Annons:
Etikettdjurparker
Läst 3126 ggr
SwedenZoo
2/25/10, 1:09 AM

Späckhuggare dödade tränare

En späckhuggare dödade under onsdagen sin tränare på Sea World Orlando. Tidigare har han dödat minst en person.

Hemskt Gråter

>Aftonbladet<

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Annons:
sissie
2/25/10, 7:44 AM
#1

Vad hemskt. Späckhuggaren mår helt klart inte bra av att bo i fångenskap. Kan dom inte låta henne återgå till det vilda livet istället?Rynkar på näsanGråter

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[littleoldme]
2/25/10, 9:28 AM
#2

Det var väl väntat att det skulle hända någon gång. Dags att inse att marina Däggdjur inte ska vara instängda i badkar.

Tilikum har varit involverad i liknande incidenter förut, dels 91 då två honor dödade en tränare genom att hålla henne under vattnet för länge. Detta inte medvetet, hur ska de veta att människor inte kan hålla andan lika länge som dem? Tilikum var iaf inte aktiv i denna händelse utan fanns med i tanken när det hände.

Och sedan 99 då en människa gömde sig i parken efter stängning och hittades flytandes över Tilikums rygg på morgonen när tränarna kom till jobbet. Samma sak där, detta var nog absolut inte medvetet av Tilikum då kroppen inte hade några som helst skador. Han dog av drunkning och nedkylning.

Denna gången var det en aktiv handling av Tilikum som troligen berodde på irritation eller rastlöshet kan jag tänka mig. Ingen tränare var tillåten att vara i vattnet tillsammans med Tilikum, dels för hans storlek och dels för han till viss del aggressiva beteende.

Hur eller hur, så är det ALDRIG späckhuggarnas fel när incidenter sker. Enligt mig! Det är människans fel, som tror att de har rätt att göra vad de vill och hur de vill med vilda djur.

Tragisk olycka, absolut… men inte oväntad enligt mig…

StefanW
2/25/10, 10:03 AM
#3

Tragiskt när en person avlider då de utövar sin passion för vilda djur. Frågan man ställer sig i hur det kunde hända, men frågan är om man någonsin får ett svar på det.

Stefan - Modellbyggare

medde
2/25/10, 10:04 AM
#4

#2 Helt rätt det du skriver! "Telly" har tyvärr ett våldsamt humör, och att det här skulle inträffa är inte en överaskning alls.

Det späckhuggare som finns i marina parker har flera gånger visat att dom inte alls hör hemma i marinaprker. Det har diskuterasts många gånger och varit upp på tapeten överallt. Då jag jobbade i marinpark så talde vi mycket om just späckhuggarens vara eller icke vara i parker, vi kom fram till samma sak jämt. NOT!

Nu har ju tydligen ävenvalarna  i detta fall varnat att något var gång att hända. I den showen som var innan det hända. Så var 2 av späckhuggarna väldigt oroliga och ville inte alls " jobba" och tränarana lämnde dom i fred, just för sitt betende dom hade för den stunden. Så en allvarlig varning lämnades av dom som jag ser det, och detta hörsammades inte.

Mycket trist då det här händer, men så länge det finns späckhugggare i marinparker kommer det här att hända igen. Mycket ledsamt det som hände och det kommer att utredas till punkt och pricka, såden kanske kan bli lite ändringar för just dessa valar i bassängerna runt om i världen.

Då man jobbar med en delfin så får vi vara ensamna med djuret, men dock aldrig med en späckhuggare, ja varför??

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
2/25/10, 10:57 AM
#5

Håller med om att det är helft fel att hålla stora marina Däggdjur (främst späckhuggare) i bassäng.

De blir aggresiva, fenan "hänger", de är allmänt uttråkade.

Tur att inte Kolmården skaffade dem år 1990. Då var de på väg att bygga en späckhuggar anläggning i samband med utbyggnaden av delfinarium (delfinlagunen).

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
2/25/10, 8:38 PM
#6

Agressiva blir dom av att dom är utråkade bland annat.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: