Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettdjurparker
Läst 1573 ggr
medde
0

Tigrar rymde.

Under fredagen rymde två stycken Tiger hanar från sina häng på Djurpark i Guwahati  Indien. Under denna tid tigrarna rymde fanns det cirka 10,000 besökande i parken, så panik var ett faktum. Men det hela ska ha slutat lyckligt ändå och inga personer ska ha skadats. Djurparkpersonalen ska ha skjutit tigrarna med bedövning och återfört dom till sitt häng.

Men tyvärr måste jag säga händer detta att djur lyckas rymma från sina häng.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
0

Tack och lov att det inte hände något ! Men borde inte
sådana häng vara till 100%, och lite mer, pålitliga ?
För tänk om de bara fördes tillbaka och så gjorde de
inget mera vad gäller säkerheten ?

Det är nog tryggast att åka till Kolmårdens Djurpark,
tur att man kan åka dit !

medde
0

Det är tyvärr tråkigt då det händer och det verkar som det händer lite då och då i alla fall. Vilket är tråkigt.

Nu när vi har vargarna i minnet i en viss svensk park

SwedenZoo
0

Lite svårt att ha koll på asiastiska djurparker, och vad jag kan minnas aldrig sett några bilder från den här djurparken. Eftersom jag inte varken sett vad det är för Djurpark eller vad det är för sorts anläggning är det svårt att veta vad som gjorde att tigrarna rymde.

Alltid när det gäller djur som rymmer är några av de vanligaste orsakerna:

1. Möjlighet att rymma. Dålig konstruktion av anläggning , tex. stängsel.

2. Dålig grupp sammanhållning. Gäller då djur som ofta är i grupp även i det vilda.

3. Parnings beetende. Djuren vill söka sig till nya marker med nya partners.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

medde
0

Visst finns det anledningar till att djur vill rymma. Självklart. Men dom ska inte kunna rymma från sina häng. Det kan bli förödande konsekvenser

SwedenZoo
0

Enligt djurparkerna i Sverige är ingen anläggning i landet för rovjdjur helt säker.

Chanku
0

Ska man få en anläggning helt säker så är det nog bara att gjuta in djuren i en bunker utan öppning… Djur är hopplöst duktiga på att vara besvärliga ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

medde
0

Stämmer, men det verkar som vissa länder är mer förskonade än andra. Då borde det väl ligga lite i hur hänget är byggt och säkerheten. Även olyckor som hänt med besökare. Som till exempel panda som får tag i en besökare vid fotografering med mera.

Chanku
0

Självfallet är det olika säkerhet i parkerna. Hur det ser ut utomlands kan jag inte svara på, men upplever att det är främst där det händer svårare olyckor. Avsaknad av säkerhetsstängsel, inga varningsskyltar eller bara korkade turister kanske?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

SwedenZoo
0

Utomlands är det väldigt olika. Du kan ta en titt i galleriet på ZooChat.  [ZooChat Gallery](Länk: ZooChat Gallery)

medde
0

#9 Får inte länken att fungera. Ska se  vad att göra åt det.

StefanW
0

#9 Kan det vara denna sida som du ville länka till?

ZooChat Gallery

Stefan - Modellbyggare

SwedenZoo
0

#11 Tack StefanW

medde
0

#11 Tack StefanW för hjälpen, det ringde från skolan och jag fick rusa ut i full fart och ner till tösabiten min.