Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettsvenskadjurparker
Läst 1249 ggr
SwedenZoo
0

Förrymda vargar avlivade

Flera vargar rymde idag ur hägnet på Skånes Djurpark. Besökarna fick utrymma området. Senare under dagen har man berättat att jägare fällt samtliga djuren.

Mer information : Expressen.se

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6403568.ab

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Leffe
0

Undrar varför de måste skjutas. Kommer tydligen om det på TV4-nyheterna nu klockan 22

SwedenZoo
0

De var tydligen i Älg och dovhjorts hägnet…. Men Tycker också det är märkligt, varför inte söva dem?

Leffe
0

Det är så jag tänkte också. Vi får väl se om det kommer fram något nu på nyheterna

Leffe
0

På TV-nyheterna sa de att djurparken säger inget förrän i morgon med hänsyn till personalen. Låter skumt

SwedenZoo
0

Kanske pågrund av att de är skärrade? Men det låter faktiskt lite skumt, kan det vara ett slarv fel med grindar eller liknande?

Leffe
0

Ja något konstigt är det då normalt brukar man gå ut med olyckshändelser och liknande snabbt när det händer på djurparker

SwedenZoo
0

Det är bara att vänta och se tills i morgon.

Dessutom kom jag och tänka på om det skulle vara ett hål eller annan skada i stängslet skulle ju hela flocken följt med de vargar som rymde.

SwedenZoo
0

Aftonbladet har varit i kontakt med Mats Höggren , Zoologisk chef på Kolmårdens Djurpark och ordförande i Svenska Djurparks Föreningen och han förstår inte varför man inte går ut med information: "Vi på Kolmården skulle gå ut med uppgifterna direkt"

Chanku
0

Det kan ju handla om att det är så upprört i Sverige överhuvudtaget angående vargar o jakt. Jag tycker inte att det är konstigt att de vill diskutera med personalen om vad som har hänt, före det sprids ut (kanske flera olika versioner) till pressen.

Enligt uppgift till Aftonbladet så hade vargarna slitit sönder nätet och sedan hade några tagit sig in till hjortarna. Djurparken hade tömts från besökare eftersom de skulle skjuta. All personal med licens hade kallats in till djurparken.

Jag tror säkerligen att de övervägt att söva djuren, att avliva djuren brukar inte vara "nummer ett" av alternativen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Sehvrin
0

Enligt Ekot avlivades vargarna (hela flocken) för att det är svårt att hålla inne djur som en gång börjat rymma.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

SwedenZoo
0

Halva flocken avlivades inne i hägnet…

medde
0

Vad jag har nu hört är att två stycken vagar rymde, som ni skrev ovan då vid kronhjorten. Men dessa två fick man åter tillbaka till sitt häng. Senare rymde dessa två återigen, under tiden dessa två var ute så passade även 3 stycken till att rymma. Bland annat då Alfahonan. Det var då hon rymde som det togs beslut att avliva dom. Enbart som det sägs att Alfahonan ute på vift skulle flocken vara inte intackt och då skulle det mera rymningar och oroligheter.

För mig är detta väldigt konstigt hela agerandet, men vi får väl nu höra under dagen vad som hänt och varför. Men tolv stycken!

Presskonferens kommer att vara kl 12,00 idag

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
0

Medde, vad jag har hört ska den vara klockan 1?

medde
0

Men då kanske det är Kl 13,00 , fick redan på detta enbart via ett telesamtal.

SwedenZoo
0

En person inom djurparksbranchen säger att problemet är  varför dem vill ut , inte beroende på stängslet. Jag håller till viss del med, men visst borde varghägnen vara mer säkra, det har ju liksom hänt både i Kolmården och Skånes Djurpark inom bara några år.

medde
0

Det var väl två år sedan Kolmårdens vargar(2st?) var ute på vift. De fick väl betala även dom med sina liv.

Tom-B
0

Enligt radions Ekot är  sedan igår em alla tolv vargarna avlivade. Detta för att Alfahonan var en av de fem första som tog sig ut och avlivades. Och man var rädd för att de kvarvarande, i brist på Alfahonan, skulle bli så oroliga att de också skulle ta sig ut.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

SwedenZoo
0

Att tillägga är väl att vargarna som rymde från Kolmården 2007 kom från Skånes Djurpark!

Maria
0

Men alla tolv vargarna??

/Maria

SwedenZoo
0

Ja,  och nya vitnessuppgifter menar att djurparken inte utrymeds , utan personalen åkte bara förbi besökarna med löjliga ursäkter, men helt plötsligt började de skjuta mot en varg som stod 200 meter där ifrån. ´Familjen trodde de bara bedövade vargen. De hade tidigare sett att vargarna försökte hoppa över sätngslet.

medde
0

Att Kolmårdens kom från är inte relevant tycker jag i deras rymning. Nya vargar i ny flock.

Jag vet inte riktigt om dom skulle börja skjuta med besökare runt om, men ok ska inte strida tills fakta är framme. Men just nu verkar det vara en ganska stark ryktes spridning på det hela.

Chanku
0

"I lördags vid lunchtid rymde de två vargarna igen. Den här gången fick de sällskap av alfahonan Vera och ytterligare två ungar.
Då fick de kvarvarande sju djuren fullständig panik och försökte med alla medel gnaga sig ut." enligt uppgift till Aftonbladet.

Nån som hört nåt mer om parken var tömd eller om det var besökare kvar när dom började skjuta?

medde
0

Det står i nätupplgan för kvällstidningarna att dom började skjuta med besökare i parken. Ta en titt på aftonbladet och expreesen på nätet

Chanku
0

Jo, jag har läst på aftonbladet. Men jag tänkte snarare om parken har bekräftat det?

medde
0

Nja det  har dom väl det, då dom sa att det inte var någon fara för besökare i parken,,Men inte riktigt rakt ut på den intrevjuen jag sett, men det kan finnas andra som jag missat

Schniigel
0

Vad jag har hört så var besökarna kvar i parken men de hänvisades till en speciell plats (typ en kiosk eller liknande)… det var dock inte alla som följde det

medde
0

Trist allt som hände i parken