Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettdjurparker
Läst 1248 ggr
medde
0

Tigerattack i England

En svenska nättidningen meddelar i dag om en Olycka i en Engelsk park" Länk En 24-årig kvinna som arbetar vid djurparken South Lakes Wild Animal Park i Cumbria i Storbritannien har skadats allvarligt i en tigerattack, rapportera BBC news (Länk)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
0

Tyvärr får vi räkna med att sådant händer och kommer fortsätta hända. Jag vet inte hur många generationer som måste passera innan det vilda djuren har försvinner ur huvudet på dem.

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
0

Den kvinnliga djurskötaren avled av skador.

Länk

StefanW
0

Tragiskt när något sådant händer. Tydligen så skötte hon om dem, men hade brutit mot parkens rutiner och gått in själv.

Stefan - Modellbyggare

medde
0

#3 Hörde det samma. Men vad är det som gör det att man går in till djuren?

DanKoehl
0

Mycket talar för att hon tog självmord på ett bestialiskt sätt. Den dagen bröt hon mot ett flertal rutiner och lade upp skumma bilder på sin facebook sida http://www.dailymail.co.uk/news/article-2331247/Suicide-tiger-Clawed-photo-zoo-girls-Facebook-page-riddle-cage.html

medde
0

Trist händelse vad som än var anledningen bakom händelsen.

DanKoehl
0

Medde, du skrev: "Men vad är det som gör det att man går in till djuren?" i detta fallet var det tigrar. Mig veterligt går man inte in till tigrar på en enda Djurpark i Europa eller Amerika. Djuren slussas mellan inneanläggningar och uteanläggningar.

Trots detta sker det att en djurskötare befunnit sig i samma ysiska utrymme som ett stort kattdjur, och detta leder oftast till dödsolyckor.

Samtidigt, går man ALTTID in till rovdjur på cirkus.

Av någon anledning är det relativt likväl färre olyckor på cirkus.

Det är intressant tycker jag.

Leffe
0

#7 Kan kanske bero på det som står i den här tråden. Cirkusdjur ska mig veteligen inte det minsta anpassas till ett liv utanför cirkusen.

DanKoehl
0

Fattar inte hur filosofiska aspekter på vad djur i en Djurpark skall anpassas till, kan påverka olycksstatistiken?

kamera0710
0

#9 Jag antar att Leffes poäng är denna (rätta mig Leffe om jag har missuppfattat dig):

Bland cirkusdjur kanske de "snällaste" individerna är de som tillåts föröka sig, medan djurparkerna kanske satsar mer på att låta individer med "vilda" gener föröka sig. Om det är så kan det självklart ha betydelse för olycksstatistiken.

Jag vill betona att jag inte vet om det är så, bara att kan vara så.

Detta är ju inte konstigare än att människan genom en riktad avel med "lämpliga" vargindivider fått fram dagens mångfald av hundraser, där många exempelvis är mycket mindre aggresiva än vargen.

Till djurparker kommer ju för övrigt med jämna mellanrum vildfödda rovdjursindivider, som får bilda nya avelspar med sina "fräschare" gener. Är det möjligen så att vildfödda rovdjur hamnar på cirkus också?

Och som zoologen Stefan Jonsson säger:

”Generellt kan man säga att det kanske går i ett par hundra år, men sedan är det i det flesta fall kört. Med tiden präglas djuren av livet i fångenskap. Några förändras på ett sätt som liknar domesticeringen av grisar och kor. Det kan vara skälet till att Skansens visenter har blivit så fogliga. Kanske är livet i fångenskap också förklaringen till att visenten Stolt är född i januari. I vilt tillstånd brukar visenter kalva i maj då det finns gott om mat.”

medde
0

#7 Klart jag skrev som jag gjorde, det jag hade i mina tankar var så enkla. Varför går man inte till vilt djur som nu då tigrarna är.  Vad som kan hände torde man veta. Svaret har vi troligtvis redan: Misstanke om ev självmord

Leffe
0