Annons:
Etikettboråsdjurpark
Läst 706 ggr
[Jimmy.L]
2018-09-26 19:56

Historisk förlust för Borås djurpark

Borås Djurpark går mot sin största förlust på 25 år. Deras senaste rapport visar en rekordförlust på 21 miljoner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/historisk-forlust-for-boras-djurpark

Annons:
kamera0710
2018-09-27 12:26
#1

Hoppas i alla fall att parken förblir kommunalt ägd. Tror de har rätt i att den totalt sett gynnar kommunen, med alla sidoeffekter i form av hotellövernattningar, restaurangbesök med mera.

[Jimmy.L]
2018-09-27 12:39
#2

Du tror inte dom tvingas sälja som Parken Zoo tvingades till? 

Privat ägare kan ha sina fördelar med, tycker Parken Zoo blev något bättre efter försäljningen.

kamera0710
2018-09-27 15:21
#3

Parken Zoo har jag aldrig varit så tilltalad av, har dock inte besökt den sedan den privatiserades. 

Borås vet jag i alla fall att en del veteraner bland djurparkspersonal betraktar som Sveriges ledande park, med deras framgångsrika avel av bland annat elefant och gepard.

Kolmården, som hade samma arkitekt som Borås vid grundandet (Tage Hedlund), tycker jag har blivit sämre sedan den blev privat.

[Jimmy.L]
2018-09-27 15:46
#4

Borås kommun kan ju tvingas sälja djurparken om dom fortsätter gå så stort i förlust det tar ju på kommunens budget.

Det går ju inte jämföra Kolmården med Borås efter som det är två olika ägare med olika förutsättningar, Borås kan ju gå med förlust vilket man även räknar med medans Kolmården måste gå med vinst för att fungera och dom gör ju en vinst.  

Parken Zoo gjord en förlust på 16 miljoner kr 2016 när kommunen sålde den till en privatföretag då vände parken till nollresultat under 2017. Exakt hur årets resultat bli får vi nog vänta med till nästa år.

Basilusk
2019-01-01 19:14
#5

Kan nybygget av entrehuset och den gigantiska gångbron i massivträ som går över järnvägen haft något med resultatet att göra tro?

[Jimmy.L]
2019-01-01 19:36
#6

#5 Nej, det beror på den varma sommaren, folk är inte sugna på att gå i en Djurpark när det är 25 grader varmt ute.

Annons:
Upp till toppen
Annons: