Skansenrapport 2013-02-23
Efter en heldag på Skansen i går kan jag kort nämna några saker. Många har väl redan hört att det fötts björnungar. Antalet är okänt (personalen undviker väl att gå in och störa i onödan), men av ljuden att döma är det minst 2. En annan iakttagelse är att jag inte såg järvhonan på hela dagen. Det kan vara ett tecken på att hennes tredje kull är på gång eller har fötts. (Järvungar brukar ju födas i februari.) Jag såg dem för övrigt para sig i över en halvtimme förra året och har därför gott hopp. Berguvhonan såg också ut att ligga och ruva och de hade ju ungar även förra året. Bland de frilevande djuren är en trevlig nyhet att även nötväckorna blir alltmer orädda och vågar sig fram och äta direkt ur handen. Annars är det främst ekorrar, talgoxar och blåmesar som är handtama, samt en större hackspett. Den sistnämnda brukar jag dock inte se så ofta.
Ja, det var en hel del folk i farten. Att det är sportlov gör väl sitt till, eftersom det då är en hel del extraaktiviteter som riktar sig till de yngre. Dessutom är det ju många utländska turister som besöker Stockholm även under vinterhalvåret.
Man kanske ska ta dottern med sig och ta en dag där nu under lovet. Är det vackert väder är det riktigt mysigt att promenera runt där, även att gå in se akvariet ..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥