska kolla in först är nog kattdjuren. När det blir varmt under dagen lägger sig dem och sover. Men om du har tur att det kommer ett regn kommer dem vanligtvis fram en stund igen.

Sälshowen blir väldigt snabbt full. Var där ca: 15 minuter innan. Delfinshowen på eftermiddagen är minst med folk, men om du vill ha en av de bästa platserna, var där i god tid innan. Kön börjar ca: 30min innan. Men du får absolut en sittplats om du är där 15-20 min innan.

Glöm heller inte årets Rovfågel show "Ledgends of the sky", väldigt häftig.

Nej, djuren i Safariparken kan man inte se utan att åka bil eller buss. De djuren du missar är Lejon, giraffer, älgar, hjortar, strutsar, afrikanska vildhundar, stenbockar m.m.

Hoppas du fått svar på frågorna :)

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

SwedenZoo
2010-07-01 19:13
#2

Kan också tillägga att det är mycket mindre folk än vad man kan tro i parken. Är där ofta, och det känns inte som samma period förra året.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

[090403]
2010-07-01 23:39
#3

Tack för svaren :D

Då blir det på måndag då (:

Om man säger att vi skulle ta djurparken + safariparken då, hinner man med hela parken, eller behöver man minst 2 dagar för att se allt ordentligt?

Hur lång tid tar det på ett ungefär att åka igenom safariparken? Och vilken är bästa tiden på dan att göra det?

 Vi säger att vi först går och ser kattdjuren på morgonen, sen åker vi i safariparken någon gång på förmiddagen/eftermiddagen (vi säger kl 2) och sen delfinshowen på eftermiddagen? (sen tittar man ju såklart på de andra djuren imellan, + ev. sälshowen och rovfågelshowen) Låter det som ett bra "schema" ? x)

*konstiga frågor, men jag vill veta lite innan så att det blir ett så bra besök som möjligt :D* (bor långt ifrån Kolmården, så dit lär jag inte åka igen på lääänge ): …)

SwedenZoo
2010-07-01 23:50
#4

Ja du, det är ju lite för lite tid för att se hela parken. Tyvärr.

Ska ni vara där kl 10 när dem öppnar?

Exempel:

10-11.30 Djurparken

11.30- 12.00 Safariparken

12.00-17 Djurparken (delfinshow, sälshow och rovfågelshow mm.)

Alla visningar , shower och Safariparken har en beräknad tid på 3 timmar.

Safariparken är dock nog bäst att åka på morgonen, då är djuren som spralligast. Kattdjuren kommer ni nog få se ändå (med lite extra tålamod för Lodjur och Snöleopard.)

Jag tror ni löser det ändå, på det sätt som passar er bäst.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

[090403]
2010-07-01 23:56
#5

Ja, vi ska försöka vara där när de öppnar, till att de stänger (kl 18 tror jag det var)

Menar du att det tar 3 timmar sammanlagt för alla shower, eller var och en för sig?

SwedenZoo
2010-07-02 00:39
#6

Just det, glömde att det var öppet till 18 nu. Då hinner ni nog :)

Delfinshow: 30min + kö 30min

Safaripark: ca. 30 min

Sälshow: ca. 20min + 15min kö

Rovfågelvisning: ca. 20 min

Jag skrev fel, alla shower och visningar (samt Safariparken) har en beräknad tid på 30 min utan köer eller liknande.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Annons:
Upp till toppen
Annons: