Etikettboråsdjurpark
Läst 61 ggr
Jimmy.L
2021-06-27, 22:45

40-årig elefant flyttar från Borås

Elefanthonan N'Yoka har efter 40 år flyttats till en Djurpark i Danmark.
Den afrikanska stäppelefanten har minskat kraftigt i antal och flytten är en del av artens bevarandeprogram.

"I det vilda har antalet afrikanska elefanter minskat med 96 procent på hundra år", säger djurparkens zoologiska chef Therese Hård.

https://sverigesradio.se/artikel/40-arig-elefant-flyttar-fran-boras

Elefanthonan N'Yoka har efter 40 år flyttats till en djurpark i Danmark. Den afrikanska stäppelefanten har minskat kraftigt i antal och flytten är ...
Tarotstollan
2021-06-27, 22:56

Hur fungerar det med elefanters flock känsla, de har levt med varandra i många år och så plötsligt är den borta (utan att de sett att den dött och fått ta farväl, för det gör elefanter) och för den flyttade en ny grupp som den skall komma in i (förhoppningsvis)?
Jag förstår att de måste byta avels partners och sådant men för vissa djur kan ju det bli fruktansvärda trauman.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jimmy.L
2021-06-28, 05:33

#1: Djurparksdjur brukar kunna anpassa sig rätt bra.

Tarotstollan
2021-06-28, 23:22

Ja, de har väl inte så mycket annat att välja på.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2021-06-28, 23:23 av Tarotstollan
Maleficum
2021-06-29, 21:25

#1: Är något jag också funderat på.

Vet att man ju numera brukar förbereda djuren så bra som möjligt innan flytt (träna separering, gå in i transportlåda osv) och sen har jag för mig jag läste om någon annan flytt av elefanter att elefantens vanliga djurskötare följde med och var på nya platsen ett tag under någon övergångsperiod (vet dock inte om det är det vanliga eller om det var något speciellt tillfälle). Men det måste ju ändå påverka dem speciellt djur som knyter starka band med andra individer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jimmy.L
2021-06-29, 21:40

#4: Ja man flyttar inte så här stora djur på en gång , som du säger så förbereder man djuret för flytt och ser till att den trivs på det nya stället.

Upp till toppen