Sea Shepherd har vunnit denna gång
Sea Shepherd har vunnit ett stort slag om valarna. Årets valjaktssäsong är snart slut och den japanska valfångsflottan har gått med stor ekonomisk förlust.
Operation Waltzing Matilda har fått ett något tidigare slut än beräknat. Skeppet Steve Irwin är sedan någon vecka tillbaka påväg till hamnen Hobart och beräknas ankomma hamnen 6 mars. Skeppet Bob Baker skulle ha förföljt fabriksfartyget Nisshin Maru ytterligare en vecka men har avbrutit på grund av en krånglande ventil till motorn, och är nu också påväg till Hobart. Bob Baker anländer några dagar efter Steve Irwin.
Säsongen har varit mycket god för Sea Shepherd och ett stort misslyckande för japanerna. Under dryga tre veckor har de jagat japanerna 2 500 nautiska mil fram och tillbaka. Dåligt väder har lagt till ytterligare några dagar då valjakten inte har kunnat genomföras. Två av harpunfartygen har under några veckor i början av säsongen jagat Steve Irwin och därmed inte heller kunnat jaga, samt att Shonan Maru #2 har tidigare under februari börjat sin återfärd till japan med "fången" Kapten Peter Bethune. Peter Bethune bordade Shonan Maru #2 tidigare under februari för att arrestera kaptenen på Shonan Maru #2, som avsiktligt rammade och sänkte Ady Gil i början av januari 2010.
Kaptenen Peter Bethune ska ställas inför rätta i Japan på outtalade grunder. Så nu börjar arbetet för Sea Shepherd att hjälpa honom på olika sätt. Både infarmativt och rent rättligt.
Dessutom så tar strax nästa kampanj vid. Kampanjen mot fisket av blåfenad tonfisk.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Båda bra och dåliga nyheter, nu får man verkligen hoppas på att Peter Bethune får den hjälp han verkligen behöver.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Håller tummarna för honom. Det lär vara svårt att få honom fälld och massmediellt lär det synas stort antar jag. 
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Nja det kan bli en stor procces av det här som kommer ta en väldigt lång tid. Men vi hoppas på det bästa

De kommer att få mycket "gratis reklam" tack vare det, så inget ont som inte har något gott med sig (får vi hoppas!)
Stefan - Modellbyggare
Så ska vi nog se på det:-)
Måste få klämma in en liten fråga………
Jag tyckte tidigare om crabfish men äter det inte numera då
jag har läst att det är mycket vanligt att ex. delfiner går igenom
en mycket plågsam död då de fastnar i dessa nät.
Kan det stämma ?
Läste på DN idag att Japan vill legalisera den kommersiella valjakten igen: http://www.dn.se/nyheter/varlden/japan-utmanar-valfangstforbud-1.1054689
#6 Jag har inte hört nåt om det. Jag vet inte ens om det alltid är samma fisksort som används i dem. Det enda jag har fått fram är att det är vitfisk som används. Men allmänt kan väl sägas att bifångsten är stor när man fiskar (men hur många delfiner/tumlare som fastnar vet jag som sagt inte)
Legalisera! &%&%#/!!!