Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettdjurparker
Läst 2929 ggr
Pierre04
0

AKUT MEDELAND

Sätt på SVT 24 Program från Dyreparken i Kristiandsand NU Kl 20 30

medde
0

Attan missade det här. Vad hände i programet. Någon som såg det? Kommer det i en reprise?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Nej, jag såg inte detta program..

medde
0

Ska söka efter en reprise.

promenixan
0

Jag missade det också, vore kul att veta vad som var så viktigt!

Sajtvärd för mitt eget liv

Pierre04
0

Viktigt o viktigt men det handlande am Djuren på Dyreparken i Kristiansand och speciellt hndlade det om en Tiger vid namn Tinka som hand matades och  deb Djurvårdaren som tog hand om tigern och vilket Band de fick .

Tigern Blev sedan placerad i Schveits och de visade Hur han besökte tigern och att hon kände fortfarande igen honom.

promenixan
0

Nej men det har jag sett! Skrattande fast jag minns inte var jag såg det, det var härom dagen i varjefall.

Sajtvärd för mitt eget liv

Tom-B
0

Varför gör man så?

Knyter en stark relation mellan djur och människa. Och se´n bara flyttar iväg djuret. Det är också djurmisshandel!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
0

Har inte hittat en reprise att se.Men Tom-B har åter rätt i det han skriver. Räcker med att läsa det han skrev så gör det ont. Att bryta band gör så himmla ont, även för  djur.

Chanku
0

Djurmisshandel skulle jag personligen inte klassa det som. Är det djurmisshandel att omplacera en hund?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Tom-B
0

Vad kallar du omplaceringen av tigern Tinka då?

En hund är "omgjord", genom aveln, att se människan som flockens ledare. Blir hunden omplacerad, så tar den oftast till sig den nya människan som ledare. Och omplacering av hund sker oftast p gr a att förhållandet inte är idealiskt (misshandel t ex) hos den lämnande familjen. Eller husse/matte avlidit.

Tigern Tinka hade, så vitt jag kan förstå, knytit ett tillits- och vänskapsband till sin skötare. Såg inte skötaren som sin ledare. Det är något helt annorlunda.

Jag skulle nästan förmoda, att du aldrig hyst varmare känslor för en annan person, och så plötsligt bara bli dumpad.

Tom

Chanku
0

Jag vet inte vad du har för syn på hund och ägarskap, men jag skulle defintivt säga att en hund (med en bra ägare) har ett "vänskapsband" till sin ägare. Sen har ju hunden självfallet ett närmare band till människan och förlitar sig mer till människan då den trots allt är ett djur framavlat till sällskap/tjänst.

Jag har inte sett eller läst något om tigern mer än det som står här i tråden, så jag kan inte uttala mig. Har tigern utvecklat "störningar" eller mått dåligt efter den flyttade? Eller var det bara att den kände igen sin fd tränare/skötare?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

medde
0

Tom-B är detta rätt Tinka?

Länk

Pierre04
0

#12 det där är inte Rätt Tinka.

Den här e ju från Ett Zoo i Danmark

Tinka från Filmen var i från Dyreparken I Kristiandsand. i Norge.

http://www.zoo-servion.ch/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=38

Länk till Pltsen Tinka är på nu.

Sedan skulle jag vilja tillägga en sak  de flesta Amur tigrar  FLyttas ju runt i Europa  eller i övriga Världen.

För att bevara genbanken  av amurtiger  och aTinka Skulle bli ett undantag. En Tiger är inget Kel djur heller.

Tigerns Upgift i Djuparker är att föröka sig inte vara en Sälskaps Tiger annars kund men ju strunta i  att ha tigrar på Djurparkr alls.

Sedan så Skapar alla Djurvårdare ett band med  d fleta Djur de arbeter med o många av dem kommer att flyttas så detta är egentligen inget unikt.

Tom-B
0

Då blev det ett missförstånd om vilken Tiger det gäller.

Men det ändrar inte min ståndpunkt, att det är inte rätt mot ett djur, att först bygga upp ett förtroende, för att sedan helt avbryta.

Tom

medde
0

Ska kolla in på länken som finns i #13, Den djurparken har jag varit i för många år sedan.

#14 Visst är det inte postivit att bryta ett förtroende man byggt. Vi hade det problemet på en marin park jag jobbade på, just emellan djur och männniska. Det var lite så jag fick jobbet. Den delfinen som vart"min" att ta ansvar över hade en skötare som hon inte alls gillade,Hon jobbade  då jag finns vid poolen. Sen hade vi en annan som hade sin skötare och när denne slutade slutade delfinen att äta, och vart väldigt sur samt arbetsvägrade. Han kom tillbaka och då var allt fridens i pollen återigen,…Detta mycket pga en väldigt liten flock i poolen. och djuren knöts sig till sina respt skötare. Vilket är ett fel i sig. Men vad och varför hör inte hemma i denna tråd.

Pierre04
0

Programmet i repris i Kväll Kl 22 45 i Ettan

medde
0

Glömde säga tack!

Pierre04
0

Hoppas ni inte missade det igen

medde
0

Tror flera har hållit koll efter reprise i tråden.