Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 17581 ggr
Leffe
7/23/10, 12:26 AM

Puma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Indianerna respekterade puman. Man förknippade egenskaper som ledarskap, kraft, intelligens, trohet, engagemang och djärvhet med djuret. De vita nybyggarna bekämpade puman. Djuret jagades för att skydda boskapen.

puma.jpg

Puman är en stor katt. Kroppslängden är cirka 1,5 till 1,9 meter och svanslängden omkring 65 till 80 centimeter. Mankhöjden är vanligen runt 70 centimeter. Hanar kan väga upp till 100 kilogram, i sällsynta fall något mer och honor väger från 34 och upp till runt 48 kilogram.

puma02.jpg

Puman fanns bland annat i södra Kanada och i Mellanamerika. De fanns och finns i Klippiga Bergen. Den är mycket förknippad med westerntiden. Många westernhistorier berättar om hur människor anfölls bakifrån av pumor som tog språng från höga klippor. Sanningen är att puman oftast håller sig undan från människan.

På grund av jakt på puma av nybyggare och de vitas intrång i pumans livsmiljö minskade pumans antal i de flesta platser i sitt historiska utbredningsområde. De blev utrotade i östra Nordamerika.

Källa: Svenska Wikipedia 9/3 2010
Artikeln skriven av EvaG på Vilda västern iFokus

Annons:
Leffe
7/26/10, 7:03 PM
#1

Har för mig att puman är det största kattdjur som är släkt med våra vanliga katter

sissie
7/26/10, 8:04 PM
#2

Är ínte puma och bergslejon samma sak?

Och svart panter är väl nära släkt med puman också?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sissie
7/26/10, 8:10 PM
#4

Man tackar! Då kom jag ihåg rätt. Puma och panter är kanske till och med samma katt bara olika färger. Har för mig att jag läst det någonstans.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leffe
7/26/10, 8:12 PM
#5

Panter är en svart variant av Jaguar respektive leopard

sissie
7/26/10, 8:14 PM
#6

OK. Då var jag fel ute på den fronten. Det är så många katter att hålla reda på. Fast Puma är en väldigt fin katt. Ser ut som en stor gosig huskatt på något sätt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Leffe
7/26/10, 8:18 PM
#7

Det är de svarta ränderna som kan ge den svarta varianten och puman har inga sådana ränder. Håller med om att det är en fin katt. Jag har två favoriter bland de stora kattdjuren och det är just puman och sedan jaguaren framför allt pantervarianten som jag såg en gång på Parken Zoo

sissie
7/26/10, 8:20 PM
#8

Snöleon ligger mig varmt om hjärtat efter att ha sett dem på just Parken Zoo.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leffe
7/26/10, 8:24 PM
#9

Parken Zoo är otroliga på att visa just kattdjur

medde
7/26/10, 8:24 PM
#10

Tack för en mycket intressant artikel.

Puman är ju verkligen läcker tycker jag, men så är man ju en puma! Eller?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
7/26/10, 8:37 PM
#11

Det har du rätt i!!!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
7/26/10, 8:42 PM
#12

;-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: