Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 13460 ggr
Gittan
2011-06-27 20:39

Gorilla

Utmaning. Sökandet efter gorillan

En gorilla har lika lång kropp som människan, men axelbredare och mycket tyngre. Den är människans närmaste släkting efter schimpansen. Berggorillan lever i bergen mellan Rwanda och Uganda. Den hotas av utrotning, finns nu cirka 750 stycken. Den västliga gorillan som lever i östra delen av Demokratiska Republiken Kongo är däremot nästan helt utrotad.

Självklart så antog jag utmaningen att finna låglandsgorillor. Jag förberedde mig inför det långa sökandet. Visste ju att det var som att hitta en nål i höstacken. Såg inte direkt fram mot strapatserna, men vad gör man inte för sökandet skull.

Jag tog mig sakta och försiktigt fram i den grönskande skogen. Det gällde att kolla vad man klev på i det höga gräset. Här och var fanns det små klippblock och en del grusliknande material.

Hela tiden hörde jag skrik och morranden från de vilda djuren i skogen, men jag kunde inte se några. Jag visste däremot att de hade full koll på mig och på vad jag gjorde. Kollade i min väska för säkerhets skull att jag hade allt med mig.. Sedan gick jag nervöst vidare tittande åt alla håll.

Då hör jag ett skri bakom mig. Jag kryper ihop samtidigt som jag snabbt vänder mig om. Jag hann se skymten av något som sprang iväg. När hjärtat åter hamnat på rätt plats fortsatte jag mitt sökande efter den sällsynta gorillan. Tålamodet började tryta, men jag fick inte slappna av en sekund utan måste vara vaksam hela tiden. Ett litet misstag kunde vara ödesdigert.

Då plötsligt hörde jag det - ett ljud som lät som ett gråtande barn och som övergick i ett snarkande morrande. Ljudet förändrades till ett spinnande snarkande. Jag smög sakta, sakta framåt hållande i väskan. Ljuden hördes starkare nu. Jag började bli rädd trots att jag visste att gorillorna helst undvek människan och att de var fridfulla och sävliga växtätare.

Då, som från tomma intet, dök den upp en bit framför mig. Jag blev stel som en staty. Den var ju närmare 2 meter lång och såg ut att väga en siså där 180 kilo. Jag överdriver inte om jag säger att skulderbredden var nästan 1 meter. Nu stod den där med den plattryckta näsan med de stora vibrerande näsborrarna. De små ögonen verkade se rakt genom mig. Stora delar av kroppen var täckt av en något stripig gråaktig med rödbrunt inblandat hårklädsel.

Det började skymma och jag visste att hans flock började förbereda sovplatserna genom att fläta ihop grenar och kvistar en bit upp i träden. Jag var livrädd. Tänk om han nu var arg för att jag kom och störde. Tänk om den stora hanen framför mig skulle gå till anfall. Stora förresten - han är nästan dubbelt så stor som honorna.

Han började vråla högt åt mig, men jag stod helt paralyserad kvar. Då reste han sig på bakbenen och trummade med händerna mot bröstkorgen. Det brukar ofta räcka för att fienden skulle fly, men jag kunde bara inte röra mig, än mindre springa därifrån.

Då gick han till attack. Han anföll, men stannade upp. Nu borde jag ha sprungit bort, men benen lydde inte hjärnan. Jag stod bara dumt där och tittade på det pampiga djuret. Han gjorde ett utfall till. Jag såg hans tänder och tänkte på hans starka hörntänder och att han kan bita ganska hårt.

Jag kunde fortfarande inte röra mig utan stod kvar fullt medveten om att snart skulle han gå till anfall på fullt allvar.

Tack Kolmårdens Djurpark att ni gjort så att den inte kunde komma åt mig.

Foto 1: Raul654 Denna fil är licensierad under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 3.0 Generisk Foto 2: © Manuel González Olaechea y Franco. Denna fil är licensierad under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 3.0 Generisk
Källa: Svenska Wikipedia 27 juni 2011

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
Leffe
2011-06-27 21:17
#1

Jag är helt full av beundran för både djur och artikel

Bettan
2011-06-29 01:05
#2

Vilken tur att du kom undanSkrattande

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
2011-06-29 12:11
#3

Härlig artikel att läsa. Visst är dom vackra att se på?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ing-Marie
2013-01-10 14:15
#4

Ett helt underbart djur.

Leffe
2013-01-10 14:18
#5

Visst är det. Synd att de snart är borta i det fria.

Lasse
2013-01-11 00:59
#6

Vilken häftig story.


Annons:
Catwoman
2013-01-11 20:16
#7

Helkul läsning.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[NettanNo]
2013-01-11 21:17
#8

Tur att det var på Kolmården och inte på riktigt.

Gittan
2013-01-11 21:44
#9

Kul att det finns de som gillar den här gamla artikel. Det finns även de som tycker den är dålig. Så smaken är som baken.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
2013-01-11 22:09
#10

#9 Ja den är ju deladFlört Du gör fina artiklar, det har jag sagt förr till dig. Det är som man ibland är i djungeln och varndrar eller att man står inne i hänget hos djuret du skriver om, Så även Bettan80 Snygga välformulatade och snygga i sin desinge!  Inga wikipedia där inte.

Alla inom sajten gör bra artikar, det är ju därför jag har er alla som medisar, Nu är duktiga Medarbetare alla!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lasse
2013-01-11 22:54
#11

Tycker den är toppen då fakta är inbakad i en kul berättelse.


medde
2013-01-11 22:58
#12

#11 Visst är det, det blir så levande dåSkrattande

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: