Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettsvenskadjurparker
Läst 1182 ggr
PaaatyPalm
0

Visent skötsel

Jag har lite problem, har suttit flera timmar i skolan och googlat mm på viset för att kunna få fram någon form utav "fakta"

Jag ska skriva en uppsatts om skötseln av visenter. Hur man ska reagera vid vissa tillfällen, hantering och ja, allmän skötsel. Typ som om jag skulle skriva ett sköttsel råd. Detta om när dom lever i en Djurpark :p

Någon som skulle kunna skriva lite eller möjligtvis har ngn hemsida/nummer :) ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

medde
0

Visent finns bland annat på Borås zoo. Prova även ta kontkat med parker som har just Visent i sina parker. Tror dom kan hjälpa dig med en hel del info.  Förkklara vad du är ute efter och fråga om någon av skötarna kan ta kontakt med dig.

Här har du även en bra länk om visent

Även den här kan kanske ge dig lite ledtrådar och även denna länk 

Vi har en haft en liten artikel på sajten här

Hoppas det här är till lite hjälp för dig. All lycka till!

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
0

Jag har hört att visenterna är ett av de få djur som skötarna aldrig går in till.

Hur är det förresten, jag har hört rykten att det planeras utsättning av visenter i södra sverige. Ligger det någon sanning i det?

SwedenZoo
0

# Vet faktiskt inte, men det skulle nog bli rama skri från boende i skogarna. Tanken har dock slagit mig själv några gånger.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Mantissa
0

Ett av de djur som jag faktist är ganska glad att slippa möta. Tacka vet jag björnarna och vargarna som springer runt knuten:)

Självklart har de ett existensberättigande utan att vara till nytta för någon annan än sig själva men isch. Maken till respektingivande djur har jag nog aldrig träffat.

medde
0

Visst kan dom vara respekingivande dur, men även en enorm skönhet. På ett sett gillar jag stora djuren bättre  än små som är farliga, Lättare att missa dom små…

Mantissa
0

#5 kanske, men har själv upplevt att stora älgar "försvunnit" några enstaka meter in i skogen. Visenter är otroligt vackra, och jag önskar dem liksom alla andra vilda djur en plats i frihet. Men jag skulle nog välja att bo någon annan stanns än just där de fanns. Småsint men sant.

Mantissa
0

Till TS:

Jag var på besök för en par år sedan i Avesta visentpark, jag kan rekomendera dig att ta kontakt med dem om din fråga är aktuell. De har hur mycket erfarenhet som hälst där.

Visenten är annars busk och gräsätare, så fodret i fångenskap bör väll bestå av hö och sly. Det lär ju gå åt en del för ett djur som väger upp till 900 kg.
Visenten har inga naturliga fiender (som vuxna) så de är som regel orädda och kan vara agressiva om de blir irriterade.

När jag var på parken i Avesta hölls vissa av djuren, tjurarna tror jag, i mycket höga inhågnader bestående av slanor i grovlek typ telefonstolp. Någon i gruppen -minns inte vem- sa något i stil med: "-Ja de där går de ju inte igenom i första taget" varvid guiden skrattar och svarar att "-Det skulle bara vara flis kvar om de verkligen ville gå igenom"
Så inhägnaden bör ju tåla en del. kanske stark ström funkar också, men de är nog inte dummare än kor som kan lära sig lyssna efter impulserna.

Tror det var på Skansen (kan ha varit kolmården) som skötaren berättade att vid rengöring lockade man in dem i en anslutande fålla. Personalen gick ALDRIG in i hägnet med visenterna där trots att de var "tama".

medde
0

Lägger även in länk, så kan vara intressant att läsa samt hjälp till att söka sig vidare på ang Avesta visent¨

Chanku
0

#7 För några år sedan när vi var i Lycksele Djurpark så anföll en av visenterna. Den stod en bit bort och betade, tittade upp o såg oss, böjde sig ner igen, sen kastade den upp huvudet och så rusade den rätt mot oss. Det small rejält i hagstolpen (typ telefonstolpar) och hela stolpen vajade ordentligt. Kan ju tillägga att vi skyndade oss snabbt därifrån.

Ingenting jag skulle vilja möta i skogen. Apropå älg så är det helt makalöst hur väl de smälter in i skogen. Vi har tre stycken som brukar vistas nedanför oss och det är inte så enkelt att få syn på dom, trots att träden inte har löv och det är ett tjockt snölager på backen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

PaaatyPalm
0

Tack för allt :) Projektet e slut nu, så behöver ingen mer "fakta" men ni kan ju fortätta diskutera eller om ni väljer att låsa tråden ^^

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Chanku
0

#10 Du får gärna berätta vad du kom fram till :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se