Annons:
Etikettsvenskadjurparker
Läst 1405 ggr
Herveaux
8/2/18, 8:25 PM

Utfodring med helkropp i djurparker

Läste precis den här artikeln. 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoAjQo/rasar--efter-besoket-i-rovdjursparken

Vad tycker ni?`Håller ni med pappan och dom andra besökarna som tog illa vid sig?

Själv tycker jag det bara är positivt att rovdjur inte bara får styckdelar utan även får stimulansen i att äta en helkropp. Även om parken lägger helkroppen mer undangömt så finns ju alltid risken att rovdjuren släpar fram den mer synligt för besökarna. 
Tycker inte det ska fodras på ett sätt som behagar besökarna i första hand utan djuren. Vill man inte att ens barn ska riskera att se blod och kadaver kanske man inte ska besöka en park med fokus på stora rovdjur.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Tjeja
8/2/18, 8:28 PM
#1

Tja… men de behöver ju kanske inte utfodra med helkropp mitt framför besökarna i s f utan göra det i delar av hägnet som inte är lika synligt för besökarna.

Själv tycker jag adet är viktigt att djuren får leva så naturligt som möjligt, men för den sakens skull vill jag inte gärna få se hela kadaver slitas sönder av rovdjuren framför ögonen på mig i onödan.

Vill man locka fram djuren för besökarna att se kan man servera godisbitar nära stängslet istället och den riktiga maten lite längre in i hägnet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jimmy.L]
8/2/18, 8:32 PM
#2

Är ju lärorikt att se vad rovdjuren serveras på en Djurpark.

Icewolf88
8/2/18, 8:41 PM
#3

Tycker folk överdriver något enormt. Det är ju rovdjur och det är som sagt bättre att de får äta hela kroppar än små stycksaker.

Visst är det lite magstarkt att se ett rovdjur äta upp en häst framför ögonen. Jag är en djurälskare, men jag kan även ibland tycka att det ser hemskt ut när rovdjur dödar byten på dokumentärer, men så är livet bara.

Det här var ju även en park som fokuserar på just rovdjur. Kan man inte tåla att se dem äta andra djur då tycker jag att man kanske inte ska gå dit.

Istället för att klaga så tycker jag det hade varit ett bra tillfälle att förklara för sitt barn om rovdjur och hur de måste äta andra djur för att överleva.

kamera0710
8/2/18, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har just varit där och måste säga att jag tycker djurens bästa ska väga tyngst. Det var härligt att se hur en av honorna kämpade för att få sin föda!

Scorpio97
8/2/18, 8:43 PM
#5

För mig personligen är det helt okej. Jag tror inte jag hade blivit upprörd som liten heller. Vi var relativt ofta på en Djurpark där hela möss serverades till fåglarna (vilket inte helt är samma sak, men ändå) dessutom hade vi katter som regelbundet drog in bytesdjur i varierande tillstånd. Sen har naturdokumentärer alltid varit en favorit. Så för mig har det alltid varit naturligt och självklart att rovdjur äter andra djur, och att köttbitarna jag äter också kommer från djur.

Att djuren får så naturlig utfordring som möjligt tycker jag är väldigt viktigt. Däremot hade jag väl inte klagat om utfordringen med helkropp sker lite mer i skymundan. Det är ju inget jag måste se direkt. Men innebär det att man ser djuren mindre, så föredrar jag personligen att se djuren mer även om det innebär att se kadaver också. 

Har varit på Orsa rovdjurspark flera gånger och faktiskt aldrig sett att dom har hela djurkadaver. Kan ju vara så att dom råkade ligga gömt precis när jag var där eller så reagerade jag bara inte på det.


//Jessie

Gronstedt
8/2/18, 8:48 PM
#6

Varför gå och titta på djur om man inte vill veta något om dem? Bättre att stanna hemma då och bjuda gosedjuren på kalas med sandkakor och låtsassaft … då kan man betala med penningblad också.

Annons:
Tjeja
8/2/18, 8:59 PM
#7

#4  Huu.. vad är det för djur/kadaver björnen tuggar på? Ser ut om en uppsvullen elefant..?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jimmy.L]
8/2/18, 9:03 PM
#8

#7 Det är ju hästen som isbjörnen äter på.

kamera0710
8/2/18, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 Ett hästkadaver, här är hela kroppen! Som filmälskare kommer man att tänka på Gudfadern, fast tvärtom…😉

Magi-cat
8/2/18, 9:23 PM
#10

Den lille pojken blev ledsen och det kan jag förstå. Att gå till djurparken ska vara trevligt, inte en skräckupplevelse. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/2/18, 9:26 PM
#11

#10 Tycker du att besökarna går före djurens välmående?

Magi-cat
8/2/18, 9:32 PM
#12

#10 Nja, den frågan kan man ju vrida och vända på når det gäller Djurpark. Djurens relativa välmående är oerhört viktigt för mig.

Men det måste kunna gå att lösa utan chockupplevelse för små barn.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
8/2/18, 9:35 PM
#13

Eftersom jag besökt parken i dag kan jag tillägga följande: På ett anslag informerar de om att de för djurens välmående ibland utfodrar med helkroppar, men att de försöker placera dem så att det inte ska vara så synligt. Men ofta drar djuren själva runt dessa helkroppar.

Annons:
Chinesecrestedlover
8/2/18, 9:36 PM
#14

Ja…vad ska man säga…suck! Det är ROVdjur (Rovdjurspark borde ha fått besökarna att inse detta) så de borde inte bli förvånade när djurparken utfodrar rovdjuren med den föda som är mest hälsosam för rovdjuret i fråga. 

Ormar äter möss, isbjörnar äter större djur…och dessutom antar jag att pappan och barnet äter kött hemma vid köksbordet (med tanke på att det är det vanligaste). Då får man väl förklara för barnet att Rovdjur äter just andra djur, barn brukar inte vara allt för omöjliga att förklara saker för (är de tillräckligt små så säger de oftast bara jaha…och så är det bra sen liksom). Visst det ser inte trevligt ut, men det är det som är bra för isbjörnen. Vill man se djur äta grönsaker så kan man väl besöka någon med kaniner eller marsvin i stället. Kan tycka att valet att besöka en rovdjurspark var lite ogenomtänkt… om man sen blir chockad när djuren äter kött.  

Själv är jag vegan (sedan måååånga år)…men har inga problem med djur som äter kött (har t.o.m. insektsätande djur här hemma, som jag naturligtvis utfodrar med levande insekter; för det är det som dessa djur är skapta för och mår bäst av). Däremot har jag problem med dubbelmoralen i att klaga på ROVdjur när man själv står vid spisen och steker sig en köttbit…Människan kan välja bort kött utan problem…men en Isbjörn kan inte leva på morötter…

Styckat är inte naturligt för en björn…hur ofta hittar den färdigstyckad mat i naturen liksom? Hela kadaver torde därmed vara det absolut bästa och mest stimulerande för ett rovdjur. Att få slita loss bitar, gnaga på benen osv. är ju det som dessa djur är gjorda för, så då är det ju kanonbra att djurparken låter djuren få utlopp för sina behov och de instinkter de föddes med osv. Djuren sitter i en onaturlig miljö med massa folk som stirrar…det minsta de kan begära är väl ändå att få äta den mat som är bäst lämpad och som ger djuren den näring m.m. som krävs för att de ska må bra. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Magi-cat
8/2/18, 9:43 PM
#15

#14 Om det behövs ett klargörande så vill jag tillägga att jag inte vänder mig emot att djuren äter det de är gjorda för och på ett sätt som är naturligt för dem. (så gott det går i en Djurpark.)

Men vi måste också kunna skydda barnen från en skräckupplevelse när vi tar med dem till djurparken för en trevlig dag.
Barnen är säkert inte förberedda på att få se döda djur på detta sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/2/18, 9:44 PM
#16

#12 Är det inte bättre att små barn tidigt lär sig om djur och vad dom äter? Det är inga gulliga lammungar om pappan trodde det, utan djur som behöver äta dom med. 

Vill han inte att hans son ska se det så finns det ju klart bättre ställen att besöka för pappan och sonen.

[Jimmy.L]
8/2/18, 9:51 PM
#17

#15 Men vi måste också kunna skydda barnen från en skräckupplevelse när vi tar med dem till djurparken för en trevlig dag.

Barnen är säkert inte förberedda på att få se döda djur på detta sätt.

Hur många djurparker besöker du?

Skansen flockas barnfamiljerna när djuren matas och ställer många frågor.

Parken Zoo var det massor med småbarn som såg rovdjuren matas och ställde många frågor till djurskötarna. 

Samma sak på Kolmården

Barn är mer nyfiknare än du tror och förstår bättre än oss vuxna.

Magi-cat
8/2/18, 9:53 PM
#18

#16 Det var kanske inte så mycket frågan om vad pappan vill och inte och vad som är bra för vem, utan att det var en chock de var oförberedda på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/2/18, 10:03 PM
#19

Nu vet jag inte hur många besökare dom hade denna dag men säg 1000 besökare.

Av dom 1000 besökarna så blev pappan den enda som blev kränkt av matning av isbjörnarna det räcker för att Aftonbladet ska göra en stor grej av det hela? 

Läser man artikeln så känns det mer som det är pappan som är kränkt av hästen.

Gronstedt
8/2/18, 10:43 PM
#20

#12, 15: Ju förr barn (och vuxna) inser att stora rovdjur är just köttätare, som med förtjusning sliter någons gulliga älsklingponny i stycken, gärna levande, dess förr kan vi få en rimlig syn på djur och natur. Vargar och björnar med flera är inte ett slags sympatiska, etiska människokloner med mer päls, de är amoraliska, hänsynsfria och etikfria och äter söta djur med lika stor aptit som fula. De tre små grisarna överlistar inte vargen och vargen går inte hem och äter grönsakssoppa. Boken Vargattacken, som nämnts i andra trådar, ger viktiga och intressanta synpunkter på detta. En förälder som av gullighetsnöd tutat i sitt barn något annat bör inte ta barnet till en rovdjurspark med helkroppsutfodring om hen inte är beredd på att hantera en skarp inlärningskurva.

Annons:
Tjeja
8/3/18, 12:23 AM
#21

#20 😂 Skarp inlärningskurva.

Jo men man behöver ju inte överdriva och köra ner varesig i det ena eller andra diket!  

Se #13  Djurparkerna försöker i alla fall att lägga ut helkropparna mer undanskymt! Vilket jag tycker är bra!  Att djuren själva sedan släpar fram kropparna där de syns bättre är ju bara att beklaga. Kanske det vore möjligt att fästa helkropparna i något där de läggs så blir det i alla fall lita bökigare för dem att flytta kropparna direkt när de fortfarande är hela?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
8/3/18, 8:03 AM
#22

#20 Vi har diskuterat dessa och liknande frågor förut, som om barn ska se slakt, där vi har helt olika uppfattningar.

Dina uttryck låter en aning föraktfulla i mina öron. Det handlar inte om "gullighetsnöd" eller vad du tror att en förälder "tutat i" sina barn. Det handlade i det här fallet om en oförberedd och skrämmande upplevelse för barnet, i stället för den förväntade trevliga dagen i en Djurpark. Och jag förstår dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/3/18, 8:22 AM
#23

#22 Du tycker alltså djuren ska sättas i andra hand för att en kränkt pappa som inte vill se djuren äta och anser att det inte okej att visa små barn att det är helt naturligt. 

Undrar om han blir kränkt över naturprogram på tv med. Vi får lära alla isbjörnar att äta grönsaker istället.

Magi-cat
8/3/18, 8:30 AM
#24

#23 Du missförstår det jag säger. Djuren ska ha det så bra det någonsin är möjligt i en Djurpark.

Men jag förstår att det blev en jobbig upplevelse för barnet, något  som varken barn eller vuxna var förberedda på.

(Jag hoppas att någon förklarade för barnen på ett lugnt och pedagogiskt sätt. För barnens skull.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/3/18, 8:42 AM
#25

#24 Det är ju inte djurparken som har gjort fel här utan en kränkt pappa som inte berättar om vad rovdjur äter. Pappan själv verkar även helt okunnig om att rovdjur i djurparker behöver utfodras på många olika sätt för att må bra.

Gronstedt
8/3/18, 10:37 AM
#26

#22: Upplevelsen skulle inte vara oväntad om inte föräldrarna hade hindrat barnen från att ta del av, se och förstå hur naturen och näringskedjan fungerar. Föräldrarna skulle inte ha hindrat barnen från detta om de inte själva hade föredragit att inte veta. 

#21: Att förankra kropparna skulle ju förta en stor del av syftet med helkroppsutfodringen, nämligen att låta djurparksdjuren utföra naturliga beteenden. Om de inte kan släpa "bytet" till en plats där de vill äta, kan man lika gärna ge dem köttfärs i skål med avseende på hur mycket muskelträning och instinktsträning de får.

Chinesecrestedlover
8/3/18, 2:13 PM
#27

#22 "…om en oförberedd och skrämmande upplevelse för barnet,…" 

Om man är oförberedd på att se rovdjur äta kött i en rovdjurspark så bör man kanske inte åka till en sån park. Det torde ju vara självklart att man kan få se rovdjur äta kött…eller förväntade de sig att isbjörnen skulle äta broccoli? 

Bara ok med kött så länge den ligger förpackad i butiken eller? Trött på "vill-inte-veta" attityden som finns i samhället. Att rovdjur får vara just rovdjur borde vara självklart…mindre självklart att människor äter kött när det inte behövs. 

Mvh/Chinesecrestedlover (Vegan och ja man kan vara av åsikten att djur ska få äta kött ändå).

Annons:
Magi-cat
8/3/18, 7:04 PM
#28

#27 Jag tror jag framfört vad jag har att säga i frågan. Läs t.ex.#24.

Det var tråkigt att barnen blev ledsna och chockade. Kan man på något bättre sätt förbereda besökarna så vore det önskvärt, det tycker jag alla borde hålla med om. (Eller varna dem om de inte vill se, vilket jag tycker bör vara ett eget val.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
8/3/18, 8:06 PM
#29

#28 Enligt #13 så var det ju inte direkt någon hemlighet hur djuren utfodras. 

Edit: Kan vara tillagt efter att Aftonbladet skrev om detta, men på parkens hemsida under fliken "Inför ditt besök" ---> "Bra att veta" står det om utfodring med helkropp. 
https://www.orsarovdjurspark.se/sv/infor-ditt-besok/bra-att-veta__119

Jag blir så trött på att det är parken som ska informera/varna/förbereda besökarna. 
Varför kan inte besökarna göra sin egen hemläxa om man är så känslig?
Ska man besöka en ROVdjurspark med sina barn och man är rädd för att dom ska se hur ett ROVdjur äter så är det väl för sjutton inte svårare än att lyfta luren och höra sig för eller helt enkelt förklara för barnen hur naturens kretslopp ser ut? Jisses, är det inte för varmt för offerkoftan så här års?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Jimmy.L]
8/3/18, 9:05 PM
#30

#28

Tänk om folk kunde sluta upp och vara lättkränkta, 

Det visas våld dagligen på TV men tydligen är mat till rovdjur värre att se. 🥵

Magi-cat
8/3/18, 9:20 PM
#31

#30 Tänk om folk kunde förstå att det finns olika sätt att se på saker.

Det visas våld dagligen på TV men tydligen är mat till rovdjur värre att se

Öh…🤔 Riktar du det till mig? Jag har inte gjort någon rangordning. 

Barnen blev ledsna, vilket är det jag uttalat mig om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/3/18, 9:55 PM
#32

#31 Tänk om folk kunde förstå att det finns olika sätt att se på saker.

Tänk om folk kunde förstå att djuren i en Djurpark kommer i förstahand. 🥵

Tänk om man läser på lite innan man gör ett besök. Pappan borde skämmas som inte läser på och springer till Aftonbladet.

"Det händer även att parken utfodrar med helkropp till vissa av djuren, som tillexempel häst, ko, älg och andra vilt. Detta gör vi ibland för att det ska var så naturligt som möjligt för våra djur, de får även i sig alla mineraler och vitmainer som de behöver om de får hela kroppen av djuret. Vi försöker "gömma" undan helkropparna men det händer att djuren själva drar fram dem eller att de hamnar på "publika" platser, för vi vill samtidigt inte "gömma" undan djuren för besökarna. "

_https://www.orsarovdjurspark.se/sv/infor-ditt-besok/bra-att-veta__119
_

Magi-cat
8/3/18, 10:00 PM
#33

#32 Tänk om folk kunde förstå att djuren i en djurpark kommer i förstahand

Den saken kan väl också diskuteras, men det hör kanske inte hemma i denna tråd. (Om det vore så väl ändå.)

Ska pappan skämmas? Du tycker inte du är lite väl hård nu?

Ska man vara lite realistisk så tror jag det är väldigt få som "läser på" innan de går till en Djurpark och förväntar sig en trevlig dag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/4/18, 8:05 AM
#34

#33 Du menar alltså att man inte ska läsa villkor och regler som är uppsatta för att vistelsen i en Djurpark ska bli så trevligt som möjligt för både besökare och djuren?

Äh vi åker 63 mil från Göteborg och skiter i både djur och regler!

"Efter 63 mils resande från Göteborg nådde Daniel Karlsson och hans son Emil, 4, Orsa rovdjurspark, en park som Daniel fått intrycket ska vara anpassad för barn."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoAjQo/rasar--efter-besoket-i-rovdjursparken

Läs det jag strök under både en gång och två gånger. 

Sen klickar du på deras hemsida och vad hittar du där?

https://www.orsarovdjurspark.se/

Oj har du sätt! Inför ditt besök klicka på den, men har du sätt igen Bra att veta! Föräldrar bör väl vara lite pålästa inför ett besök i en park 63 mil från hemmet så man är medveten om risker, regler, möjligen även vad som finns att äta i djurparken?

Annons:
kamera0710
8/4/18, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

En bild till från i torsdags.

[Jimmy.L]
8/4/18, 2:27 PM
#36

Så ska det se ut.

Carmarino
8/6/18, 10:40 AM
#37

Med tanke på att i princip alla naturprogram på tv är mest inriktade på djurens jakt, och programmen dessutom sänds på bästa sändningstid, så är det konstigt om barnen inte har sett rovdjuren jaga och äta byten tidigare. Kanske upprördheten i det här fallet beror på att det var en häst isbjörnen åt, istället för en Säl, som oftast är det de brukar äta i naturprogrammen?

I ett av avsnitten av "Hundra procent bonde" så blir Franks häst sjuk. Minns inte vad det var, men inget smittsamt utan typ tarmvred. Frank var naturligtvis ledsen för det, men eftersom han lever som han lär, d.v.s. se till att allt kommer till nytta, så tog han med hästen till en Djurpark och lät hästen komma till nytta som djurmat. Alltså precis samma som i Orsa.

Vet inte om matningen skedde när parken var öppen, men filmteamet filmade alltihop och visade det i programmet. Frank slaktar och styckar ju även sina djur, för att visa att "det är så här vi får mat". Programmet sänds ofta på en väldigt barnvänlig tid, så det är förmodligen många som sett det. Fast det kan ju också vara så att barn inte tror att det som visas på tv är verkligt? Kanske tror de att det är fejk, precis som det är i tv-serierna där människor dör "på låtsas"?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: