Yellowstone är den mest kända och äldsta av alla nationalparkerna i USA. Parken bildades genom av kongresslagen den 1 mars 1872
I denna park finner man väldigt många djur av helt olika raser och sorter, som till exempel vargar, bisonoxe, grisslybjörnar och tjockhornsfår.
Yelllowstone hjälper till för att kunna bevara bisonoxen, som behöver allt skydd den kan få i våra dagar. Då den dödades väldigt hårt under hela 1800 talet. Men dessa djur var väldigt viktiga för inianernas överlevnad.
Parken är en av väldens största parker i sitt slag, den är ca med sina vackra kuperade berg och djupa dalar ca 8 987 km2. Den sträcker sig genom Montana, Idaho och Wyoming.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Yellowstone är oerhört fint. Har själv aldrig vart där men vill åka dit och se allt jag bara kan :)
Via dom bilder och dokumentärer man sett genom åren så är den oerhört vacker
Jaså? Det enda jag vet om några utbrott så är det väl geisrarna men det kan väl finnas nån gammal vulkan under nåt berg. Har för mej att det blev nåt sånt utbrott i ett berg (tror det var Mount Kenna hur det nu stavas) som fick ett utbrott och la väldigt mycket skog under aska för en herrans massa år sen
En av världens kraftigaste supervulkaner ligger där och väntar på att flyga i luften
En länk Tyvärr på engelska men det hoppas jag ni förstår
http://www.unmuseum.org/supervol.htm
magnakammaren är ca 42 kvadratmil stor om jag läste rätt och smällen om den blir av kommer att vara 10.000 gånger större än Mt ST Helens
Här kommer en till länk med många fina bilder på Yellowstone
Varsågod
Bilder gör det lättare för en att föreställa sej hur det ser ut där och så får man drömma sej bort en stund också när man ser dom
Det är en konstsida. Folk brukar lägga upp sina bilder där och en hel del är foton från olika ställen. Länken är direkt till det jag sökte på (yellowstone då) så bilder därifrån borde komma upp
Jag har inga problem när jag går in på länken fast jag inte är inloggad Kommer direkt till bilderna från yellowstone utan problem. Prova med att söka på yellowstone national park så ska det komma upp bilder. Det gör det för mej ialla fall