Djurparker iFokus

Djurparker

Etikett: fikarummet
Läst 679 ggr
sissie
0

God morgon 16 oktober!

Knastrigt i  luften. Is på bilen och lite kylslaget. Typisk höstdag. Men det är vindstilla i alla fall. Då är det helt ok. Avskyr när det är kallt OCH det blåser.

Mulet är det. Bådar för en bra dag på jobbet då. Folk verkar dras till köpkvarteret när det är uppehåll med tråkigt väder.

Ha det så trevligt idag och krya på dig Leffe.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Vattnadal
0

Här är det riktigt höstrusk-väder. Har snabbrastat hundarna, ska frukostera hela bohaget inklusive mig själv nu. Sen drar jag til Falun och hämtar hem 5 hedemorahönor. Herman ska få utökning av flocken, även om de ska karantänas i en hästbox ett tag först.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tom-B
0

God morgon! Fortfarande uppehåll och drägligt över Skåne, men nu syns det hur det drar ihop sig.

Skall strax iväg och handla inför helgen.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
0

#1 Hedemora höns? Hur ser de ut? Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg tuppen ut, när han fortfarande var tonåring.

MVH Elin

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så hönan med en kyckling. De finns i massor av färger, ska få en vita, grå/svarta och bruna idag.

Det är en gammal allmogeras, lite mindre och härdigare än de nyare massproducerande raserna.

MVH Elin

Vattnadal
0

Kan tillägga att många djurparker håller gamla allmogeraser och är genbanksanslutna. Att hjälpa till attr ädda gamla hotade djur är både roligt och intressant. Vi är på gång att starta genbank på hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner.

MVH Elin

sissie
0

Gud vilka fina höns! Skrattande

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leffe
0

#5 Kacklar de på dalmål, men fina verkar de vara

nera
0

God lunch eller vad man ska säga

Här har det regnat hela natten och sedan imorse- Verkar inte vilja sluta heller. Men vad gör det när medde ringde och sken upp tillvaron Glad 

Ska strax bege mig ut och rasta grannens hund, så det blir till att klä på sig. Joförresten så har jag hunnit baka en morotskaka också på förmiddan.

Önskar er alla en fortsatt fin fredag och trevlig helg.

( Fina höns och tupp förresten)

Tom-B
0

För några år sedan, medan jag fortfarande var aktiv inom jordbruket, men trappat ner till mer av fritidsbonde hade jag Blommehöns, den Skånska gåsen, Myskankor och den Fjällnära kon. Alla utrotningshotade, och alla hade jag med ursprungspapper på, d v s de deltog i respektive genbank.

Eftersom jag hade drivit "riktigt" jordbruk med de producerande raserna, så var det en upplevelse att se hur annorlunda de ursprungliga raserna betedde sig.

Jag saknar det och dem, faktiskt.

Tom

Leffe
0

#10 Tänk jag kan förstå att du saknar det och dem

Vattnadal
0

Jo, här blir det bara allmoderaser. Utom möjligen på get, då jag hellre ha dem små, så afrikanska dvärggetter blir det troligen till sommaren. Utökar nog med genbank på svensk gul anka oxå.

Skulle vilja ha fjällko, helst fjällnbära, men än är maken mot det, tycker de är för stora. Linderödssvin blir det troligen inom 5 år.

Hönorna är intsllerade nu. Tokigt nog blev jag pålurad en tupp oxå, kläckt hos henne. Föräldrarna är genbanksdjur, men hon hade inte genbank själv. Om han går att föra in i genbanken kanske han blir kvar, annars söker han nytt hem, Sugen någon?

MVH Elin

medde
0

Vattnadal. Urläckra höns!

God kväll på er alla. Hoppas er dag varit riktigt bra. Här är det ganska kallt och rått ute. Tösa min har i dag fått två stycken gerbiler! Så jag ser inte mycket av henne just nu, då hon sitter och läser den lilla sjöjungfrun för dom……Sissie sa att dom gillade att man talde till dom, så nu får dom höra massa av sagor.Skrattande

Ha en en underbar helg ALLA!

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Gokväll! Här regnar det och blåser fortfarande Tungan ute Värsta höststormen, hela dagen lång…

Hoppas det blir bättre väder imorgon för då jag ska jag med min väninna till Vadstena över dagen. Så det får inte vara halt imorgon bitti heller…

# 13 Då får vi se lite bilder sen då?

sissie
0

#13 Hoppas dom lyssar väl. Det är toppen att hon berättar sagor för dem. Hon kommer bli kompis med dem på nolltid. Skrattande

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
0

Måste skratta! Det är så himla gulligt, hon binkar med ögonen, och läser. Det har redan blitt 2 stycken. Den lilla "grå" sitter upp i bland och tittar så sött. Det är ju så även jag faller..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
0

Vattnadal!

Att Fjällnära skulle vara för stora? Var har han fått det ifrån. Det är ju en ras som livnärt sig på de magra fjällbetena, därför är de väl snarast ett av de minsta raserna (om man bortser från ev dvärgvarianter).

Och dom har en helt annorlunda mjölk än de "vanliga korna". Den är gjord (genom århundraden) för att göra smör och ost av. Det enda som kunde "lagerhållas" hemmavid.

Och deras humör är också helt annorlunda, men inte ilskna, bara nyfikna men väldigt misstänksamma. Så det tar ett tag att bli "god vän" med dom. Men när man blivit det, så är dom helt underbara.

Och talar man om Linderödssvin. Ja, då talar man om något stort!

Tom

Vattnadal
0

#17 Han tycker att KOR är för stora!Skrattande När vi hämtade fåren hälsade vi på två fjällkvigor, och att jag förklarade att de var små, för att vara kor, hjälpte inte alls.

Jag är förtjust i dem just för att de är små, härdiga och vackra, samt mycket trevligare än många andra koraser.

Självklart kan jag fota lite. Kanske jag rent av när det finns lite tid framöver, kan skriva små artiklar om de olika allmogeraserna jag har…

MVH Elin

Tom-B
0

Försök övertala honom. De Fjällnära är helt annorlunda och smått fantastiska att lära känna.

Tom

Vattnadal
0

Jag jobbar på det! Bor man på en lantgård måste man ju ha kor, och grisar oxå! Sen är det ju praktiskt att vara självförsörjande. Vi brukar skoja om hur det ska bli när "efter-katastrofen-lajvet" blir på rikitigt och vi ska vara självförsörjande, bjuda hem alla vi känner att bo på gården och gömma oss för alla skurkar ur Mad Max-filmerna.Skrattande

MVH Elin