Etikettsvenskadjurparker
Läst 1527 ggr
monstermash
2013-04-20, 22:54

Praktik i Slottskogen

Nu är det äntligen bekräftat att jag ska ha praktik i Slottskogen i Göteborg i några veckor! Kommer bli riktigt kul att se hur dem jobbar osv. Ser nästan aldrig personal på området så det blir intressant att se vad de egentligen gör bakom kulisserna.

Vid eventuellt intresse kan jag absolut uppdatera er och berätta mer om hur det är när praktiken satt igång. 🙂

Vincent...
2013-04-21, 09:24

ja, det skulle vara kul att du berättar hur dem gör där :)

HAHAHAHAHAHA…..

Leffe
2013-04-21, 21:26
[NettanNo]
2013-04-21, 21:49

Ja! Kul ju.

medde
2013-04-23, 09:59

Säger samma sak, vore verkligen kul om du vill berätta lite om din praktik där

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
2013-04-23, 13:26

Jättebra!

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[PuffBuck]
2013-04-25, 22:54

Oj vad roligt! Själv planerar jag att försöka få praktik på Nordens Ark eller någon större bondgård (minns inte namnet) nu till hösten. Men under mina 3 år på gymnasiet måste jag ha praktik på 15 olika platser så jag lär se en hel del! Kanske även på Slottskogen om det är vettigt? ;) Och självklart - ett stort lycka till! :)

monstermash
2013-04-26, 13:04

Vad kul med så mycket positiv respons! Praktiken drar igång nästa vecka så jag kommer uppdatera mycket, blir nog en del bildbomber också.

#6 - Vad kul! Ja, jag ska också försöka få praktik på en större Djurpark längre fram. Anledningen till att jag valde Slottskogen var att jag var tvungen att ha en praktikplats i Göteborg, inte för långt bort från mig, och för att skolan hade bra kontakter med dem. Då blev det Slottskogen av en ren slump. Har hört att de bara utnyttjar praktikanterna och att man får göra mycket slavgöra, men det tar jag som bullshit tills jag själv upplevt det. Tack!

Det roligaste med dehär veckornas praktik, är nog att det är utöver mina 15 veckors APL. Så jag får extra mycket praktik iom detta. =)

[PuffBuck]
2013-04-26, 23:01

#7 Lycka till med det också :)

Och det kan vara så folk har upplevt det, kanske för att de är lata och inte VILL jobba? ;)

monstermash
2013-05-14, 23:19

Nu har jag haft första dagen iallafall. Har inte fått någon vidare känsla av personalen så uttalar mig inte om det. Lite dålig koll kan jag känna att de hade, var väldigt rörigt vem jag skulle vara med och var med olika personer mest hela tiden kändes det som.

Det här hann jag med idag iallafall:

Krattat hos fåren (x2 hagar) & getterna
Sopat hos pingvinerna
Lärt massa barn om pingviner medans jag städade i pingvinhägnet
Jagat en fågel som inte hittade ut
Varit med och matat älgarna & sopat hos dem
Plockat pinnar i en evighet, bla hos fåren, hjortarna, älgarna, getterna, dammen och svandammen 😴
Lagt i påfågelägg i äggkläckningsmaskinen
Utfodrat dovhjortarna, fåren och getterna
Utfodrat hönorna och plockat ägg
Träffat någon viktig från kommunen som var och kollade läget, tror hon var från socialdemokraterna och var högsta chefen i Göteborg. 🤔
Målat ett hus

monstermash
2013-05-14, 23:20

Förresten verkar det som att en av sälarna är dräktig, och endast en av pingvinerna har fått en unge i år. Lite trist med så lite djurungar, men så är det ju! Vissa år blir det färre.

Gittan
2013-05-15, 09:32

Du verkar ha en hel del att göra. Synd att det är en så liten barnkammare i år.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

monstermash
2013-05-15, 20:43

Ja, det känns i kroppen efter nio timmars utearbete när man gått hemma i ett år. 😛Men det är så kul att få en inblick i allting från insidan av staketet, man ser det ur ett annat perspektiv.

Igår diskuterade de bland annat vandalisering och skadegörelse i djurparken. Kan ju berätta att de inte har många fall där folk gör illa djuren, det är de väldigt beskonade från tack och lov. Tvärt om är det väldigt många som är snabba med att meddela saker som, "påfågeln har rymt", "rådjuren är lösa!" (påfåglarna går som de vill i parken, rådjuren är vilda och hör inte till djurparken). Eftersom parken är öppen dygnet runt, är det kul att veta att göteborgarna själva håller uppe ögonen och rapporterar om något verkar konstigt. I det stora hela är det mest att någon skylt blir nerklottrad, men djuren låter man vara ifred.

OurKingdom
2013-05-22, 20:43

Åh, vad spännande det låter!! Har knappt tänkt på att det faktiskt finns personal i Slottskogen.. Men vad kul! Skulle absolut vilja höra mer och hoppas du får mycket utav erfarenheten. :D

Upp till toppen