Annons:
Etikettskansen
Läst 828 ggr
kamera0710
9/9/13, 2:14 PM

Guidad morgonvandring hos Skansens djur 2013-09-07

I lördags gick jag på guidad morgonvandring bland Skansens djur. Förbokning krävdes eftersom vi började klockan åtta, dvs innan Skansen normalt slår upp portarna för besökare.

När jag gick en sådan vandring i våras var vi 2 grupper på 20 personer vardera, nu var vi bara 4 stycken. Hade därför hoppats att vi kanske skulle få följa med in i till några djur, men så blev det inte. (Hösten 2009 var jag ensam på en sådan tur och då fick jag följa med in till både järvar och älgar. Vi gjorde också ett försök hos vargarna, men vårdaren tyckte att det var bäst att avstå när hon såg deras reaktioner. Själv noterade jag dock inget.) Men vi fick i alla fall följa med in i visenternas stall och björnarnas inomhusutrymme. Eftersom björnarna på "gamla" berget inte släppts ut frågade jag om vi kunde få gå ut i hägnet och titta och det gick bra. Det är alltid kul att se djurens utrymmen "inifrån".

Efter denna morgonvandring tillbringade jag en stor del av tiden med att mata handtama ekorrar och småfåglar. Den handtama hackspetten dök också upp några gånger. På eftermiddagen och kvällen stod jag mest vid lodjurshägnet, eftersom det var bra fart på ungarna.

En del annat som hänt på Skansen de senaste månaderna:

Älgtjuren, född på plats för 2 år sedan, har tyvärr fått avlivas. Detta eftersom en tagg på hans horn började växa in mot huvudet. En finsk tjurkalv, som fötts i våras, kommer dock att ersätta den, men detta innebär ju tyvärr att det inte blir några älgkalvar nästa år.

Den visenttjur som föddes 2010 flyttade till ett vilthägn för några veckor sedan. 

Jag hade också hoppats att den beslutade utbyggnaden av älghägnet skulle påbörjas nu i höst. Det verkar dock inte som det blir förrän nästa år.

Annons:
[PuffBuck]
9/10/13, 6:08 PM
#1

Intressant! Hoppas att det går bättre med den andra tjurkalven!

Gittan
9/10/13, 6:17 PM
#2

En guidad tur ger nog en hel del kan jag tänka mig.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[PuffBuck]
9/10/13, 6:28 PM
#3

#2 Absolut! Vi åkte till Kolmården med djurvårdar-klassen och oj vad man lärde sig! Dock så var det extra aktiviteter som föreläsningar och "linbana" då man åkte i en vagn som liknar en sådan som sitter på ett pariserhjul över de olika hägnen. Vi hade t.ex en brunbjörn bara 1,5 m ifrån oss då den satt högt uppe i ett träd.. Självklart var vagnen säkrad!😃

kamera0710
9/12/13, 3:58 PM
#4

#2 Definitivt! Jag är också bekant med flera vårdare och får därigenom höra en del om vilka planer och önskemål som finns hos personalen om att utveckla och förbättra hos djuren, innan de förankrats på högre nivå.

Leffe
9/15/13, 1:58 AM
#5

Det blir kanske fler på Skansen

Upp till toppen
Annons: