Djuren och stark kyla
Tänker på djur som giraffer o s v som väl egentligen
tillhör mycket varma klimat. Är de inne hela vintern
och var ?
Dom har stallar som de bor i på nätterna och under andra tillfällen då tex hagen behöver en genomgång m m. Antar att de bor där under vintern.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Alla djur i svenska djurparker (förutom svenska hjortdjur, tex älg) har inomhusstallar i anslutning till utomhus anläggningen vilka används under natten och när det är kyligt. Specielt viktigt är det för apor, noshörningar , giraffer och elefanter. Vissa exotiska djur klarar vårt klimat relativt bra, men måste alltid ha tillgång till inomhus anläggning.

Många, nästan de flesta, djuren klarar kylan bra. Det är kombinationen av kyla/vind eller mest kyla/fukt, som är besvärligt för dem. Dålig renhållning inne i stallet kan alltså vara väl så besvärligt trots varmare temperatur.
Det kan också vara vissa partier på djuren som är mer känsligt än hela djuret i sig, t ex arabhästar med lite hårrem på upprättstående öron. Där kan nog en förfrysning ligga nära. Men t ex Nordsvensken med sin tjocka päls, om den inte är klippt, klarar sig utmärkt med bara kylan.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Ett problem med giraffen är att den halkar, och noshörningarna förfryser öron och fötter
Halkan är ett gissel för giraffen…
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
De flesta djur klarar ganska sträng kyla så länge de har fri tillgång till mat. Jag har fött upp kaniner i temperaturer neråt -35 grader och det är inga problem.
Nu har jag ganska många möss i burar i min ouppvärmda verkstad. Nu när det är 25 minusgrader ute, är det omkring 10 minus i verkstan. Jag har en 14 Watt värmemattan under deras bolådor och en likadan virad runt vattenflaskorna. Det funkar jättebra.
-35 grader, men varför så kallt ? (frågar i all vänlighet som
jag brukar skriva).
Är det kaniner och möss som används till avel och för
försäljning ?
#7 Det var nästan 40 år sen när jag bodde i norra Jämtland. Det blev så kallt på vintern och vi hade 20 burar med kaniner i en del av logen i ladugården.
Mössen jag har nu är avelsdjur jag har sparat för foderdjursuppfödning till husbehov.