Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettfoto
Läst 1522 ggr
Mantissa
0

Galen eller vad?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte något som sker i svenska djurparker kanske, men kunde inte låta bli att dela;)

[peter54]
0

Hans dagar är räknade Tyst

Mantissa
0

#1 Mycket möjligt. Men det kan gå bra också. Finns många historier som slutat lyckligt (för människorna som valt att dela sitt liv med stora rovdjur). Jag imponeras även av hur mjukt denna björn hanterar sin människa. Mjuka tassar och mjuka ögon hela tiden trots att björnen ser ung ut.

Men själv älskar jag hellre dessa märkiga djur på håll i de vilda än att riskera liv o lem för att få mitt gosbehov tillgodosett. Men det är endå med fasination och viss beundran som jag ser på sänna här människor. För han måste väll endå ha gjort något rätt för att få en så fin relation med en av de få vilda djur som ser människor som ett potentiellt måellanmål.

[peter54]
0

#2 Exemplen på motsatsen är oerhört många fler. Vilda djur ska inte hanteras så, det ger okunniga/oinsatta felaktiga signaler och det förstärker det så kallade "Disneysyndromet". Isbjörnen är som sagt dessutom en av två stora predatorer som aktivt jagar människor för föda.

SwedenZoo
0

Rolig detalj är att björnen är nappad på Kolmården!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Mantissa
0

#4 Verkligen? Hur hamnade den hos denna man?

kamera0710
1

Känner mig väldigt skeptisk när jag ser detta, kan bara instämma i att det ökar disneyfieringen av potentiellt farliga djur. Man kan ju påminna om vad som hände i Kolmårdens varghägn.

Ser hellre filmer som denna på Orsas isbjörnar:

http://www.youtube.com/watch?v=FKLF1skF9Nc

Mantissa
0

#6 Oj vad skitiga de var i pälsen. Varför blir de så?

kamera0710
0

#7 Vet inte om de kanske gräver och rullar sig i jord och gyttja även under vinterhalvåret, kanske är det tidigt på säsongen. På sommaren kan de vara än "skitigare" eftersom de ju har tillgång till jord och grönska.

Andra parker där jag sett isbjörnar har saknat detta, men nu är det ju ett lagkrav att såväl is- som brunbjörnar skall ha grävmöjligheter. Mitt intryck är att de trivs bättre när de har grävmöjligheter och inte bara vistas bland berg och betong.

Gittan
0

Risken är stor att det förr eller senare händer något blixtsnabbt. Det kan vara något utifrån som göt orsaken. Det kan räcka med minsta lilla sak som inte tillhör det vanliga så är deras förhållande totalt förändrat.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

SwedenZoo
0

#7 Ungen såldes till filmindustrin och var stjärna i en Hollywoodrulle. Minns inte namnet på filmen tyvärr. Hamnade iallafall i Amerika hos den här killen.

SwedenZoo
0