Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 941 ggr
[Moa-]
2013-03-07 10:12

Lejon "attackerat" praktikant...

Ibland undrar jag hur dum världen är? I USA skickades en praktikant ensam in till ett Lejon, senare fann man kvinnan skadad på marken och kunde ej locka bort lejonet till en angränsande burdel så lejonets sköts. Kvinnan avled tyvärr.

Borde inte människor som arbetar i djurparker ha kännedom kring riskerna med djuren och deras naturliga beteenden om de upplever sig trängda?

Aftonbladet

Annons:
Gittan
2013-03-07 11:00
#1

Ja det blir en hel del tankar i skallen. Hade hon fått i uppdrag att gå in och göra något och ska hon då vara ensam? Trodde man att lejonet var ofarligt. Gick hon in olovandes och ingen annan visste något? Hade hon någon med sig, som när anfallet kom sprang efter hjälp?

Utredningen får utvisa vad som skedde om sedan sanningen kommer fram eller ej återstår att se. Men vi vet ju alla att ett rovdjur är ett rovdjur.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Mantissa
2013-03-07 11:22
#2

Det händer ju ibland att grindar inte är ordentligt stängda, kan ju ha varit något sådant. Parker brukar ju annars ha större säkerhetstänk än så, definitivt när det inte gäller ordinarie personal. (får man hoppas)

[Moa-]
2013-03-07 11:23
#3

Ja, tragiskt utan tvekan!

Däremot kommer jag aldrig förstå varför lejonet skall straffas för att vara just Lejon? Det borde inte vara svårt att lista ut hur ett Lejon skulle agera om det blev trängt i sitt revir, om jag utan utbildning kan lista ut detta, borde inte djurparkspersonal då ha full koll på detta? Nej, tragik på många nivåer!

Mantissa
2013-03-07 11:28
#4

I det här fallet handlade det inte om att straffa utan att de inte vågade (med rätt) gå in i hägnet när lejonet var där. De försökte ju locka bort det till ett angränsande hägn först, men misslyckades. Jag kan förstå att de snabbt ville komma fram till kvinnan för att se om hennes liv gick att rädda. en sövning tar ju ändå en viss tid även om utrustning finns att tillgå.

Men kort sagt så är det alltid djuren som får lida för det vi människor hittar på.

[Moa-]
2013-03-07 11:32
#5

Mantissa; frågan är om det var nödvändigt när kvinnan ändå avled? Det verkar inte ha funnits någon vinst med det hela, som jag läser det så var det polisen som avlossade skott, vilket troligen är med dödande ammunition, varför nyttjades inget bedövningsgevär? Ser du när de söver stora elefanter så tar det inte lång tid, och oavsett om jag frivilligt utsätter mig för en risk får jag då räkna med att räddning tar några minuter.

Gittan
2013-03-07 11:58
#6

Om jag förståt det rätt så levde kvinnan och avled senare.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
[Moa-]
2013-03-07 11:59
#7

GittanL; ja, men två liv försvann nu istället för ett vad jag kan se? Ingen vinst uppkom genom räddningsförsöket.

Mantissa
2013-03-07 12:39
#8

Men det är väll klart att man måste försöka rädda kvinnan? Om man jämför med fallet i Kolmården där det var bortom rimligt tvivel att kvinnan var död (och ingen varg avlivades) så fanns här en chans att rädda henne, om än liten. Jag tycker också att det är tragiskt utgången som blev, men jag hade gjort samma sak om jag hållit i vapnet.

[Moa-]
2013-03-07 12:45
#9

Mantissa; hon gjorde ett eget val som gick in, att ta ett annat liv för att ha en liten chans att rädda kvinnan som tagit en medveten risk är enligt mig inte berättigat, inte när det finns andra alternativ.

Mantissa
2013-03-07 15:33
#10

Men vi vet inte om hon gjorde ett medvetet val. Det kan som jag skrev vara frågan om en olyckshändelse. Hon kanske skulle göra rent i hägnet och dörren till det angränsande hägnet kanske inte var låst ordentligt. Det kanske var någon annan som slarvat. Att skjuta ett Lejon på nära håll (=liten risk att missa) är inte värre än att avliva överskottet av djurungar som föds i parker. Kanske tvärtom mer berättigat.

medde
2013-03-09 10:17
#11

#8 Jag håller med dig. Samt att man följde dom säkerhetsföreskrifter som finns. Så det är inget fel i det hela tycker jag. Om man tycker det är fel så ska det "rivas upp" och ändras innan det sker händelser. Med all säkerhet så finns alla säkerhetsföreskrifter att läsa. Jag anser att hade det funnits en uns av chans att kvinnan levde så skulle det ske som skedde..Varför blir all så kloka och tycker hit och dit då ting har hänt? Inte innan..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Moa-]
2013-03-09 13:07
#12

medde; svårt att täcka upp och diskutera samtliga eventualiteter för diskussion i förväg, inte heller vet man hur specifika individer hanterar dylika situationer.

medde
2013-03-09 13:14
#13

#12 Klart det är svårt. Men finns det regler ska dom följas. Men hade jag varit på plats då det hände så hade jag agerat som det gjordes vid det här tillfället. Hur illa det än skulle göra mig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Moa-]
2013-03-09 13:28
#14

Jag kan inte svara på hur jag skulle bete mig i det läget, det är än så länge en allt för hypotetisk situation för mig, hur man faktiskt skulle gör tror jag att få personer kan svara säkert på.

medde
2013-03-09 13:30
#15

#14 Jag är säker hur jag skulle reagera. Har nog inte tvekan om det. Det  är någons barn som kämpar för döden, och som mamma så tänker man inte utan jag tror helt och fullt på att man agerar på ren instinkt då man ser en människa i nöd.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
2013-03-10 08:32
#16

Kan bara instämma i Mantissas inlägg #2, det kan ju ha varit så att någon grind inte var tillräckligt stängd. En kvinna i Boråsparken blev ju attackerad av en orangutang för några år sedan, av denna anledning.

Instämmer också helt i Mantissas och meddes synpunkter om att det var helt rätt att skjuta lejonet i denna situation.

Första inlägget i tråden om att en ensam praktikant "skickades" in till lejonet har ju för övrigt ingen täckning i artikeln, vad jag kan se.

Upp till toppen
Annons: